10 dingen die je een betere wielrenner maken

Wil je een betere wielrenner worden? Dan kun je natuurlijk besluiten om gewoon wat vaker te gaan trainen. Toch zijn er veel meer aspecten om rekening mee te houden, als je echt een serieuze stap vooruit wil zetten. Waar je dan op moet focussen, lees je hier.

Een betere wielrenner worden doe je vooral door te beginnen bij de basis. Hacks, shortcuts en dirty secrets kun je daarbij beter vergeten. Die zullen je namelijk niet het gewenste resultaat geven, voor zover ze al bestaan. De basis is simpel, maar wanneer je aan alle aspecten aandacht geeft, dan zul je vanzelf vooruitgang boeken. 

1. Trainingsschema

Het voordeel van een trainingsschema is natuurlijk dat je niet zomaar wat doet, wanneer het je een keertje uitkomt. Met een trainingsschema voorkom je bovendien dat je heel eenzijdig traint, waarbij je de minder leuke onderdelen van een training overslaat. 

Daarnaast weet je dankzij een schema ook exact wanneer het verstandig is om een rustige, dan wel intensieve training af te werken. Maar blijf vooral ook luisteren naar je lichaam, en durft een trainingsschema bij te stellen als je voelt dat je lichaam daar om vraagt.

Een trainingsschema kun je zelf maken natuurlijk, maar je kunt ook een trainer benaderen bij je club of vereniging, of een app als Fondo gebruiken.

2. Rust

Dat rust net zo belangrijk is als trainen, onderschatten we vaak. Terwijl de periode tussen twee trainingen juist heel bepalend is voor hoe effectief je training is. Rust je te kort, dan boek je uiteraard geen progressie. Daarnaast kun je dan ook niet het maximale uit je volgende training halen.

3. Ervaring

Een beetje flauw misschien, maar je kunt er niet omheen. Wanneer je ergens goed in wilt zijn, dan moet je daar ook tijd in stoppen. Net als wanneer je een taal wilt leren, of een instrument wilt leren spelen. Progressie maak je in hele kleine stapjes, training na training. Aan jezelf blijven werken en jezelf constant blijven verbeteren is dus waar het om draait. Focus op de lange termijn. 

4. Clubgenoten

Train je in je eentje dan kun je een heel eind komen uiteraard. Maar bij een club of een vereniging zul je bijna altijd meer progressie boeken. Zeker als je nog niet zo lang fietst. Omdat je meer wordt uitgedaagd, maar ook omdat je tips en feedback krijgt, gevraagd en ongevraagd. En soms zijn dat enorme eye openers die je zelf niet had bedacht.

5. Slaap

Zonder herstel boek je geen progressie, en daarom is een goede nachtrust essentieel. De periode dat jij je ogen sluit ’s nachts is de belangrijkste periode voor je lichaam om weer op te laden, en weer op te bouwen wat je in een training hebt afgebroken.

Prioriteit maken van je slaap is dus heel eg belangrijk. Niet alleen voor je training trouwens, maar ook voor je mentale fitheid en voor je weerstand. 

Een paar simpele tips voor een goede nachtrust: laat je telefoon uit de slaapkamer, voorkom snoezen, en slaap zoveel mogelijk op vaste tijden. Meer tips vind je hier.

6. Voeding

Natuurlijk hoef je niet als een monnik te leven, wanneer wielrennen slechts een hobby voor je is. Maar voedsel speelt natuurlijk wel een bepalende rol in hoe jij je voelt, en ook is het letterlijk de brandstof waarop je traint. 

Een gezond dieet bepaalt misschien niet hoe jij je morgen voelt, maar maakt wel het absolute verschil op de lange termijn. Denk dus vaker aan dat laatste, wanneer je de afweging maakt wat je eet.

Een goede basis is daarbij het allerbelangrijkste, waarbij je geraffineerde voedingsmiddelen boordevol suiker – zoals koek, chips en snoep – dus zoveel mogelijk staan.  

Wil je weten hoeveel je per dag nodig hebt en wat je zoal kunt eten, dan geeft het Voedingscentrum je een hoop tips en inspiratie. Maar ook een app zoals de Jumbo Foodcoach geeft je heel veel inzicht en ideeën. In dit artikel lees je meer over die app.

7. Mentale kracht

Heel vaak onderschatten we hoe belangrijk het mentale aspect is bij alles wat we doen. Maar wat zou je zijn zonder je focus, je geloof in eigen kunnen, en je vermogen om kalm te blijven op stressvolle momenten? Je mentale krach speelt dus een grote rol in je prestaties. Vooral wanneer het een keertje tegenzit. 

Tips nodig? In dit artikel lees je 7 technieken om mentaal het beste uit jezelf te halen. Ook positieve self-talk kan je daarbij helpen.

8. Doelen

Doelen stellen werkt heel motiverend. Je weet dan precies namelijk waar je het allemaal voor doet. Ook bepaal je gemakkelijker wat goed voor je is. 

Omgekeerd ben je zonder een doel eerder geneigd om impulsieve keuzes te maken, en misschien sla je daardoor zelfs wel vaker een training over. Omdat het een keer slecht weer is, of omdat je druk bent. Met als resultaat dat je niet het maximale uit je mogelijkheden haalt.  

9. Focus (op alle details)

Alles wat je aandacht geeft groeit. Progressie boeken als wielrenner doe je dus door aandacht te geven aan alle aspecten die je hier al voorbij hebt zien komen en door te letten op alle details die je beter maken. Werken aan je houding op de fiets bijvoorbeeld, je core stability verbeteren en je techniek op de fiets bijschaven. 

Hoe meer je aandacht schenkt aan al die aspecten, des te sneller zul je vooruitgang boeken als wielrenner.

10. Plezier

Hoe fanatiek je ook bent als wielrenner, uiteindelijk zul je niet ver komen zonder de lol. Als je plezier hebt, dan relativeer je tegenslagen niet alleen gemakkelijker, je leert ook automatisch sneller bij en je zult er meer voor doen om je doel te bereiken.

Plezier hebben in wat je doet is daarom het belangrijkste aspect in dit hele rijtje, om jezelf als wielrenner te verbeteren. Geniet van al je successen – groot en klein – en sta af en toe even stil bij de progressie die je al hebt gemaakt.

Foto: Alex Lamb