Zo blijf je gemakkelijker op je ideale gewicht

Is het je streven om met wielrennen op een gezond gewicht te blijven? Dan is bewegen alleen natuurlijk niet voldoende. Je hebt ook een goed eetpatroon nodig dat je eenvoudig kunt volhouden. Helaas is dat laatste nog best een grote uitdaging.    

Wil je op een gezond gewicht blijven, dan draait het vooral om het vinden van een gezonde levensstijl. Waarbij je heel wat verleidingen kunt weerstaan, maar zeker ook niet te streng bent voor je zelf. Want dat laatste werkt natuurlijk alleen maar averechts. 

Een goede balans is dus wat je zoekt, waarbij je de grootste valkuilen probeert te vermijden. De volgende tips helpen je daarbij, waardoor op gewicht blijven weer een stukje gemakkelijker wordt.   

Weet wat je eet

Natuurlijk bepaalt het aantal calorieën dat je binnenkrijgt per dag of je aankomt of afvalt. Maar focus je niet alleen maar op die calorieën, wees je vooral ook bewust van wát je eet en op welke momenten dat is.

Doe je dat laatste, dan is het heel normaal dat je de ene dag wat meer eet dan de andere dag. Wees vooral niet te strikt over iedere calorie dit je binnenkrijgt, maar let er vooral op dat je gezond eet. In gezonde porties. Waarbij je kiest voor maaltijden met voldoende eiwitten, gezonde onverzadigde vetten en veel groente.

Plan af en toe een smokkeldag

Het volgen van een gezond dieet vraagt de nodige wilskracht. Wil je zo’n levensstijl goed kunnen volhouden, dan doe je er goed aan om af en toe de teugels wat te laten vieren. En dat kan bijvoorbeeld doormiddel van een smokkeldag. 

Op zo’n dag, één keer per week, mag je in principe alles eten waar je zin in hebt. Waarom dat goed werkt kun je natuurlijk wel nagaan. Door jezelf af en toe toe te staan om ongezondere keuzes te maken, zonder iedere calorie te tellen, hou je het de andere dagen gemakkelijker vol om gezonder te eten.

Maak een realistisch eetschema dat goed is vol te houden

Natuurlijk heeft het geen zin om jezelf uit te hongeren. Dat maakt je niet gelukkiger, nog even los van het feit dat je dat waarschijnlijk niet volhoudt. 

Ga voor een doel dat realistisch is en focus je niet teveel op de weegschaal. Ga in plaats daarvan voor een zo fit mogelijke versie van jezelf, en hanteer een realistisch eetschema dat je goed kunt volhouden. Heb je het doel om fitter te worden, dan zal het veel gemakkelijker zijn om gezonde eetpatronen aan te houden.

Ga boodschappen doen met een gevulde maag

Het is een simpele methode, maar hij werkt wel degelijk. Als je boodschappen doet met een volle maag, dan zul je veel minder snel wat ongezonds in je karretje leggen. Een mens met flink wat trek komt nu eenmaal sneller in de verleiding… En supermarkten doen er alles aan om je om je met wat lekkers te verleiden, zelfs vlak voordat je afrekent.

Slaap voldoende

Het is bewezen dat je sneller in de verleiding komt om te gaan snacken, als je moe bent. Logisch, want ben je slaperig, dan verdwijnt meestal ook je wilskracht.  

Een tekort aan slaap kan er ook nog eens voor zorgen dat je meer honger hebt overdag, terwijl je niet meer calorieën verbrandt. Dit heeft te maken met het hormoon leptine, een hormoon wat je ’s nachts aanmaakt, en wat je hongergevoel overdag normaal gesproken onderdrukt. Van een ander hormoon, ghreline, maakt je lichaam juist meer aan als je weinig slaapt. En laat dat nou net het hormoon zijn wat je hongergevoel aanwakkert. 

Maak dus tijd voor de slaap die je dagelijks nodig hebt. Je voelt je niet alleen fitter, je voorkomt ook nog eens dat meer en ongezonder gaat eten.

Streef je ernaar om alle overtollige kilo’s voorgoed kwijt te raken, dan is het allerbelangrijkste natuurlijk om een gezond eetpatroon te combineren met voldoende beweging. Als wielrennen je passie is, dan heb je voor dat laatste alvast de motivatie gevonden. Met een goed uitgebalanceerd dieet zet je dan de puntjes op de i. 

Foto: Kevin McCutcheon