4 manieren om zadelpijn te voorkomen

Een stevig portie spierpijn neem je als wielrenner natuurlijk voor lief. No pain no gain is tenslotte het gezegde, en een beetje afzien hoort erbij. Maar zadelpijn is van een hele andere orde, en nergens voor nodig. Logisch dus dat je daar zo snel mogelijk mee wilt afrekenen.

De eerste vraag is natuurlijk, waar komt die pijn vandaan? Als het je huid is die de pijn veroorzaakt, dan is het vaak van tijdelijke aard. Je fietst bijvoorbeeld nog niet zo lang, of bent meer gaan fietsen dan voorheen. Ook extreme warmte kan er voor zorgen dat je zitvlak sneller geïrriteerd raakt. In veel gevallen is de kans groot dat je lichaam vanzelf gewend raakt aan je houding en de vele uren op de fiets.

Blijf je last houden van ongemakken? Dan kunnen de volgende tips wellicht helpen.

Kies een goede fietsbroek

Je kunt op een hoop benodigdheden geld besparen als je wilt, maar in het geval van een fietsbroek kun je maar beter een goede investering doen. Dat een goede fietsbroek essentieel is voor je comfort op de fiets, kon je hier al lezen.

Het belangrijkste aspect van een fietsbroek is natuurlijk de zeem. En ook al zegt de prijs niet alles, meestal is een kwalitatieve fietsbroek wat duurder. Daarnaast is ook de pasvorm enorm belangrijk. Je wilt geen broek dragen die knelt, maar ook zeker geen fietsbroek die te ruim zit. In dat laatste geval zal er sneller wrijving ontstaan, en dus meer irritatie.

Blijf niet in je fietskleren zitten na het fietsen

Nog even een biertje doen op het terras, of rustig even bijkomen in de tuin. Vooral zomers zul je de neiging hebben om direct na het fietsen even uit te blazen terwijl je nog in je fietskleren zit. Waarom het geen goed idee is om nog een tijd in je fietsbroek rond te hangen? Die broek is onderweg natuurlijk vochtig geworden, wat in combinatie met warmte ervoor zorgt dat het gaat broeien.

Wil je het risico op irritatie voorkomen, dan kun je dus beter meteen even douchen, en je omkleden.

Gebruik een chamois crème

Met chamois crème voorkom je ook onnodige wrijving tussen je zeem en je zitvlak. Chamois crème staat ook wel bekend als broekvet, en heeft ook nog eens een antibacteriële werking en een verkoelend effect. 

Maak je gebruik van de crème, dan is de kans kleiner dat je last krijgt van ontstekingen en irritatie. De crème breng je aan op de huid, maar je kunt daarnaast ook de zeem van je broek voorzien van een dun laagje.

Draag geen onderbroek onder je fietsbroek

Misschien vind je het een no brainer, maar heel wat wielrenners doen het nog steeds: fietsen met een onderbroek onder de fietsbroek. De werking van een goede antibacteriële zeem gaat er niet alleen mee verloren, je zorgt er ook nog eens voor dat er sneller irritatie ontstaat. 

Het is natuurlijk van belang dat een fietsbroek perfect aansluit. Probeer je het één keer zoals het hoort, zonder onderbroek, dan zul je meteen overtuigd zijn van het effect (en je afvragen waar je al die tijd mee bezig was.)

Is er meer aan de hand?

Wanneer je zadelpijn ernstiger is, dan schakel je beter een expert in. Bijvoorbeeld als je een verdoofd gevoel ervaart, of wanneer je eigenlijk voortdurend dezelfde heftige pijn ervaart.

Samen kun je testen of je fietshouding en de stand van je zadel wel in orde is. Ook kun je de stand van je zitbotjes laten opmeten, om aan de hand daarvan een goed zadel te kiezen.

In alle gevallen is het zonde om je fietsritjes te laten vergallen door zadelpijn. Zeker als de oplossing simpel en nabij is.

Foto: Fizik