Dit is het effect van bier na het sporten

De fietspaden én terrassen vulden zich weer afgelopen weekend, terwijl de lente zich van zijn beste kant liet zien. Een biertje drinken in de zon, het is de perfecte afsluiter na een flinke fietstocht. Maar wat is het effect van bier drinken op je herstel?

We draaien er niet omheen en zetten de feiten voor je op een rijtje. En wees gerust: we beginnen en eindigen op een positieve noot.

Hersteldrank

Ja, dat lees je goed, bier als hersteldrankje. Bier kán een positief effect hebben op je herstel. Voor alle duidelijkheid, we hebben het dan wel over de alcoholvrije variant. Ten eerste is alcoholvrij bier vooral een goede dorstlesser, maar je profiteert ook van de aanwezige koolhydraten. Tot slot bevat het ook nog wat vitamine B en kalium. 

Kalium is nodig om koolhydraten op te slaan in het lichaam. En aangezien je kalium uitzweet tijdens het sporten, kun je daarna wel wat aanvulling gebruiken.

Natuurlijk zijn er betere hersteldrankjes wanneer je gaat voor optimale prestaties. Onlangs schreven we al over de voordelen van recovery drinks.

Gifstof

Bier mét alcohol vertraagt juist het herstelproces. Alcohol is een gifstof die moet worden afgebroken in de lever. Heb je net een fysieke inspanning geleverd, dan is je lichaam ook melkzuur aan het afbreken. Melkzuur is namelijk een afvalstof van de spieren.

De combinatie van deze twee stoffen in je lichaam zorgt ervoor dat de alcohol en het melkzuur langzamer worden afgebroken. Daarbij krijgt alcohol ook nog eens voorrang door het lichaam, vanwege zijn giftige aard.

Calorieën

Een biertje bevat zo’n 200 tot 300 calorieën. De suikers zijn hiervoor verantwoordelijk, maar ook de alcohol zelf. Die alcohol moet eerst worden afgebroken door het lichaam, voordat het lichaam de energie kan gebruiken.

Drink je meer dan één of twee biertjes, dan verlaagt de alcohol ook je testosteronniveau. Testosteron is juist een belangrijk hormoon bij het herstel van spieren.

Vochtverlies

Daarnaast zorgt alchohol voor extra vochtverlies. Gelukkig is het uitdrogingseffect van alcohol nihil te noemen als je het bij een enkel biertje houdt.

Ga je toch aan het bier na een grote inspanning? Zorg dan dat je eerst wat gezonds en voedzaams gegeten hebt, en combineer je biertje met een aantal glazen water. De kans is namelijk groot dat je al wat bent uitgedroogd door het sporten.

Gelukkig is er ook nog wat positiefs te melden over bier: het goudgele drankje is namelijk een iets betere keuze dan wijn of champagne. Bier bevat in verhouding wat meer water, en wat minder alcohol.

Conclusie

Laat je biertje vooral niet staan als je daar van geniet en wanneer voor jou sportiviteit en gezelligheid hand in hand gaan. Maar ga je voor de maximale sportieve prestatie, dan is een gematigde alcoholconsumptie absoluut aan te raden. Met bovenstaande tips kun je het schadelijke effect bovendien nog wat beperken.

Foto: Pexels

Geef een reactie