Begin je met wielrennen, dan zul je meteen beseffen dat er heel wat hobby’s zijn die goedkoper uitpakken. Vooral als je een fan bent van mooie spullen en vette gear. Dat wielrennen dan een aanslag kan zijn op je portemonnee, daar weet je vermoedelijk alles van.
Het is heel slim dus om je budget een beetje in de gaten te houden. Hoe je dat doet? Door niet alles nieuw te kopen bijvoorbeeld of door je te beperken tot de essentiële zaken. Onlangs kon je daar al flink wat tips over lezen in dit artikel.
Los van al die tips, zijn er een aantal zaken waar je als wielrenner beter niet op bezuinigt. Dan gaat het over dingen waarbij comfort heel belangrijk is, en ook over je fiets zelf.
Een goede fietsbroek
Van je hele outfit is je fietsbroek zonder twijfel het allerbelangrijkste item. Ga je op dit punt niet voor kwaliteit, dan moet je misschien wel letterlijk op de blaren zitten.
Zoek je een fietsbroek, dan is een bibshort wat je wilt. Zo’n broek met bretels zit niet alleen het beste, je hoeft ook niet bang te zijn dat je met een blote rug fietst.
Zeker wanneer je veel uren maakt op de fiets, dan is een bibshort met een goede zeem ontzettend belangrijk. Comfort, een goede vochtafvoer en ademend vermogen is wat je wil.
Een goede zeem vormt zich naar je lichaam en zorgt voor demping, waardoor je uren comfortabel op je zadel zit. Omgekeerd zorgt een slechte fietsbroek voor pijn lijden, en daar kan geen broekvet tegenop.
Natuurlijk heeft kwaliteit een prijs. En toch kun je er niet blind op varen dat een duurdere bibshort altijd beter is. Zo kan een broek van 70 euro misschien wel beter bevallen dan een broek van 170 euro.
Toch kun je in grote lijnen stellen dat een duurdere broek geavanceerder is dan een hele goedkope. Dat licht niet alleen aan de kwaliteit van de zeem, maar bijvoorbeeld ook aan de stof van de broek, en hoeveel naden hij heeft.
Wat zijn dan de tips als je een fietsbroek aanschaft? Lees ten eerste de reviews als die er zijn. Onthou ook dat de allergoedkoopste broek waarschijnlijk weinig comfort biedt. En tot slot: test verschillende merken. Wat voor jou comfortabel zit is een persoonlijke aangelegenheid, en al fietsende wordt je wijzer.
Onderhoud aan je fiets
Niemand wordt gelukkig van slecht onderhouden materiaal. Als wielerliefhebber wil je daarom zeker niet bezuinigen op het onderhoud van je fiets. Een krakende en piepende fiets is niet alleen slecht voor je humeur, eventuele gebreken maken je fietsritjes ook nog eens onveilig.
Natuurlijk betekent dat niet dat je voor ieder wissewasje moet langsgaan bij je fietsenmaker. Al zou die daar wel heel blij mee zijn natuurlijk. Je kunt ook een hoop zelf doen, en zuinig zijn op je fiets doet ook wonderen.
Dat laatste betekent bijvoorbeeld dat je een fiets regelmatig schoonmaakt, waarbij je hem ook goed droogt, en belangrijke onderdelen weer invet, zodat roest geen kans maakt.
Fietsvakantie of weekendtrip gepland? Dan is het slim om je fiets nog even grondig te (laten) inspecteren. Aan het zwembad liggen is geen straf, maar als je dat noodgedwongen moet doen omdat je fiets het begaf op dag twee, dan is dat toch een beetje jammer.
Een comfortabele fietshelm
Natuurlijk grijp je niet meteen naar een fietshelm van 300 euro als je net met fietsen begint. En misschien is dat sowieso wel een beetje overdreven… Aan de andere kant zul je wel snel ervaren dat een lichte, comfortabele helm een groot verschil maakt voor je rijplezier.
Een fietshelm moet ten eerste veilig zijn natuurlijk. Gelukkig is dat bij geen enkele helm die je koopt in Nederland een issue. Ze hebben allemaal een verplicht Europees keurmerk.
Daar staat wel tegenover dat niet iedere helm even goed uit de test komt. Ben je benieuwd welke fietshelmen qua veiligheid het beste scoren, dan is het interessant om dit lijstje van het onafhankelijke Virginia Tech eens te bekijken. De universiteit test regelmatig nieuwe modellen op hun veiligheid.
Dat je voor sommige fietshelmen je portemonnee verder moet opentrekken heeft verder vooral te maken met comfort en aerodynamica.
Heb je het over comfort, dan praat je bij een fietshelm vooral over zijn gewicht en hoe goed hij ventileert. Een duurdere helm heeft over het algemeen meer luchtgaten, en een betere luchtcirculatie. Hoe belangrijk dat is ervaar je vooral op een warme zomerse dag, wanneer het natuurlijk flink kan gaan broeien onder zo’n hardplastic schaal.
Wat is verder goed om te weten? Een duurdere fietshelm is in veel gevallen uitvoerig getest in de windtunnel, wat zorgt voor een betere aerodynamica. Ga je voor snelheid, dan is dat natuurlijk iets om mee te wegen bij je keuze.
Iedere wielrenner heeft natuurlijk een ander budget, maar meestal komt het er op aan dat je prioriteiten zult moeten stellen. Een goede fietsbroek, fietshelm en het onderhoud aan je fiets zijn dan heel voornaam. Onthou daarbij: meer comfort is meer plezier en goed onderhoud aan je fiets betekent meer veiligheid. Prima zaken dus om in te investeren.
Foto: Unsplash