Interne bekabeling: de knapste trend van dit moment

Interne bekabeling: de knapste trend van dit moment

Het is zonder twijfel de meest in het oog springende trend op racefietsen-gebied. Fietsen waarbij alle kabels in het frame zijn weggewerkt. Dat levert aerodynamische voordelen op, maar is vooral ook een lust voor het oog. Kijk bijvoorbeeld maar naar de nieuwe Scott Addict RC Pro. 

Wanneer je de nieuwe Addict RC Pro bekijkt, het vlaggenschip van Scott, dan valt onmiddellijk op dat er geen enkele kabel meer zichtbaar is. En dat ziet er geweldig stijlvol uit. De fietsen waren deze zomer voor het eerst te bewonderen tijdens de Tour de France.

Volgens Scott is het de eerste fiets met een complete interne kabelgeleiding, voor zowel electronisch als mechanisch schakelen, zonder dat dit ten koste gaat van de stijfheid, het stuurgedrag, of het remmen en schakelen.

Syncros combo cockpit

Om de kabels mooi te laten geleiden, heeft Scott de Syncros combo cockpit een bijzondere vorm gegeven. Deze cockpit vind je terug bij de duurdere modellen. Het stuur en de stuurpen vormen daarbij één geheel. 

Dat klinkt alsof er weinig valt af te stellen. En toch is het mogelijk om de hoogte van het stuur nog enigszins af te stellen, zonder dat de kabels in de weg zitten. De cockpit is volgens Scott niet alleen heel ergonomisch, er is ook geen enkele schroef zichtbaar.

Ook de goedkopere versies van de Addict hebben de interne kabelgeleiding, ook al bestaan het stuur en de stuurpen dan gewoon uit twee delen.

Scott Syncros combo cockpit
De bijzonder strakke Scott Syncros combo cockpit.

De trend van 2020?

Is de Scott Addict de enige fiets met geïntegreerde kabels? Nee, zeker niet. En de trend zal deze winter waarschijnlijk nog meer navolging krijgen, nu veel nieuwe racefietsmodellen voor het komende seizoen worden gepresenteerd.

De reden dat Scott zo uitpakt met zijn interne bekabeling is logisch. Een licht en stijf fietsframe met een uitstekend stuurgedrag is voor ieder fietsmerk tegenwoordig namelijk een basisgegeven. Met zijn cleane look heeft de Addict een sterk onderscheidend vermogen ten opzichte van veel concurrenten. 

Hogere segment

Het zijn vooralsnog de fietsen in het hogere segment die een dergelijke integratie hebben. Zie ook de Trek Madone, of de BMC Teammachine. En zeg nou zelf, die fietsen zijn een parel voor het oog, met een ontzettende high end uitstraling.

De Trek Madone met interne bekabeling.
De cleane look van de BMC Teammachine.

Wanneer je deze ontzettend strakke fietsen ziet, dan kun je je alleen maar afvragen waarom we deze ontwikkeling al niet veel eerder zagen. Scott maakt een racefiets met geïntegreerde bekabeling ook nog redelijk betaalbaar. De goedkoopste uitvoering van de Addict met interne bekabeling kost zo’n 3600 euro. 

Dat is niet per se een koopje, maar wel een zachte prijs in vergelijking met de BMC Teammachine SLR01 van zo’n 6800 euro en de Trek Madone SLR 7 waarvoor je minstens 8000 euro neerlegt.

Schijfremmen

De Addict is er alleen in een uitvoering met schijfremmen. Scott volgt daarmee niet alleen de trend. Het is ook een bewuste keuze omdat Scott anders twee verschillende frames had moeten ontwerpen. Ieder remsysteem vraagt tenslotte om een andere interne bekabeling. 

Hoe de Scott Addict eruit ziet in bewegende beelden zie je in deze toffe video van Scott.

Foto’s: Scott, Trek, BMC.