Vergelijking: de duurste en de goedkoopste racefiets

De een zal je al snel niet meer bekoren als je een beetje fanatiek bent, de ander blijft waarschijnlijk altijd iets waar je van droomt. De KS Cycling Piccadilly en de Trek Madone SLR 9 Disc eTap liggen mijlenver uit elkaar. Niet zo gek als je bedenkt dat het hier gaat om de goedkoopste en duurste racefiets op de markt. 

Interessant dus om eens te zien hoe de fietsen zich exact tot elkaar verhouden. Waarin zit hem dat prijsverschil van ruim 12.000 euro?

Prijskaartjes

En voor je roept ‘de Butterfly Trek Madone van Lance Armstrong, die was een half miljoen waard!’ is het goed om te vermelden dat je hier kijkt naar de duurste en de goedkoopste productiefiets op de markt. Want ja, wat de prijs betreft kan het nog veel gekker inderdaad met speciale uitvoeringen en met prototypen.

De catalogusprijs van de Trek Madone SLR 9 Disc eTap is 12.599 euro. Voor die prijs stop je deze 2020 editie zo in een digitaal winkelmandje en reken je hem af als je wilt. Maar waarschijnlijk haal je hem liever in een fietsenzaak, mocht je al het stoute plan hebben om er een te kopen.

Trek Madone SLR9 eTap 2020

De KS Cycling Piccadilly daarentegen is met 254 euro wel erg vriendelijk geprijsd. Voor niet veel minder rekenen veel wielrenners alleen al een paar schoenen of een helm af. Wat verder opvalt is dat je daarmee een ‘tijdloze’ fiets koopt. Het model is ieder seizoen te koop en altijd op voorraad.

KS Cycling Piccadilly

KS wie?

Het Amerikaanse Trek ken je natuurlijk als gerenomeerd fietsenmerk en sponsor van het WorldTour-team Trek-Segafredo. En dus rijdt wereldkampioen Mads Pedersen op de Madone, net als de Nederlanders Bauke Mollema en Koen de Kort.

Van KS Cycling heb je wellicht nog niet gehoord. Tenzij je de aanbiedingen van de Aldi goed in de gaten houdt, want daar kon je het merk wel eens voorbij zien komen. Het Duitse merk bestaat sinds 2000 en ontwerpt al zijn fietsen zelf vanuit de hoofdvestiging in Wuppertal. KS Cycling verkoopt zo’n beetje iedere fiets die je kunt bedenken, van mountainbike tot e-bike, en de modellen zijn alleen online te koop.

Frame en gewicht

De KS Cycling Piccadilly weegt ongeveer 14 kilo, waar de Trek Madone net geen 8 kilo haalt (bij framemaat 56). Het carbon frame van de Madone maakt daarbij natuurlijk het grootste verschil, ten opzichte van het stalen frame van de Piccadilly.

Qua remmen is de Madone SLR 9 uitermate goed voorzien. In alle weersomstandigheden zul je met de SRAM Red eTape AXS hydraulische schijfremmen krachtig kunnen remmen. 

De Piccadilly remt met bescheiden v-brakes, een goedkope uitvoering van de velgrem. Een beetje oppassen dus bij natte omstandigheden, wanneer de velgremmen hun werking wat gaan verliezen.

Versnellingen

Trek Madone SLR9 eTap 2020
Soepel schakelen met het SRAM RED eTap AXS elektronische schakelsysteem van de Madone.

Wat onmiddellijk opvalt aan de Madone SLR 9, is zijn cleane look. Alle kabels zijn dan ook weggewerkt in het frame wat er superstrak uitziet. Over die fraaie trend kon je pas geleden al lezen in dit artikel.

Je schakelt soepeltjes dankzij het SRAM RED eTap AXS elektronische schakelsysteem. Het is de eerste draadloze elektronische groepset met een 12-speed cassette.

De Piccadilly van KS Cycling heeft een 14 versnellingen tellend schakelsysteem met onderdelen van Shimano Tourney. Schakelen doe je opvallend genoeg trouwens bovenop het stuur, wat het onderin de beugels rijden wat gecompliceerder maakt. 

Met Tourney heb je het over over een groepset voor absolute starters. Goedkoop? Zeker. Maar duurzaam en super solide natuurlijk niet, wanneer je wat meer van een schakelsysteem vraagt. En dat doe je als wielrenner al snel. De Tourney-onderdelen vind je vooral vaak terug op stadsfietsen en hybride fietsen.

KS Cycling Piccadilly
De Piccadilly heeft een Tourney derailleur.
KS Cycling Piccadilly
Schakelen doe je bij de Piccadilly op het stuur.

Wielen

De Madone SLR 9 is uitgerust met carbon wielen van Bontrager, met hoge velgen van 60 millimeter. Niet altijd praktisch bij harde wind, maar wel een lust voor het oog. De wielen zijn tubeless ready en standaard voorzien van 25 millimeter draadbanden.

Bij de Piccadilly zijn de de velgen van aluminium, en de bandbreedte is met 23 millimeter op zijn mooist oldschool te noemen.

Verdere eigenschappen

De Trek Madone SLR 9 Disc eTap kun je met recht een racemonster noemen. Het lichte frame is super aerodynamisch en heeft een schokabsorberende IsoSpeed bovenbuis, waarvan je de flexibiliteit zelf kunt instellen.

Zoals gezegd is de aero cockpit zeer fraai met zijn geïntegreerde bekabeling. En datzelfde stuur is ook gemakkelijk verstelbaar. Tot slot kun je apparatuur als een computer of een camera ook nog gemakkelijk en direct bevestigen op het stuur dankzij de bijzondere Blendr stuurpen.

Voor de Piccadilly geldt, what you see is what you get. Over bijzondere features ben je dus snel uitgepraat.

Trek Madone SLR9 eTap 2020
De Madone is voorzien van een schokabsorberende IsoSpeed bovenbuis.
Trek Madone SLR9 eTap 2020
De aero cockpit van de Trek Madone met zijn geïntegreerde bekabeling.

Conclusie

Zoals de prijzen al doen vermoeden zijn de Piccadilly en de Trek Madone SLR 9 Disc eTap onvergelijkbaar. Wat je als wielrenner ook zoekt en hoe fanatiek je ook bent, het is 99,9 procent zeker dat je geen van beide fietsen zult aanschaffen.

De Madone zal vermoedelijk veel te zwaar in je budget hakken, tenzij je de komende jaren al je vakanties skipt. En de kans is groot dat de Piccadilly je – zelfs als beginnende fietser – vlot zal teleurstellen. Wanneer het wielervirus je eenmaal grijpt, dan zul je al snel verlangen naar iets meer degelijkheid. 

Iets verder doorsparen als je een instapmodel racefiets zoekt is dus aan te raden. Daardoor zul je langer plezier hebben van je eerste fiets.

Ook al is deze Madone ver boven je budget, het is interessant om te zien wat er technisch mogelijk is anno 2020. Doe je wat consessies op deze uitvoering, dan komt er waarschijnlijk vanzelf een fiets in beeld die veel eigenschappen deelt, maar beter binnen je financiële plaatje past. En ondertussen blijft het heerlijk om een beetje te dromen.

Foto’s: Trek en KS Cycling