Hoe gezond is wielrennen als het heel koud is?

Pijnlijke luchtwegen en een metaalachtige bloedsmaak in je mond. Die verschijnselen kun je als wielrenner ervaren wanneer je een stevige inspanning doet in de winter. Dat zal je waarschijnlijk aan het denken zetten. Hoe gezond is wielrennen in extreme kou?

De pijn aan je luchtwegen die je ’s winters kunt ervaren heeft een duidelijke reden. Je lichaam geeft daarmee te kennen dat je mond, luchtpijp en longen uitdrogen in de koude lucht. Spieren rondom je luchtwegen spannen zich aan als een verweer tegen het uitdrogen, en daardoor kun je minder goed ademhalen.

Die bloed- of metaalsmaak is nog steeds een beetje een raadsel voor onderzoekers. Maar het zou te maken kunnen hebben met stofjes die vrijkomen door ontstekingen in je luchtwegen. Helaas is daar nog te weinig onderzoek naar gedaan. 

Echt bloed ophoesten doe je in ieder geval niet, en je loopt ook geen blijvende schade op. Wat een geruststellende gedachte is. Meestal verdwijnt het brandende gevoel na korte tijd.

Droge lucht

Dat je luchtwegen opspelen in de kou heeft vooral te maken met het feit dat koude lucht minder vochtdeeltjes vasthoudt. Bij nul graden kan de lucht nog maar een kwart van de hoeveelheid water bevatten dan wat mogelijk is bij kamertemperatuur. 

Het gaat vooral mis wanneer je ademt door je mond. Je neus bevochtigd namelijk eerst de ingeademde lucht voordat het in de longen terecht komt. Helaas is alleen door je neus ademen tijdens het sporten vaak geen optie, tenzij je het héél rustig aan doet.

Inspanningsastma

Wanneer je regelmatig klachten ervaart als kortademigheid of hoestbuien in de koude buitenlucht, dan kan dat een vorm van inspanningsastma zijn. Uit een Zwitsers onderzoek uit 2012 blijkt dat wintersporters vaker last hebben van astma, dan zomersporters. Dat zie je ook terug bij schaatsers, die meer dan gemiddelde sporters last hebben van hun luchtwegen.

Bovenstaande klinkt je waarschijnlijk wat zorgelijk in de oren, en toch kunnen je longen flink wat kou aan blijkt uit de praktijk. Skiërs, langlaufers en hardlopers in Scandinavie bijvoorbeeld zijn het gewend om te sporten bij temperaturen tot ver onder nul. Ze doen dat zonder dat hun longen blijvende schade oplopen. Blijkbaar bezit het lichaam een behoorlijk goed verweer tegen deze omstandigheden.

Wat je er tegen kunt doen

Heb je last van de koude, droge lucht? Dan is het natuurlijk goed om het even rustiger aan doen, waardoor je minder door je mond hoeft te ademen. Ook kan het helpen om rustig op te warmen, voordat je een zwaardere inspanning doet. 

Is dat niet voldoende? Dan kun je ook nog een sjaal of nekwarmer over je mond trekken, die de werking van je neus nabootst. De lucht die je uitademt maakt de sjaal warm en vochtig, waardoor de lucht die je inademt ook weer warm en vochtig raakt.

Natuurlijk kun je er tijdens de koude maanden voor kiezen om uitsluitend binnen te gaan trainen op een fietstrainer. Maar eigenlijk is dat zonde. Want wat gaat er nou boven een rondje fietsen op een mooie winterse dag in de buitenlucht? Eén ding is sowieso zeker: het gezonder is om te sporten in de kou, dan om helemaal niks te doen.

Foto: Flickr