Fietsen in de felle zon: 5 tips om je goed te beschermen

Fiets je veel, dan maak je automatisch veel uren in de zon. Heerlijk uiteraard, maar zoveel tijd in de volle zon vraagt ook om een goede bescherming.

Blijven smeren is natuurlijk de belangrijkste tip van allemaal, als de zon weer aan kracht wint in het voorjaar en de zomer. Wanneer je veel fietst, dan stapelen de uren die je blootgesteld wordt aan de zon namelijk behoorlijk op.

Dát je zonnebrandcrème nodig spreekt dus voor zich. Maar wat is verder handig om op te letten, als je in de felle zon gaat fietsen?

Check de kracht van de zon

Op warme, zonnige dagen weet je dat je jezelf moet beschermen tegen de zon. Maar de temperatuur zegt daarbij niet alles. Het is namelijk de kracht van de zon die bepaalt hoe snel je verbrandt. 

Op een zomerse dag kan dat trouwens al in tien minuten gebeuren. Maar ook als het bewolkt is, of wat koeler, dan kun je nog verbranden.

De KNMI hanteert een speciale index, die je precies vertelt wanneer je moet oppassen. 

Kies een hoge factor

Welke factor je het beste gebruikt, is afhankelijk van je huidtype uiteraard, en van de kracht van de zon. Maar op echt zomerse dagen is factor 30 of zelf meer zeker aan te raden, als je een vrij witte huid hebt. Meer is zelfs geen slecht idee, als je uren achtereen op de fiets zit.

Daar komt nog eens bij dat we vaak te zuinig smeren, waardoor de daadwerkelijke bescherming minder is.

Mocht je er trouwens over inzitten: met factor 30 of meer kun je nog steeds gewoon bruin worden. En dankzij de zonnebrandcrème doe je dat op een gecontroleerde manier, zonder te verbranden.

Geen plakkerig gedoe

Heb je een hekel aan zonnebrandcrème, omdat het zo’n kleverig goedje is? Dan ben je zeker niet de enige die daar last van heeft. In dat geval is het slim om voor een crème te kiezen die niet plakt en ook niet wit uitslaat.

Bijkomend voordeel is dat er minder vuil aan je benen en armen blijft hangen onderweg. En waarschijnlijk scheelt dat ook een aantal vliegen, die anders met je meeliften… 

Bestand tegen zweet

Op de fiets transpireer je snel, waardoor je op die momenten het beste een waterproof zonnebrandcrème kunt gebruiken. Uiteraard zijn ook dit geen wondermiddeltjes. Waterproof betekent namelijk alleen maar dat een crème wat langer op je huid blijft zitten.

Heb je de kans, dan kun je het beste na verloop van tijd nog eens smeren. Een klein flesje meenemen op zomerse dagen, tijdens een lange rit, is dus geen slecht idee.

Wees geduldig

Geen zin om lang met twee witte benen rond te fietsen? Onthou dan dat je pas na wat langere tijd resultaat gaat zien. En zodra je eenmaal een kleurtje hebt opgebouwd dan gaat het bovendien steeds sneller. 

Ga in ieder geval niet onbeschermd fietsen, wanneer de zon weer eens heel krachtig is. De schadelijke gevolgen op de korte en vooral ook de lange termijn zijn namelijk groot wanneer je dat keer op keer doet.  

Geniet dus van de zon als je gaat fietsen, maar doe het wel verantwoord.

Foto: Cristian Chrome