Zoveel calorieën verbrand je per uur met wielrennen

Wanneer het je doel is om wat af te vallen of om op je streefgewicht te blijven, dan is fietsen daar een uitstekende manier voor. Maar weet jij hoeveel calorieën je exact verbrandt met wielrennen, of als je gewoon aan het fietsen bent?

Een simpele vraag eigenlijk, maar het antwoord is helaas wat complexer. Niet zo gek dus dat de lijstjes die je op internet vindt daarom slechts een grove indicatie geven.

Hoeveel je in de praktijk verbrandt, hangt af van heel veel factoren. Ten eerste met wat voor intensiteit je traint natuurlijk. Maar ook je leeftijd, je gewicht, hoe fit je bent en of je man of vrouw bent tellen mee.

Daar komt nog eens bij dat je ook direct na het sporten vaak nog extra calorieën verbrandt. Meer dan je normaal zou doen in rust dus, en hoe lang dat effect aanhoudt is afhankelijk van wat je gedaan hebt en met welke intensiteit.

Los van al die factoren is wielrennen (en fietsen in het algemeen) sowieso een uitstekende manier om calorieën te verbranden. Maar uiteraard geldt dat voor veel meer sporten. Ga je hardlopen of zwemmen dan verbruik je gemiddeld zelfs nog wat meer energie.

Indicatie

Benieuwd wat je dan verbrandt met wielrennen? En wat het verschil is met ‘gewoon’ fietsen? Wanneer je een tempo aanhoudt van ongeveer 30 kilometer per uur, dan is het goed mogelijk dat je daarmee zo’n 800 tot 900 calorieën verbrandt in een uur. Al is dat zoals gezegd een ruwe indicatie. 

Uiteraard valt het aantal calorieën wat lager uit wanneer je in één constant tempo fietst, terwijl je met een pittige intervaltraining het aantal juist vergroot.

Daarnaast maakt het ook nog uit of je binnen of buiten fietst. Over het algemeen zul je buiten meer calorieën verbranden, door de (rij)wind bijvoorbeeld, en door het vele draaien en keren. 

Logisch dus ook dat je op een mountainbike of crosser nóg meer calorieën verbrandt dan op een wegfiets. Vanwege het technische, oneffen parcours, maar ook door de vele tempowisselingen.

Doe je een heel rustig rondje, dan verbrand je uiteraard wat minder calorieën. Fiets je op je stadsfiets bijvoorbeeld, met zo’n 16 tot 19 kilometer per uur? Dan zul je eerder zo’n 400 tot 500 calorieën per uur verbranden. 

In meerdere opzichten gezond

Natuurlijk is het fijn als je met wielrennen wat overtollige kilo’s kwijtraakt. Maar vergeet niet dat je in meerdere opzichten goed bezig bent. Zo werk je op de fiets ook aan je mentale gezondheid, en aan een betere weerstand. En uiteraard is regelmatig sporten ook goed voor je hart. Allemaal goede redenen dus om te blijven sporten. 

Het belang van goede voeding

Wil je wat afvallen, dan kan wielrennen daar dus goed bij helpen. Maar om die kilo’s op een efficiënte manier kwijt te raken moet je natuurlijk ook op je voeding letten. Hoe je dat op een slimme manier doet lees je in dit artikel.

Foto: Ting Tse Wang