Fascinerende roadtrip in Taiwan: Cycling Route No. 1

Fascinerende roadtrip in Taiwan: Cycling Route No. 1

Uitzicht over de oostkust van Taiwan.

Taiwan timmert de laatste jaren flink aan de weg als fietsbestemming. Bijzonder? Ja en nee. Want eigenlijk bezit het land alle ingrediënten voor een geslaagde roadtrip. Moderne wegen, een soms spectaculair landschap en een prima infrastructuur voor fietsers.

Fietsen en Taiwan. Wellicht denk je dan als eerste aan fietsmerk Giant, opgericht in de jaren zeventig. Misschien heb je ook al eens gehoord over de Taiwan KOM Challenge. Dat is een wedstrijd over 105 kilometer, waarbij deelnemers zo’n 3200 hoogtemeters overbruggen, met stijgingspercentages tot wel 22 procent. De klim naar Hehuan Welung is heftig en wordt jaarlijks bedwongen door amateurs én profs.

Dat de Taiwanezen van wielrennen houden, blijkt ook uit de Tour de Taiwan, een meerdaagse wedstrijd die onderdeel is van de UCI Asia Tour. 

Maar het grootste bewijs dat het land een passie heeft voor de fiets, is Cycling Route No. 1. Een route langs de kust over zo’n duizend kilometer, die je op een bijzondere manier laat kennismaken met het land en zijn inwoners.

Binnenweg met rijstveld en lampions.
Een idyllisch stukje van Cycling Route No. 1, langs rijstvelden en dorpjes.

Ontstaan

Cycling Route No. 1 bestaat pas sinds 2015 en is een initiatief van de overheid. De kosten: maar liefst 36 miljoen dollar.

Het ontstaan is indirect te danken aan de film Island Etude uit 2006. In die film maakt een student met zijn fiets, backpack en gitaar een reis rond het eiland en ontdekt zo de culturele en natuurlijke schoonheid van het land. De film inspireert Taiwanezen van alle leeftijden om precies hetzelfde te gaan doen. Zo ontstaat het idee van een officiële route.

Trailer van de film Island Etude.

Route

De route, die in principe start bij Songshan station in Taipei, loopt zoals gezegd grotendeels langs de kustlijn en fiets je tegen de klok in. Dat geeft je de kans om de eerste dagen in je ritme te komen terwijl je de vlakkere westkust volgt.

De bewegwijzering bestaat uit borden en pijlen op de weg. De route loopt zowel over fietspaden als goed geasfalteerde wegen. Aan hoogtemeters is geen gebrek. Met name de westkust is grillig, met flinke kuitenbijters, maar ook met prachtige uitzichten.

Wegwijzers in Taiwan.
De route is aangegeven met bruine borden, en blauwe pijlen op de weg.

Het meest spectaculaire deel van de hele rondtrip vind je in de buurt van de stad Hualien. Helaas is er ook een keerzijde aan dat moois. Je ontkomt niet aan het passeren van enkele tunnels. 

Gek genoeg zijn deze tunnels verboden voor fietsers, volgens borden langs de weg. Velen kiezen logischerwijs eieren voor hun geld, en pakken de trein. Ga je toch per fiets? Zorg dan absoluut dat je voorzien bent van goed licht en wees op je hoede.

Cycling Route No. 1 is in principe verdeeld in etappes van zo’n 100 kilometer. Maar uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf hoeveel kilometers je aflegt per dag. Bovendien kun je de route aanzienlijk verlengen door uitstapjes te maken richting het binnenland.

Kustweg in het oosten van Taiwan.
De oostkust geeft je fraaie uitzichten.

Het uitzicht

Alhoewel je regelmatig idyllische plekken zult ontdekken onderweg, is een groot deel van de route behoorlijk rechttoe rechtaan, over grotere wegen.

De reden hiervoor laat zich slechts raden. Zou de route – al kronkelend door het land – anders te lang worden? Vond de overheid veel binnenwegen van een te slechte kwaliteit?

Evengoed zul je regelmatig genieten van mooie uitzichten over rijstvelden, kuststroken en bergtoppen. En de wegen zelf: die zijn gewoon dik in orde. 

Lange brede weg door stedelijk gebied.
Stad en land wisselen zich af, vaak over langgerekte wegen.

Overnachten

Zoek je een comfortabele en goedkope manier van overnachten, dan zijn hostels een goede keus. Het is ook een leuke plek om andere reizigers te ontmoeten. Bovendien is het stallen van je fiets op een veilige plek is vrijwel nooit een probleem.

Reserveren is doorgaans niet nodig, maar toch kan het handig zijn om kleinere hostels van te voren te informeren over je komst.

Fietshuur

Met fietsenproducent Giant binnen de landsgrenzen, zul je verwachten dat het huren van een race- of trekkingfiets niet al te moeilijk is. Dat klopt, maar hou wel rekening met het feit dat de gemiddelde Taiwanees niet zo groot is. Je moet daarom flink je best doen om een fiets te vinden die groter is dan maat 54.

Tip voor lange mensen: overweeg zelf je fiets mee te nemen, of neem tijdens het plannen van je reis alvast de tijd om te speuren naar een geschikte fiets.

Het weer

Taiwan heeft gelijk met ons zomer en winter. Het zuiden is tropisch en het noorden subtropisch. Winters zijn mild met zo’n 17 graden, de zomers warm en vochtig, met gemiddeld ruim 30 graden. 

Het land is niet voor niks zo groen, en heeft twee regenseizoenen. Het zuidwesten ziet de nodige regenval van mei tot en met september, terwijl je in het noordoosten regen en storm kan verwachten van december tot en met maart. Dat maakt het voor- en najaar dus de beste tijd voor je fietstocht.

Taiwan is tropisch en groen.

Conclusie

De Taiwanezen zijn vriendelijk en behulpzaam en zullen je soms zwaaiend of vrolijk toeterend passeren. Er is relatief weinig verkeer en in bijna alle gevallen fiets je op speciale fietsstroken. Alleen in de buurt van hoofdstad Taipei zul je drukte ervaren en kan navigeren wat lastiger zijn.

Zit je ruim in je tijd en heb je zin in wat afwisseling, dan is het zeker aan te raden om af en toe de doorgaande route te verlaten. Lokale bewoners zullen je goede suggesties doen.

Cycling Route No. 1 is een geweldige manier om het land te ervaren. De charme zit hem deels in de mooie uitzichten, maar nog meer in het onbekende avontuur en de ontmoetingen die je hebt onderweg. Een trip die je absoluut zal bijblijven.


Zoek je meer informatie over deze rondtrip? Bezoek dan deze website van de overheid met allerhande informatie over de route.