Van top tot teen: zo kies je de juiste wieleroutfit

Misschien heb je net besloten om te gaan wielrennen. Om fit te blijven, omdat je op zoek was naar een sociale bezigheid, of misschien omdat je geïnspireerd bent geraakt door alle Nederlandse successen. Je nieuwe fiets staat te blinken en nu is het tijd voor een passende outfit. Kleding waar je uren comfortabel in kunt fietsen, een beetje aero graag, én gesoigneerd.

Gesoigneerd? Ja dat is wielerjargon. Het betekent onberispelijk, stijlvol op je fiets zitten. Wielrenners kunnen geen groter compliment krijgen. Maar er zijn meer aspecten van belang bij de aanschaf van je eerste set wielerkleding. Als het gaat over de juiste maten, het slim combineren van kleding en de functionaliteit.

Doe je voordeel met onderstaande slimme tips, van helm tot schoenen en bespaar jezelf een flinke studie. Dan kan het genieten tijdens je eerste rondjes snel beginnen.

Fietshelm

Het dragen van een fietshelm is niet verplicht in ons land, maar gelukkig wel een goede gewoonte in de wielersport. Je snapt natuurlijk dat het dragen ervan je enorm veel ellende kan besparen. Je sport tenslotte op de openbare weg en hebt je veiligheid niet altijd in eigen hand.

Heb je al eens een voorzichtige speurtocht gedaan naar fietshelmen, dan is je waarschijnlijk het grote prijsverschil opgevallen. Prijzen liggen uiteen van enkele tientjes tot honderden euro’s.

Het goede nieuws: alle in Europa verkochte fietshelmen moeten voldoen aan de minimale wettelijke veiligheidsnorm. Het prijsverschil zit hem dan ook vooral in het comfort, het gewicht en de aerodynamica.

Crash test

Onderzoekers van het onafhankelijke Virginia Tech doen al jaren een crash test voor fietshelmen. Inmiddels telt hun overzicht 64 populaire modellen. Meest opvallend aan de uitslag? Een dure helm is niet altijd veiliger dan een wat goedkopere helm. Doe dus je voordeel met deze lijst en check hem hier.

MIPS

Tegenwoordig zijn er veel helmen met het zogenaamde MIPS-systeem. MIPS staat voor Multi-directional Impact Protection System. Het systeem is niet bedacht door de industrie, maar door een team van hersenspecialisten.

MIPS is een extra laag in je helm, die een stukje meedraait met je hoofd op het moment dat je hoofd de grond raakt. Het systeem zorgt er daarmee voor dat de schok voor je hersenen minder groot is. Veel merken maken tegenwoordig helmen met dit systeem. Gelukkig zijn dat niet alleen de duurste modellen.

Een filmpje van Trek over MIPS.

Productiejaar

Tot slot is ook het productiejaar van een helm van belang. Deze staat vermeld aan de binnenzijde. Wat de exacte levensduur is van een fietshelm, dat is moeilijk aan te geven. Fabrikanten spreken over drie tot vijf jaar. Dat een helm achteruit gaat door invloeden als de zon, lichte stootjes en transpiratie, is in ieder geval een feit.

Ben je een keer gevallen met je helm, dan is het zaak om je helm te vervangen. De binnenzijde van schuimrubber verliest zijn beschermende werking namelijk na een flinke klap. Ook als er geen zichtbare schade is.

Wielershirt

De essentie van een wielershirt is simpel: van voren een rits, vanachter drie vakjes. Die rits is een handige temperatuurregelaar tijdens het fietsen.

Een ander kenmerk is zijn aerodynamische pasvorm. Je hoeft het niet te overdrijven, maar zorg dat het shirt goed aansluit op je lichaam en het liefst niet half over je broek heen hangt. Het maakt je sneller, én het ziet er beter uit. Twijfel je over de maat? Test de kleding dan eens op de fiets, in racehouding.

Budgettip: combineer je wielershirt met armstukken om jezelf de aanschaf van een wielershirt met lange mouwen te besparen. Die combi is ook zomers handig wanneer je in de frisse uurtjes van start gaat.

Wielrenbroek

We zijn aanbeland bij het belangrijkste item van je outfit. De wielrenbroek, ook wel bekend als bibshort. Als je ergens geen consessies wilt doen aan je outfit, dan is het op dit punt. Na flink wat uren in het zadel weet je exact waarom. 

Meest bepalend voor het comfort van een fietsbroek zijn de pasvorm en de zeem. Bespaar jezelf een hoop zadelpijn en ga voor kwaliteit. Een goede broek gaat qua prijs al snel richting de honderd euro, maar ook in dit geval is de prijs niet zaligmakend.

Een wielrenbroek sluit goed aan, knelt niet, en heeft handige bretels, waardoor je niet met een blote rug rondrijdt. Voor de beginners die nog twijfelen: je draagt geen onderbroek onder een wielrenbroek. De zeem is namelijk gemaakt om direct op de huid te dragen, is anti-bacterieel en schuurt minimaal. In tegenstelling tot de stof van je onderbroek.

De bretels van je bibshort kunnen enigszins strak zitten als je staat. Test ook in dit geval de juiste maat van je broek het liefst zittend op een fiets.

Nog een tip: koop samen met je wielrenbroek meteen een set beenstukken. Dat scheelt je de aankoop van een lange broek, en een hoop kou lijden op frissere dagen.

Wielrensokken

Wielrensokken kunnen je outfit maken of breken en zijn hét item van je wielerkit waarmee je een persoonlijk statement kunt maken. Tegenwoordig zijn de wat langere sokken in het (pro-)peloton populair.

Maar er zijn meer aspecten om rekening mee te houden dan de looks. Natte, koude voeten kunnen er op frisse dagen namelijk voor zorgen dat het met de fietspret snel gedaan is.

Goede wielrensokken hebben een goede pasvorm, houden je voeten op de juiste temperatuur en zorgen voor een goede vochtregulering. Daarnaast bestaan er specifieke modellen voor zomer en winter. 

Inspiratie nodig? In dit artikel zie je een overzicht van een aantal hele fijne wielrensokken.

Wielrenschoenen

Het allerbelangrijkste van een goede wielrenschoen is de pasvorm, zowel in de lengte als breedte. Een goede sluiting aan de bovenzijde is vooral van belang bij het trekken aan de pedalen.

Harde zool

Een wielrenschoen heeft harde zolen zodat je zo optimaal mogelijk kracht kunt overbrengen op de pedalen. Vaak is de prijs van schoenen gerelateerd aan de stijfheid van de zool. De zool van een goedkopere schoen is vaak van plastic. Die van duurdere schoenen meestal van carbon.

Extra ruimte

Hou er rekening mee dat een voet uitzet tijdens lange tochten, maar ook dat er geen afwikkeling van de voet plaatsvindt op de fiets. Je hebt dus wel twee of drie millimeter extra ruimte nodig voor een goed comfort, maar geen halve centimeter of meer.

Veelgebruikte sluitsystemen zijn klittenband in combinatie met een gesp, en zogenaamde wire-sluitingen. Daarnaast zijn veterschoenen al een paar jaar de trend.

De ideale schoen houdt wrijving in de schoen tegen, knelt niet en voorkomt het schuiven van je hak. Dat laatste kun je testen door op je tenen te gaan staan. Blijft je hak op zijn plaats zitten?

Let tot slot bij de aanschaf van je schoenen ook op het type schoenplaatjes dat je onder de schoenen kunt bevestigen. Er zijn voor het wielrennen twee veelgebruikte vergelijkbare kliksystemen: SPD-SL en Look. In vergelijking met mountainbike-plaatjes zijn ze breder en kun je er meer kracht mee overbrengen op de pedalen.


Een goede wieleroutfit zit hem dus in de details. Hopelijk ben je inmiddels een stuk wijzer en doe je straks een aantal slimme aankopen. Want dan kan het plezier op de fiets pas echt beginnen!

Geef een reactie