Sneller herstellen: hoe een recovery drink kan helpen

Na een zware training of intense wedstrijd is een snel herstel vaak van groot belang. De volgende wedstrijd of training wacht weer op je, en het is zaak om dan zo fris mogelijk weer aan het vertrek te staan.

Hoe minimaliseer je de benodigde hersteltijd? Door een uitgebalanceerd dieet en door voldoende rust natuurlijk. Een hersteldrankje vlak na de wedstrijd of training kan het herstelproces verder versnellen.

Is een hersteldrank altijd nodig na een inspanning? Nee, zeker niet. Deze heeft pas meerwaarde als je verdere dieet in orde is en wanneer je meerdere intensieve trainingen of wedstrijden kort achter elkaar afwerkt.

Uitgangspunten

Bij het nuttigen van een recovery drink dien je rekening te houden met een paar belangrijke aspecten. 

Ten eerste is je timing belangrijk. Vlak na een grote inspanning is je lichaam namelijk extra ontvankelijk voor alle belangrijke voedingsstoffen. Dat is geen kwestie van minuten, maar zorg wel dat je binnen een half uur iets binnenkrijgt. Je hersteltijd begint tenslotte direct na de finishlijn. Nog een reden om niet te lang te wachten: van uitstel komt vaak afstel. Maak het dus onderdeel van je routine.

Een goede hersteldrank bevat koolhydraten, eiwitten, vocht en mineralen. De optimale verhouding tussen koolhydraten en eiwitten voor een snelle opname is 3:1.

Koolhydraten heb je nodig om je energievoorraad weer aan te vullen. Eiwitten zijn nodig voor het herstel van afgebroken spierweefsel.

Daarnaast is een hersteldrankje vetarm. Vet vertraagt namelijk de opname van voedingsstoffen in het lichaam.

Een extra voordeel van een recovery drink: deze gaat er gemakkelijk in na de race, terwijl je misschien nog geen zin hebt in vaste voeding.

Diverse soorten

Hersteldranken (of shakes) bestaan in vele smaken en varianten. Ze bevatten meestal koolhydraten én eiwitten, maar niet altijd in dezelfde verhouding. Ook bevatten ze vaak vitaminen en mineralen. 

Let ook op het soort eiwitten dat is toegevoegd. Je drankje kan whey eiwitten bevatten, maar ook soja of caseïne eiwitten. Whey zorgt voor een snellere opname in het lichaam, maar whey eiwitten zijn ook duurder. 

Tot slot bestaan er ook PeptoPro eiwitten. Dit zijn verteerde casseïne eiwitten, met een extreem hoge opnamesnelheid.

Een alternatief: chocolademelk

Geen zin in dure hersteldrankjes? Magere chocolademelk is volgens wetenschappers een goed alternatief. Het bevat koolhydraten, proteïnen, een minimale hoeveelheid vet en water. Die koolhydraten en eiwitten komen ook in chocolademelk in de perfecte verhouding voor het lichaam: 3:1 De conclusie van onderzoekers: het bruine goedje is minstens zo effectief als andere hersteldranken.

Welke hersteldrank je ook kiest, vergeet vooral niet dat een gezond dieet en voldoende rust nog steeds de belangrijkste factoren zijn voor een goed herstel. Een hersteldrankje kan daarop een goede aanvulling zijn.

Geef een reactie