Zo ga je als wielrenner om met deze 5 winterkwaaltjes

Bijna ieder mens heeft in de koudste maanden wel eens last van winterkwaaltjes. Ongemakken die soms flink wat kunnen verergeren als je ook nog eens vaak op de fiets zit. Vervelend wanneer je er last van hebt, en daarom zijn hier een aantal tips hoe je daar zo goed mogelijk mee omgaat.

Droge lippen

Schraal weer zorgt bij veel mensen voor droge lippen. En ben je een fietser, dan is de kans nog groter dat je er last van hebt, door de (rij)wind. Natuurlijk kun je een een lippenbalsem gebruiken om het uitdrogen tegen te gaan. Maar voorkom ook dat je met je tong je lippen nat maakt als je op de fiets zit. Dit droogt je lippen namelijk nog sneller uit. 

Is het een automatisme van je, dan kun je dat dus beter afleren. Een goede sjaal of nekwarmer voor je mond helpt uiteraard ook tegen het uitdrogen van je lippen.

Pijnlijke, droge keel

Ook een pijnlijke, droge keel komt regelmatig voor onder wielrenners, wanneer het flink koud is. De koude, droge lucht is daar uiteraard de oorzaak van en het feit dat je veel door je mond ademt. 

De oplossing is dus simpel: adem meer door je neus. Maar bij een flinke inspanning is dat nog niet zo eenvoudig. Wat je wel kun doen is je mond bedekken, met een sjaal of nekwarmer. Die zal automatisch warm en vochtig worden als je telkens uitademt, waardoor de lucht die je inademt ook wat warmer en vochtiger wordt.

Weinig energie

De winter kan je soms een futloos gevoel geven, waarbij je niet vooruit bent te branden. Heb jij daar zelf ook last van, negeer dat gevoel dan niet en neem je rust. Maar blijf ook bewegen en sporten, al is het maar een kwartier per dag in een rustig tempo. Op die manier voorkom je dat je volledig stilvalt.

Ook voldoende slapen is heel belangrijk als je weinig energie hebt. Probeer niet alleen op tijd naar bed te gaan, maar ook op vaste tijden te slapen. Op die manier val je gemakkelijker in slaap en weet je zeker dat je voldoende uren maakt.

Een gebrek aan zonlicht, met als gevolg een tekort aan vitamine D, is vaak een reden dat je zo vermoeid bent. Ga om die reden zo veel mogelijk naar buiten als het licht is. Al is het alleen maar om een wandelingetje te maken tijdens de lunch. Een vitamine D-supplement om je tekort aan te vullen kan ook goed helpen.

Droge handen

Je handen hebben het in de winter op de fiets vaak zwaar te verduren. Met droge en soms jeukende handen als gevolg. Gelukkig zijn er verschillende handcrèmes die je kunt gebruiken om de huid weer te laten herstellen. Draag daarnaast altijd handschoenen op de fiets als het koud is. Een iets dunner paar is daarbij handig op de dagen dat het net wat minder koud is, maar je handen wel te lijden hebben.

Ga je handen na een koude rit vooral niet opwarmen bij een hete kachel, of onder de warme kraan, maar laat ze geleidelijk weer op temperatuur komen.

Verkoudheid

Het seizoen is weer aangebroken dat je zomaar een verkoudheid te pakken hebt. Geen ramp als het daar bij blijft, maar vervelend is het vaak wel. Natuurlijk kun je een verkoudheid nooit uitsluiten, maar met een goede weerstand ben je er wel wat minder vatbaar voor. En die weerstand hou je op orde door zo gezond mogelijk te eten, voldoende te slapen en zoveel mogelijk stress te vermijden. 

Het hebben van een goede weerstand is in deze tijd uiteraard nog belangrijker dan ooit. Meer tips nodig voor een betere weerstand? Check dan ook dit artikel.

Foto: Mathilde Langevin