Zo bouw je met wielrennen rustig je conditie op

Wielrennen is een geweldige manier om aan je fitheid te werken. Maar begin je net, dan kan het wel heel pittig zijn. Zeker wanneer je conditioneel helemaal op nul moet beginnen. 

Beginnen met wielrennen is voor vrijwel iedereen een grote ontdekkingstocht, en zelfs de meest ervaren fietser begon ooit met heel veel vragen. Waar moet je bij een fiets op letten, wat doe je als je pech hebt, en waar moet je fietskleding aan voldoen? 

Gaandeweg kom je vanzelf achter die antwoorden gelukkig, maar de uitdaging is nog heel wat groter wanneer je conditioneel helemaal op nul begint. Dan moet je namelijk ook nog eens rustig gaan werken aan je conditie, waarbij je niks forceert. 

Is dat bij jou het geval? Dan is het alleen al te prijzen dat je de uitdaging aangaat. De eerste stap is het moeilijkst namelijk. Gelukkig zijn er heel wat manieren om het rustig op te bouwen, waardoor je het volhoudt, én waardoor je ook het plezier behoudt. Want dat laatste is het allerbelangrijkste natuurlijk.

Leg de lat niet te hoog

Het begin is zwaar als je echt nog je conditie moet opbouwen. Leg de lat dus niet meteen te hoog, om frustraties te voorkomen. Daarnaast ligt overtraining op de loer als je niet oppast, dus maak je eerste ritjes niet meteen te lang. 

Voorkom ook dat je ieder rondje het maximale van jezelf vraagt. Je traint namelijk effectiever door vaker in een wat rustiger tempo te fietsen.

En valt het je soms tegen? Onthou dan dat het plezier alleen maar verder toeneemt naarmate je fitter wordt. En dat stadium bereik je vanzelf als je het volhoudt.

Zorg voor afleiding

Plezier hebben is de belangrijkste drijfveer om te blijven sporten. Laat dat dus je uitgangspunt zijn. Natuurlijk wil je graag vorderingen maken, maar die komen vanzelf wanneer je regelmatig blijft fietsen. 

Bedenk met wie je kunt gaan fietsen, en waar je naartoe kunt fietsen voor nog meer afleiding. Zo haal je nog meer uit je ritjes, en het fietsen wordt daardoor nog leuker. 

Voorkom dat je onnodig afziet 

Begin je net met fietsen, dan vraagt iedere fietstocht veel energie. Het is daarom belangrijk dat je niet onnodig afziet door een verkeerde houding of door oncomfortabele kleding.

Daar staat tegenover dat niet alles meteen ‘perfect’ hoeft te zijn. Het belangrijkste zijn een goede fietsbroek, een degelijke fietshelm en een goed functionerende fiets. 

Bij een gespecialiseerde fietsenzaak kunnen ze daarnaast advies geven over je positie op de fiets, en indien nodig de geometrie van je fiets aanpassen. Op die manier zit je zeker weten zo comfortabel mogelijk op de fiets.

Focus op jezelf, niet op anderen

Onthou dat vrijwel iedere wielrenner ooit begon zoals jij. Negeer dus de fietsers die je inhalen. Wie weet doen ze daar stiekem ook nog heel erg hun best voor. Concentreer je in plaats daarvan op je eigen vorderingen, en weet dat je vanzelf progressie maakt zolang je het maar volhoudt.

Focus op de lange termijn

Geduld bewaren is erg belangrijk, want het bouwen aan je conditie kost nu eenmaal tijd. Maar ook al is dat met kleine stapjes, je gaat wel steeds een stukje vooruit. Focus dus op de lange termijn. 

Gebruik een app of noteer in een logboek wat je gedaan hebt iedere keer. Ten eerste omdat het je heel veel inzicht geeft, maar vooral ook omdat je zo goed kunt zien wat je progressie is.

Onthou dat fietsen heel veel voordelen heeft

Twijfel je soms aan het nut, en of het wel ergens toe leidt? Denk er dan aan dat fietsen in heel veel opzichten goed voor je is. Prijs jezelf dus dat je deze stap hebt gezet en onthou dat je ook nog eens werkt aan een goede weerstand, je geestelijke gezondheid, en een lichaam dat in heel veel opzichten beter functioneert.

Maar boven alles, heb er vooral veel lol in! Wielrennen is de leukste sport namelijk die er is. Mocht je daar nog aan twijfelen, dan zullen deze argumenten je daar alsnog van overtuigen.

Foto: Unsplash