Yoga voor wielrenners: alle voordelen op een rijtje

Yoga is natuurlijk niet nieuw. Maar dat je er ook als wielrenner veel aan hebt, dat wist je misschien nog niet. Geen wonder dus dat yoga bij veel professionele wielerteams onderdeel is geworden van de trainingsroutine.

Wanneer je veel fietst, dan zit je soms uren achtereen in dezelfde onnatuurlijke, voorovergebogen houding. Voor je nek, schouders en rug is dat behoorlijk belastend, zoals je waarschijnlijk wel eens zult voelen.

Daar komt nog eens bij dat je veel spieren op dezelfde repeterende manier gebruikt tijdens het fietsen. Wat kan leiden tot kortere, stramme spieren die deels hun flexibiliteit verliezen. En dat laatste zorgt er voor dat spieren hun maximale capaciteit verliezen.

Je raad het vast al, maar yoga kan er voor zorgen dat je minder stramheid en spierpijn ervaart op de fiets. Yoga is namelijk in essentie een manier om de verschillende delen van je lichaam te stretchen en te activeren. 

Staat het idee van yoga je aan, maar heb je weinig tijd? Dan is er goed nieuws. Een enkele yogasessie per week kan al een groot verschil maken hoe jij op de fiets zit. En een paar korte sessies per week maakt het effect alleen nog maar groter.

Er bestaan heel veel vormen van yoga, maar in de basis is yoga altijd een combinatie van beweging en ademhaling. Meditatie hoort daar traditioneel gezien ook bij. 

De voordelen van yoga

Welke vorm het beste voor jou werkt zul je gaandeweg ontdekken als je er mee bezig gaat. Maar in alle gevallen kun je er als wielrenner op de volgende manieren van profiteren.

1. Je kunt er blessures mee voorkomen

Met yoga zorg je voor meer flexibiliteit in je gewrichten. Ook kan het je helpen om lichamelijk beter te ontspannen. De kans dat je een blessure oploopt tijdens het sporten neemt daarmee ook af.

2. Yoga zorgt voor een beter herstel

De stretch-oefeningen die je uitvoert bevorderen het transport van bloed naar de spieren. En daarmee ook de aanvoer van belangrijke voedingsstoffen.

3. Yoga zorgt ervoor dat je comfortabeler op je fiets zit

Doe je aan wielrennen, dan zit je lange tijd in een gebogen houding op de fiets, en dat vraagt veel van je lichaam. De lenigheid die je door yoga verkrijgt, maken de lange ritten op de fiets een stuk comfortabeler. 

4. Yoga maakt je romp sterker

Met yoga stretch je niet alleen je spieren, je traint ook je onderrug, buikspieren, middenrif en bekkenbodem. Met de extra kracht en stabiliteit die je daarmee verkrijgt kun je effici├źnter kracht overbrengen op je pedalen. Met als grote voordeel dat je uiteindelijk harder kunt fietsen.  

5. Yoga helpt je met het controleren van je ademhaling

Yoga helpt je dieper en regelmatiger ademhalen. Een techniek die je continu kunt toepassen. Juist ademhalen zorgt ook voor meer zuurstof in je bloed, waar je spieren uiteindelijk flink van profiteren.

6. Yoga helpt je focussen en geeft rust

Niet alleen leer je beter ademhalen door yoga, het kan je ook veel rust geven in je hoofd. Het helpt je bovendien met focussen, wat natuurlijk van pas komt in iedere wedstrijd.

Zelf een yogales proberen

Ben jij na het lezen van deze voordelen nieuwsgierig geworden en wil je wel eens een yogasessie proberen? Dan kun je twee dingen doen. Natuurlijk kun je jezelf aanmelden voor een yogales bij jou in de buurt. Maar ook op internet vind je flink wat yogalessen die je kunt volgen. In dat laatste geval kun je bovendien een les doen die specifiek voor wielrenners is bedoeld.  

Met onderstaande video kun je een ruim twintig minuten durende sessie doen met Adrienne. Deze les is speciaal bedoeld voor wielrenners en gemakkelijk in te plannen gedurende de dag wanneer je even tijd hebt voor jezelf. De ideale manier dus om je eerste ervaring op te doen met yoga.