Deze tips helpen tegen hooikoorts tijdens het fietsen

Als wielrenner kijk je natuurlijk uit naar de lente en de zomer. Alleen hooikoorts kan de pret behoorlijk bederven, wanneer je er serieus last van hebt. 

Dan maar je ramen en deuren sluiten en trainen in Zwift, als de pollen weer eens door de lucht vliegen? Niet iets waar je op zit te wachten waarschijnlijk. Vandaar deze tips als je toch naar buiten wilt, met zo min mogelijk klachten.

Check het weer

De ene dag zullen je klachten erger zijn dan de andere, en het weer speelt daarbij een grote rol. Goed dus om daar rekening mee te houden, en je ritjes zo goed mogelijk te plannen.

Bij droog weer en veel wind zul je het meeste last hebben van hooikoorts, aangezien de pollen dan veelvuldig door de lucht vliegen. Meteen na een regenbui gaan fietsen helpt dan, omdat de pollen dan neerslaan naar de grond. 

Wist je trouwens dat er ook zoiets bestaat als een hooikoortsradar? Deze geeft per dag een verwachting van de pollenconcentratie, en je ziet er ook een gemiddelde klachtenscore van de voorbije dagen. Handig, want dan weet je wat je te wachten staat, en je ziet ook of je extra maatregelen moet nemen.

Let op de wind

Hoe meer wind, des te meer pollen waaien er rond. Heb je vaak last van hooikoorts met wielrennen, dan moet je daar dus goed rekening houden. Vroeg vertrekken is in veel gevallen dan een voordeel. Op de meeste dagen is de wind twee à drie uur na zonsopkomst namelijk het zwakst, en juist na zo’n 3 à 4 uur na de hoogste zonnestand het sterkst. 

Op een zomerdag waait het daardoor tussen 4 en 5 uur ’s middags meestal het hardst. En dat kan vaak wel zo’n vijftig procent schelen. 

Natuurlijk geldt dit principe lang niet altijd. Met name de dagen dat er veranderlijk weer op komst is zijn de uitzondering.

Draag een goede bril

Een goede fietsbril is sowieso heel belangrijk, om jezelf te beschermen tegen de zon, de wind, insecten en al het vuil van de weg. Maar wanneer je last hebt van hooikoorts, dan heb je nog een extra reden om een goede bril te dragen. Een bril houdt namelijk veel pollen tegen die anders in je ogen terechtkomen, wat een hoop jeuk kan veroorzaken.

Het spreekt voor zich natuurlijk dat je het beste kiest voor een bril die goed aansluit op je hoofd, en eentje die je ogen zoveel mogelijk afsluit.

Hou die bril tijdens het fietsen zo veel mogelijk op en ga vooral niet in je ogen wrijven. Dat maakt de eventuele klachten namelijk alleen maar erger.

Smeer wat Vaseline aan de binnenkant van je neus

Wat ook kan helpen tegen de hooikoorts, is om wat Vaseline aan de binnenkant van je neus te smeren. Het stuifmeel plakt dan aan de Vaseline, in plaats van dat het je slijmvlies bereikt. 

Probeer verder zo min mogelijk je neus te snuiten. Net zoals in je ogen wrijven kan dat de klachten namelijk verergeren.

Zorg dat je van te voren niet in aanraking komt met pollen

Met rode ogen en een loopneus vertrekken is natuurlijk een slecht begin als je wilt fietsen. Wees daarom heel zorgvuldig in de uren voordat je vertrekt, en kies bewust je momenten om naar buiten te gaan. 

Laat ook niet achteloos een raam of deur openstaan als je binnenzit, en ga van te voren niet in de tuin zitten als je een fietsrit gepland hebt. Ook al heb je daar misschien wel zin in. Je zult er tijdens het fietsen baat bij hebben. 

Ideaal is het natuurlijk niet om al je ramen en deuren dicht te doen, terwijl je eigenlijk de boel wilt luchten. Je zou daarom kunnen overwegen om speciale horren aan te schaffen die het stuifmeel tegenhouden.

Droog je (fiets)kleren niet buiten

Is het je gewoonte om de was buiten te drogen? Dan kun je daar in deze tijd beter vanaf zien, als je last hebt van hooikoorts. De wind zorgt er namelijk voor dat er pollen op je kleding blijven zitten, waardoor je klachten op de fiets zullen toenemen. Een optelsom die je liever voorkomt natuurlijk.

Overweeg medicijnen

Zijn je hooikoortsklachten tijdens het fietsen van een dusdanig niveau dat het je plezier ontneemt? Dan zijn medicijnen uiteraard een uitkomst. Ook al zullen die dikwijls de klachten niet helemaal wegnemen. Het is wel aannemelijk dat het voor verlichting zorgt.

Er zijn veel middeltjes en het is een kwestie van proberen om te zien wat voor jou het beste werkt. 

Eet honing

Tot slot kan het eten van honing ook nog helpen. Een paar theelepels honing per dag kan er namelijk al voor zorgen dat je meer weerstand opbouwt tegen stuifmeel. Het is dan wel belangrijk dat je de honing kiest van een lokale imker, omdat je meestal ook het meest allergisch bent voor de planten in je eigen omgeving. 

Eerlijk is eerlijk: je klachten zullen waarschijnlijk niet compleet verdwijnen, ook al hanteer je al deze tips. Hooikoorts kan nu eenmaal heel hardnekkig zijn. Maar een verschil maakt het zeker, en hopelijk kun je daardoor toch weer genieten van ieder rondje in de buitenlucht.

Foto’s: Unsplash