Heb jij zwakkere botten als wielrenner? Dit moet je weten

Je zult er niet van opkijken dat wielrennen veel voordelen biedt voor je gezondheid. En toch kleeft er in potentie ook een nadeel aan. Tenminste, als je een beetje fanatiek bent. Dan kan wielrennen namelijk een negatief effect hebben op de sterkte van je skelet.

Wat is er ineens mis met fietsen, denk je nu misschien. Niet zo veel natuurlijk. Fiets je regelmatig, dan heeft dat vooral heel veel voordelen voor je lichaam. Maar voor de sterkte van je botten gaat dat helaas niet op, volgens heel wat studies. En dat heeft alles te maken met het feit dat je zittend je sport beoefent.

‘Use it or lose it’ is het gezegde, en dat geldt zeker ook voor je botten. Alle dragende bewegingen – zoals lopen en rennen – zorgen er namelijk voor dat je skelet z’n sterkte behoudt. Zou je omgekeerd continu op een stoel gaan zitten, dan zou dat snel zorgen voor broze botten.

Botten belasten

Je snapt waarschijnlijk al waar het ‘misgaat’ bij wielrennen. Als (fanatieke) wielrenner zit je namelijk urenlang op de fiets, terwijl er nagenoeg geen druk wordt uitgeoefend op je skelet. Zelfs al duw je regelmatig flink op de pedalen, dan is dat nog te weinig om voldoende botgroei te stimuleren. 

Vermijd je in de tussenliggende tijd ook nog eens zoveel mogelijk andere activiteiten, om goed te kunnen herstellen? Dan krijgt je lichaam ook op die momenten geen prikkels om je botten sterk te houden.

Laag gewicht

Ook het hebben van een laag gewicht – geen ongewoon verschijnsel bij wielrenners – draagt helaas bij aan het hebben van meer poreuze botten. Dit komt omdat een dun persoon vaak iets dunnere botten heeft, en omdat het lichaam minder gewicht draagt.

De volgende vraag is natuurlijk hoe serieus je dit verschijnsel moet nemen als amateurwielrenner. 

De negatieve gevolgen zijn er uiteraard vooral voor hele fanatieke wielrenners en profs, die naast het fietsen bewust weinig andere activiteiten ondernemen.

Maar een feit blijft het, dat niemand sterkere botten krijgt van wielrennen. En dus zul je naast het fietsen andere dingen moeten doen, om je botten gezond en sterk te houden. 

Wil je bewuster werken aan een sterk skelet, dan kun je dat op een aantal manieren doen.

Loop, ren en spring

Belasting op je skelet is de beste manier om sterkere botten te krijgen, en die krijg je vooral als je loopt, rent of springt. Dagelijks wandelen helpt dus al, maar je zou je fietstraining ook vaker kunnen afwisselen met een rondje hardlopen. Tenslotte kun je ook baat hebben bij bepaalde springoefeningen. Die zijn sowieso populair tegenwoordig, zoals je in bijgaande filmpje ziet.

Doe krachttraining

Beperk krachttraining niet alleen tot de winter, maar train je lichaam het hele jaar. Focus daarbij op de grote spiergroepen zoals je borst en rug, die je bijvoorbeeld kunt trainen met push ups en pull ups. Ook het doen van core stability oefeningen helpt om je botten sterker te houden.

Zorg dat je voldoende calcium en vitamine D krijgt

Natuurlijk is het ook van belang dat je voldoende calcium binnenkrijgt om je botten sterk te houden. Calcium zit niet alleen in zuivelproducten, zoals kwark, kaas, yoghurt en melk, maar ook in groene groenten, noten en peulvruchten.

Vitamine D op zijn beurt zorgt ervoor dat je voldoende calcium kunt opnemen uit de voeding die je eet. Je lichaam maakt vitamine D aan in de zon, maar je krijgt het ook binnen door vette vis te eten. In mindere mate zit vitamine D ook in vlees en eieren. Daarnaast wordt het toegevoegd aan margarine, halvarine, en bak- en braadproducten.

Drink minder alchohol en eet niet te zout

Drink je veel alcohol, dan scheidt het lichaam meer calcium uit, terwijl het minder calcium kan opnemen uit je voeding. Ook natrium in zout zorgt er voor dat je extra calcium verliest, en dus dat je botmassa afneemt. Alle reden dus om het wat rustiger aan te doen met zout en met alcohol.

Ga vaker offroad

Uit onderzoek is gebleken dat mountainbikers sterkere botten hebben dan wielrenners. Zeer vermoedelijk hebben mountainbikers dat te danken aan een meer afwisselend en uitdagender parcours, waarbij je meer met je lichaam moet werken. 

Sowieso is vaker offroad gaan een aanrader. Mountainbiken of veldrijden verbetert namelijk je technische vaardigheden op de fiets, wat je ook een betere wielrenner maakt.

Sprint en doe intervals

Wat ook kan helpen, is het doen van sprints en intervaltraining. Ook al weten wetenschappers nog niet hoe groot het positieve effectief precies is voor je botten. Aangezien het je ook een betere wielrenner maakt, is het sowieso geen verspilde moeite.

Foto: Pexels