Wielrennen als de perfecte remedie tegen stress

Met een drukke baan en de nodige verplichtingen naast je werk zul je vast wel eens ervaren dat stress op de loer ligt. Vooral wanneer je te weinig rustmomenten creëert in alle dagelijkse hectiek. Wielrennen kan dan de perfectie uitlaatklep zijn die je nodig hebt.

Natuurlijk zal niemand beweren dat je met wielrennen een burn-out voorkomt, of dat al je zorgen ermee verdwijnen. Maar het kan je wel rust geven in je hoofd, en helpen om gedachten makkelijker los te laten. En laten we eerlijk zijn, dat hebben we allemaal wel eens nodig. Of je nu de CEO bent van een multinational, of een drukke student met een parttime baan.

Dat wielrennen ontspannend kan zijn, dat had je zelf ook wel bedacht natuurlijk. Maar met de volgende tips kun je dat effect ook maximaal benutten.  

Maak een prioriteit van je training

Aan het eind van een drukke dag is het soms verleidelijk om door tijdgebrek je training maar te skippen. Fietsen is tenslotte leuk, maar verplichtingen gaan voor. Toch is het van groot belang om net zoveel prio aan je trainingsrondje te geven, als aan de rest. 

Plan je trainingen daarom van te voren, en hou jezelf eraan om te gaan. Een uurtje peddelen, of stoempen op de pedalen kan je hoofd al leegmaken en je gedachten verzetten.

Onderbreek je werk om te gaan fietsen

Sporten is uiteraard goed voor je lichaam, maar het helpt je ook om geestelijk de knop om te zetten. En dat is handig wanneer je aan een frustrerende taak werkt, waar je even geen oplossing voor ziet. Het is bewezen dat beweging je nieuwe ideeën geeft, maar het geeft je ook een adempauze, én een frisse blik als je weer terugkeert op je werk.

Spreek af met anderen

Ervaar je stress, dan is het goed om die gevoelens en gedachten te uiten. Een rondje maken op de fiets, met je vrienden werkt dan erg goed. Maar ook lol hebben samen is een hele goede manier om stress te reduceren. 

Kun je af en toe wel wat afleiding gebruiken, meld je dan aan bij een club of fietsgroep. Aansluiting vinden bij gelijkgestemden is niet alleen gezellig, het zorgt er ook voor dat je beter in je vel zit. 

Focus op het hier en nu

Jezelf concentreren op het hier en nu is een hele goede manier om stress te verminderen. Er is dan even geen ruimte voor je zorgen namelijk. Je kunt dat tijdens het wielrennen doen door goed te letten op je omgeving en alles wat er om je heen gebeurt. Maar het helpt ook als je focust op je houding op de fiets, en op je ademhaling.

Soms gaat focussen op het hier en nu ook vanzelf. Rij maar eens een hele technische route in het bos, waarbij je constant draait en keert. De kans is groot dat je helemaal opgaat in het moment.

Combineer je fietstocht met een yoga-sessie

Wielrennen kan je dus heel goed helpen om te ontspannen. Doe je daar ook nog eens een (korte) yoga-sessie achteraan, dan kun je dat effect nog verder vergroten. De positieve effecten van yoga zijn groot, zoals je hier kunt lezen, en het is niet alleen ontspannend voor de geest, het zorgt er ook voor dat je beter herstelt. Een dubbele winst dus als je als wielrenner ook nog eens het beste uit jezelf wilt halen.

Dat wielrennen op verschillende manieren bijdraagt aan je geestelijke gezondheid zal je inmiddels wel duidelijk zijn. En jouw fitheid speelt daarbij misschien wel de belangrijkste rol. Sport je regelmatig namelijk, dan verhoog je je weerstand, en ook dat helpt je om jezelf beter te wapenen tegen stress. 

Nog een extra motivatie dus – of een excuus – om vaker te gaan fietsen.

Foto: Victor Xok