Minder afzien, meer genieten: 5 tips voor je fietsvakantie

Alle tijd hebben voor jezelf, heel veel kilometers maken en nieuwe plekken ontdekken. Waarschijnlijk klinkt dat als je ideale fietsvakantie. Dat je daar een knappe fiets en een mooie locatie voor nodig hebt, spreekt voor zich. Maar hoe haal je verder het maximale uit zo’n vakantie, en vooral: hoe voorkom je dat het een slijtageslag wordt?

Waar je normaal gesproken je rondjes op de fiets zorgvuldig moet plannen, daar heb je op vakantie ineens zeeën van tijd. Grote kans dus dat je tijdens zo’n vakantie heel wat uurtjes op de fiets zit. En je hebt groot gelijk! Je bent er maar even tenslotte, en dus wil je er het maximale uithalen.

Het enige luxeprobleem? Al die fietskilometers kunnen natuurlijk een behoorlijke aanslag zijn op je lichaam. Moe worden is niet erg, maar wat energie overhouden om ook nog wat anders te kunnen doen is toch wel een dikke plus.

Heb jij binnenkort een fietsvakantie gepland? Met de volgende tips zie je minder af en geniet je meer. En vooral om dat laatste draait het natuurlijk tijdens een reis.

Begin rustig

Het hangt er uiteraard vanaf hoe ver je gaat, maar reizen heeft meestal een behoorlijke impact op je lichaam. Door de plotselinge weersomslag bijvoorbeeld, of – als je heel ver gaat – het eventuele tijdsverschil. Maar ook door de droogte in een vliegtuig, of de inspanning van een lange autoreis.

Ben je net aangekomen, gun jezelf dan de tijd om bij te komen en te acclimatiseren. Dat betekent natuurlijk niet dat je geen fiets mag aanraken. Wel is het verstandig om het aantal kilometers de eerste dagen langzaam uit te breiden. 

Hetzelfde geldt voor het aantal hoogtemeters dat je maakt. Die ene epische beklimming kun je dus het beste nog even bewaren voor wat later.

Pas je tempo aan

Ga je op vakantie net zoveel fietsen als thuis, dan is er weinig aan de hand. Maar de kans is groter dat je veel meer kilometers maakt dan je gewend bent. Onherroepelijk zul je dat gaan voelen, en wat gas terugnemen zo af en is dus heel verstandig. 

Pin je vooral niet vast op de gemiddelde snelheid die je thuis zo gewend bent. Door je tempo wat aan te passen, blijf je iedere dag genieten.

Plan een rustdagje

Maak je iedere dag een kort fietsrondje op vakantie, dan kun je dat lang volhouden. Maar waarschijnlijk wil je ook wel eens wilt uitpakken met een aantal lange dagen in het zadel. Natuurlijk kun je dan je taaiheid testen, maar een tactisch rustdagje plannen – bijvoorbeeld halverwege je vakantie – is ook erg slim. 

De truc is om te luisteren naar je lichaam. Geen zin om een hele dag niks te doen? Ook een kort en relaxed koffierondje kan een manier zijn om weer even een dagje op adem te komen.

Hou rekening met de eventuele warmte

Vroeg opstaan in je vakantie? Misschien is het niet iets wat spontaan in je opkomt. Toch kan het een uitkomst zijn, als je daarmee een slopende rit in de hitte kunt voorkomen. 

Bijkomend voordeel: bij terugkomst heb je nog een hele dag om te relaxen en andere dingen te doen. Bovendien lig je niet voor pampus, omdat de hitte al je energie heeft gekost.

Maak van te voren een plan

He liefst plan je waarschijnlijk helemaal niets in je vakantie. Toch is het handig om van te voren te bedenken welke tochten je absoluut wilt maken, en ook wat je perse nog meer wilt doen. Noteer ze als je topprioriteiten, en beschouw al het andere wat je eventueel nog gaat doen als mooi meegenomen.

Op vakantie is het heerlijk om maar te zien hoe alles komt. Maar alvast bedenken wat je perse wilt doen geeft juist rust en ruimte om ook regelmatig gas terug te nemen.

Luisteren naar je lichaam is in alle gevallen essentieel. Zelfs al je van te voren bedachte plannen daarmee een beetje in het water vallen. Zolang je het motto ‘niks moet en alles mag’ hanteert, dan kan je fietsvakantie eigenlijk niet stuk. 

Foto: Ali Gooya