5 vragen en antwoorden over core stability training

Voor professionele wielrenners is het doen van core stability oefeningen tegenwoordig een vaste prik. Waarom zijn ze zo belangrijk, en waarom zou je er als amateur ook aan beginnen? 

Je romp, oftewel je core, bestaat uit je bil-, buik- en rugspieren, en die zorgen voor de noodzakelijke stabiliteit. Dat laatste is ook heel belangrijk op de fiets. Je romp vangt namelijk de krachten op van je onderlichaam, wanneer jij je voortbeweegt. Dat is maar goed ook, want zou je lichaam dat niet doen, dan schoot je bovenlichaam letterlijk alle kanten op.

Een goede zaak dus om aan je core stability te werken. Maar ga je er sneller van fietsen? En hoe vaak moet je die oefeningen dan doen? Hieronder check je de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Ga ik sneller fietsen als ik aan mijn core stability werk?

Core stability oefeningen maken je romp leniger en krachtiger, waardoor je efficiënter gaat fietsen en meer kracht kunt halen uit je bovenlichaam. Core stability oefeningen kunnen je prestatie dus zeker bevorderen, maar dan moet je ze wel consequent doen.

Wat heb je er verder aan als wielrenner?

Naast dat het je prestatie bevordert, zorgt een sterke core ook voor extra comfort op de fiets. Als wielrenner zit je immers lange tijd in een onnatuurlijke houding. Een sterke romp zorgt er dan voor dat je meer ontspannen op de fiets zit. Het effect zul je vooral gaan merken als je moe wordt. 

Of een wielrenner een krachtige core heeft, dat zie je vaak al aan zijn of haar manier van fietsen. Een sterke romp maakt je namelijk veel meer een met de fiets. Core stability oefeningen kunnen zelfs blessures en pijntjes voorkomen, die typisch opspelen als je al uren op je fiets zit en moe wordt.

Doe je core stability oefeningen alleen in de winter, of beter het hele jaar?

Sommige wielrenners doen in de wintermaanden krachttraining als basis voor hun wielerseizoen. Anderen zien het als een manier om ook in de wintermaanden fit te blijven. Wil je echter maximaal profiteren van een krachtige core, dan zul je je oefeningen het hele jaar moeten doen. Wel kun je daar in de winter extra de nadruk op leggen. 

Hoe vaak per week moet ik core stability oefeningen doen?

Begin je voor het eerst met core stability training dan zal je lichaam aan die oefeningen moeten wennen. De hersteltijd is in het begin wat langer, waardoor het voldoende is om je core twee keer per week te trainen. Na verloop van tijd, als je merkt dat je sneller herstelt, dan kun je drie keer per week een sessie doen doen.

Welke core stability oefeningen zijn goed voor wielrenners?

In principe is iedere oefening waarmee je je bil-, buik- of onderrugspieren traint een goede oefening voor je core stability. 

In bijgaande filmpje van GCN worden zes specifieke oefeningen uitgelegd die je als wielrenner kunt doen. Het enige wat je voor deze training nodig hebt is een matje. Uiteraard kun je regelmatig andere oefeningen toevoegen aan je work-out, voor de afwisseling en om jezelf uit te blijven dagen. 

Het mooie van core stability training is dat het niet heel veel tijd in beslag neemt, en dat je het op ieder moment dat je tijd hebt thuis kunt doen. Het vraagt echter wel flink wat discipline. Maar wil je graag goed presteren op de fiets, en zoek je meer comfort, dan is het zeker een aanrader.

Foto: pxfuel