Al geruime tijd was de nieuwe Canyon Aeroad in het peloton te bewonderen, maar vandaag is eindelijk de officiële lancering. Wat de belangrijkste kenmerken zijn van de nieuwe Aeroad, lees je hier.
Veel geïnteresseerden keken al maanden uit naar de nieuwe Aeroad. Het vorige model was van 2020, en dus kon een opvolger in 2024 haast niet uitblijven. De kenners kregen gelijk, want inmiddels is de vierde generatie van deze snelle aerofiets officieel verschenen.
In de vier tussenliggende jaren zat Canyon uiteraard niet stil. De lat lag hoog namelijk om het voorgaande model verder te perfectioneren.
De Duitse fietsenbouwer kon daarbij rekenen op meer dan vijftig WorldTour-renners, die allemaal hun uitgebreide feedback gaven. Maar ook de input van mechaniekers uit de WorldTour werd gebruikt om de fiets nog robuuster en gebruiksvriendelijker te maken.
Het resultaat is een fiets die wederom lichter, stijver en sneller is dan zijn voorganger. En volgens eigen zeggen is het daarmee opnieuw de snelste fiets in het peloton.
Om dat voor elkaar te krijgen is er uiteraard het nodige veranderd aan de Aeroad. Dit zijn de belangrijkste nieuwe kenmerken:
Lichter, stijver en sneller
De Aeroad nog lichter, stijver en sneller maken dan hij al was, was niet zo simpel uiteraard. Maar het is Canyon onder meer gelukt dankzij een verbeterde opbouw van het carbon en door nieuwe, aerodynamische aanpassingen aan het frame.
De nieuwe CFR in maat M weegt nu nog maar 7,07 kilo wanneer je hem compleet uit de doos haalt. Het frame zelf weegt slechts 960 gram.
De nieuwe Aeroad is met velgen van 50 millimeter bovendien net zo aerodynamisch als de oude fiets met 62 millimeter hoge velgen. Een voordeel uiteraard qua gewicht en rijgedrag.
Enkele opvallende aanpassingen aan het frame zijn een bredere, versterkte bovenbuis, een smallere onderbuis, een versterkte zitbuis en een lichtere zadelpen.
De Aeroad van 2024 is daarmee opnieuw de snelste fiets van het peloton, volgens metingen van Canyon zelf. De fiets die het dichtst in de buurt komt van de Aeroad is de Cervélo S5.
Nieuwe cockpit: the PACE Bar
Een van de grootste aanpassingen is daarnaast het nieuwe stuur van de Aeroad. Dat stuur kun je nu namelijk instellen in drie posities.
Naast het normale stuur kun je nu ook kiezen voor een aero-stuur (zie foto). En als derde is er een speciale tijdritpositie mogelijk. Los van deze posities is het stuur ook maximaal 20 millimeter in de hoogte aan te passen.
Accessoires zoals fietscomputers kun je daarnaast gemakkelijker vastmaken op het stuur dankzij een geïntegreerd systeem. Dit systeem zagen we ook al op de Canyon Grail.
Ruimte voor banden van 32 millimeter
Voldoende ruimte creëren voor bredere banden, was een verzoek van Mathieu van der Poel zelf. Wat uiteraard vooral van pas komt op gravel- en kasseienstroken. De Aeroad is nu geschikt voor banden met een maximale breedte van 32 millimeter.
Robuuster en eenvoudiger
Ook qua onderhoud en gebruiksgemak heeft Canyon de Aeroad verder geoptimaliseerd. Zo heeft de nieuwe cockpit titanium schroeven en zijn er alleen maar T25 Torx-boutjes gebruikt. Waardoor je nog maar één inbussleutel nodig hebt. Daarnaast zijn de lagers nog beter beschermd tegen vuil en nattigheid.
Twee klassen: CFR en CF SLX
Met de nieuwe Aeroad van 2024 neemt Canyon afscheid van het instapmodel, de Aeroad CF SL. Je hebt daardoor nu de keuze tussen de high end CFR en de wat goedkopere CF SLX. Kies je voor de CFR, dan krijg je een fiets van WorldTour-niveau, met het allerbeste carbon.
Bij alle modellen zijn de kabels volledig weggewerkt in het frame. Alle fietsen hebben daarnaast een elektronisch schakelsysteem. Behoudens het instapmodel (de CF SLX 7) zijn alle fietsen ook voorzien van een vermogensmeter.
Zes modellen
Ga je voor de nieuwe Aeroad, dan heb je nu de keuze uit zes modellen. De Aeroad CF SLX 7 AXS is het instapmodel en kost 4.199 euro, en voor het duurste model ben je 10.499 euro kwijt. Dat betreft de Aeroad CFR met SRAM RED AXS en Zipp 454 NSW wielen.
Al deze modellen zijn per direct leverbaar en meer info vind je uiteraard op de website van Canyon.
Foto’s: Canyon