Let op deze 4 fouten wanneer je als fietser gaat hardlopen

Als je van wielrennen houdt, dan vraagt de winter soms om creativiteit om fit te blijven. Bijvoorbeeld omdat je geen zin hebt om in het donker over buitenwegen te gaan fietsen. Een rondje hardlopen is dan een prima alternatief. Iets voor jou? Check dan wel even deze valkuilen, want als wielrenner kun je soms wat overmoedig beginnen. 

Dat er heel wat voordelen zitten aan hardlopen, om je conditie op peil te houden in de winter, kon je hier pas geleden al lezen. Af en toe de fiets laten staan, en in plaats daarvan een rondje gaan lopen scheelt je ten eerste een hoop tijd. En wat ook wel lekker is: je hoeft geen fiets te poetsen bij terugkomst. 

Daar komt nog eens bij dat je fiets behoorlijk te lijden heeft in de winter. Tot slot kan hardlopen je ook nog opnieuw motiveren, als je toe bent aan wat afwisseling.

Heel wat redenen dus om ’s winters als wielrenner een looptraining af te werken. Maar voordat je zelf begint, is het goed om nog even te checken wat je beter niet doet. Er zijn namelijk een aantal valkuilen wanneer je als wielrenner begint met hardlopen.

Meteen een recordtijd willen lopen

Grote kans dat jij met een prima conditie uit de zomer en herfst komt. Je hebt al heel wat kilometers gemaakt, en je voelt je fit. Even een stukje hardlopen is dan een koud kunstje, zul je denken. Conditioneel gezien is dat zeer waarschijnlijk waar, maar je vergeet dan hoeveel impact hardlopen heeft je op je beenspieren.

Geloof het of niet: wanneer je na een half uurtje lopen terugkomt, dan kan het zomaar voelen alsof je een dag lang op de fiets hebt gezeten. Beginnen met hardlopen vraagt dus om een rustige opbouw, en om gewenning, zelfs al ben je een ervaren sporter. En zelfs wanneer je eerder al eens aan hardlopen hebt gedaan.

Meteen een recordtijd lopen kun je dus beter even uit je hoofd laten, de eerste paar keren dat je gaat hardlopen.

Denken als een wielrenner

Als wielrenner ben je het ongetwijfeld gewend om een paar uur van huis te zijn. Dan kan het dus wat vreemd aanvoelen dat je nu voor een minuutje of twintig de deur uitstuift, om met een half uur weer op de bank te zitten.

Zie er maar het voordeel van in, dat je snel weer thuis kunt zijn van een rondje hardlopen. En vergeet vooral de gedachte dat jouw rondje van twee kilometer, waarbij je ook nog hebt gewandeld niet ‘Strava-waardig’ zou zijn. Onzin natuurlijk. De mensen met ervaring weten dat jij het slim aanpakt, door het rustig op te bouwen. 

Ieder rondje verder willen lopen

Heb jij een start gemaakt, en gaat het wel lekker? Dan zul je snel geneigd zijn waarschijnlijk om je training uit te breiden. Steeds weer verder, en steeds weer wat harder. 

Een verleidelijk idee, want persoonlijke records lopen is een heerlijk gevoel. Helaas weten veel beginnende hardlopers ook dat die mentaliteit je snel een blessure bezorgt.

Af en toe gas terug nemen is de truc. En luister vooral goed naar je lichaam. Die geeft het onmiddellijk aan wanneer je eigenlijk nog niet hersteld bent van een eerdere training.

Te snel conclusies trekken

Wanneer je nog nooit serieus aan hardlopen hebt gedaan, dan kun je de eerste keren behoorlijk ontmoedigd raken. Misschien voelt het zelfs alsof hardlopen niet voor jou is weggelegd. Onthou dan dat iedere nieuwe sport in het begin onwennig voelt, en een garantie is voor heel veel spierpijn.

Wacht dus even met het trekken van snelle conclusies, als de eerste rondjes nergens op lijken en het ritme ver te zoeken is. Lekker kunnen lopen vraagt om gewenning, en daar gaat wat tijd overheen. 

Nog een paar tips

Rustig beginnen is dus een voorname tip wanneer je begint met hardlopen. Zelfs al ben je conditioneel gezien misschien wel in de vorm van je leven. Laat je lichaam wennen aan de klappen die het krijgt te verduren. Dat kun je heel goed doen door het hardlopen de eerste paar rondjes af wisselen met wandelen.

Heb je echt serieuze plannen met hardlopen? Dan is het heel raadzaam om een trainingsschema te gaan volgen. En vergeet vooral niet op te warmen aan het begin van ieder rondje. Vertrek rustig en voer het tempo langzaam op.

In de winter is het verder heel belangrijk dat je goed zichtbaar bent in het donker. Een paar goede lampjes dragen is dus een noodzaak. Loop je daarnaast ook nog eens op de linker weghelft – dus tegen het verkeer in – dan kun je goed in de gaten houden of er verkeer aankomt.

Tot slot de belangrijkste tip van allemaal. En dat is natuurlijk: geniet ervan terwijl je er mee bezig bent. Hardlopen is net als wielrennen namelijk de perfecte manier om even te ontspannen en jezelf een opkikker te geven.

Foto: Jenny Hill