Zo wordt je douche na het fietsen nog beter

Na het fietsen is er niks zo fijn als een goede douche. In de zomer is het een heerlijke manier om af te koelen, en in de winter kom je er snel weer door op temperatuur. Welk seizoen het ook is, met deze 7 tips wordt je douche-ervaring nog een heel stuk beter.

Tip 1: wacht niet te lang met douchen

Ook al is het nog zo gezellig bij de finish, wacht vooral niet te lang met douchen als je gefietst hebt. Bezwete kleren kunnen er namelijk voor zorgen dat je huid geïrriteerd raakt door de bacteriën en zouten die zijn achtergebleven. En die bacteriën kunnen vervolgens puistjes veroorzaken.

Heb je geen kans om meteen te douchen, bijvoorbeeld omdat je nog naar huis moet? Trek dan in ieder geval droge kleren aan.

Tip 2: warm langzaam op onder de douche

Is het een koude dag en ben je flink afgekoeld op de fiets? Laat de temperatuur dan langzaam oplopen als je gaat douchen, zodat de huid langzaam kan opwarmen. Dat voelt een stuk beter, en je huid droogt er ook minder snel van uit. 

Tip 3: voorkom een droge huid

Heb je vaak last van jeuk na het douchen? Dan komt dat waarschijnlijk omdat je huid erg droog is. De volgende keer wat korter, en minder heet douchen is dan raadzaam. Verder kun je ook een bodylotion of vochtinbrengende crème gebruiken om de jeuk te verzachten. 

Tip 4: voorkom dat je nog zweet na het douchen

Op een warme dag is een lauwe douche na het sporten ontzettend fijn. Die werkt niet alleen verkwikkend, zo voorkom je ook dat je nog steeds aan het zweten bent als je klaar bent met douchen. 

Meteen onder een ijskoude douche springen werkt in dit geval juist averechts, ook al klinkt het heel aanlokkelijk misschien. Door de kou sluiten namelijk je poriën, waardoor je lichaam moeilijker kan afkoelen.

Tip 5: probeer eens een wisseldouche

Probeer eens wat vaker een wisseldouche. De koude straal laat je hart sneller pompen, terwijl de warmte het bloed weer sneller naar je spieren laat stromen. Een echte boost dus voor je bloedcirculatie. Met als voordeel dat de afvalstoffen in je spieren sneller worden afgevoerd. Bijkomend voordeel: het is nog verfrissend ook.

Tip 6: bouw het koud douchen langzaam op

Dat koud douchen je herstel kan bevorderen en goed is voor je gezondheid, blijkt uit steeds meer onderzoeken. Heb je besloten om het eens een kans te geven? Bouw het dan rustig op, en overdrijf het niet meteen. Op die manier went je lichaam langzaam aan het koude douchen. Bovendien voorkom je zo dat het een afstraffing wordt die je heel veel energie kost.

Koud douchen is uiteraard een minder goed idee als je al erg bent afgekoeld tijdens het fietsen. Nog meer kou op zo’n moment geeft je lichaam alleen maar onnodig veel stress.

Tip 7: neem op warme dagen eerst een koude douche

Is het een hete dag, en ga je desondanks toch een eind fietsen? Neem dan eerst een koude douche voor je vertrekt, om zoveel mogelijk af te koelen. Je lichaamstemperatuur zal uiteraard weer stijgen onderweg, maar de echte warmte stel je er net wat langer mee uit.

Foto: Thomas Gamstaetter