De airbag voor wielrenners is al bedacht

De airbag voor wielrenners is al bedacht

Na heel wat nare valpartijen dit voorjaar is de discussie over de veiligheid van wielrenners weer behoorlijk opgelaaid. Kan een airbag voor wielrenners een deel van de oplossing zijn? Dat klinkt misschien wat extreem, maar een ontwerp hiervoor ligt al op de plank. 

Vallen hoort bij het wielrennen, is doorgaans de gedachte. Maar dat neemt niet weg natuurlijk dat je ieder onnodig gevaar wilt voorkomen. De consequenties van een valpartij kunnen namelijk behoorlijk groot zijn. Dat zien we ieder seizoen helaas, maar dit voorjaar nog wat meer dan anders. 

Logisch dus dat er ook op het technologische vlak wordt nagedacht over oplossingen die het wielrennen veiliger kunnen maken. Dat deden we ook al in het verre verleden, en de introductie van de fietshelm is daar een sprekend voorbeeld van. Die innovatie bleek een enorme game changer.

Zou een airbag voor wielrenners ook zo’n innovatie kunnen zijn? Veel te extreem, denk je nu misschien. En te onpraktisch. Maar dan ben je waarschijnlijk vergeten dat ook de fietshelm ooit met veel scepsis werd ontvangen. Die was veel te heet, veel te zwaar en te onpraktisch volgens velen. Inmiddels denken we daar gelukkig heel anders over.

Het gebruik van een airbag is inmiddels de normaalste zaak in enkele andere sporten. In de motorsport bijvoorbeeld, maar ook bij diverse wintersporten en in de paardensport. Een airbag voor wielrenners is daarom nog niet zo’n gekke gedachte. 

Het zal je waarschijnlijk verrassen, maar een concept-airbag voor wielrenners ligt zelfs al op de plank. Die werd zo’n drie jaar geleden al ontwikkeld. Een van de ontwerpers die zich daar mee bezighield, is Sam Ratajczak. Hij was in die tijd de Chief R&D van Bioracer. 

Veelbelovend

De airbag die Ratajczak in concept ontwikkelde, zit discreet weggewerkt in een bibshort, en moet bescherming bieden aan de meest vitale lichaamsdelen van een renner: de borst, nek, heupen en onderrug.

Nadat de airbag is opgeblazen, kan de lucht ook weer eenvoudig ontsnappen. Een belangrijke eigenschap wanneer een renner zijn wedstrijd moet vervolgen.  

Een ander focuspunt van Ratajczak en zijn collega’s was uiteraard het gewicht van de airbag en de bewegingsvrijheid van een renner. De inschatting die men maakte, is dat de airbag zo’n 500 gram zou kunnen wegen.

De activatie van de airbag bleek echter de grootste uitdaging. Want valpartijen in het wielrennen heb je in heel veel gradaties, en niet in alle gevallen wil je dat een airbag zich opent. 

Gebrek aan interesse

De eerste resultaten waren volgens Ratajczak veelbelovend, maar een gebrek aan interesse bij de grote teams voorkwam een verdere ontwikkeling van het model. Tot op heden in ieder geval.

Gaat dat na de recente valpartijen misschien veranderen? In ieder geval deelde Sam Ratajczak zijn ontwerp deze week nog eens op LinkedIn. Het project mag dan stilliggen, de ontwerper gelooft nog steeds in zijn concept. 

Geïnteresseerde partijen mogen om die reden ook contact opnemen met Ratajczak. Wie weet zien we de airbag daardoor in de toekomst alsnog zijn introductie maken?

Beeld: Sam Ratajczak / LinkedIn en Unsplash