De verschillen tussen draadbanden, tubes en tubeless

De verschillen tussen draadbanden, tubes en tubeless

Als wielrenner heb je de keuze tussen drie soorten fietsbanden: draadbanden, tubes en tubeless. Maar wat is nou de beste keuze? Hier is een overzicht met alle kenmerken die je moet weten.

Draadbanden

draadband

Draadbanden zijn de klassieke band met binnenband. Ook wel clinchers genoemd in het Engels. Draadbanden heten zo vanwege de draad die door de band loopt aan beide kanten. Die draden klemmen zich vast in de velg van je wiel, als je de band oppompt. 

Je hebt metalen draden en draden van kevlar. Kevlar is soepeler en lichter, waardoor je de band ook kunt vouwen. Dit type – de vouwband – heeft daarom vaak de voorkeur.

Het voordeel van draadbanden is dat je redelijk eenvoudig een lekke band repareert. Je plakt het gat, of vervangt het binnenbandje in zijn geheel.

De belangrijkste nadelen van deze banden is het wat hogere gewicht, en de hogere rolweerstand. 

Voordelen draadbanden:

  • Eenvoudig te monteren
  • Een lek is eenvoudig te repareren
  • Voorradig in veel soorten en maten

Nadelen draadbanden:

  • Hogere rolweerstand
  • Wat meer gewicht
  • Grotere kans op lekrijden bij een lage bandendruk

Tubes

tube

Tubes zijn vooral populair in het profpeloton, vanwege de gewichtsbesparing en de lage rolweerstand. Bij een tube is de binnenband in de buitenband genaaid. Zo’n band plak je vervolgens met lijm op de velg. De velg hoeft om die reden geen opstaande rand te hebben, wat gewicht bespaart. 

Het grote nadeel van tubes is dat de montage van zo’n band een lastig en tijdrovend werkje is. En rij je er lek mee, dan is het ook heel erg lastig om de band te repareren. Voor profs geen probleem natuurlijk, aangezien ze dan gebruik maken van een nieuw wiel. 

Tegenwoordig zie je echter dat profs ook steeds vaker gebruik maken van draadbanden en tubeless, dankzij de sterk verbeterde eigenschappen van deze banden.

Wat nog steeds een groot voordeel is van tubes: je kunt ze erg hard oppompen. Met name bij het baanwielrennen is dat een grote meerwaarde.

Voordelen tubes:

  • Gewichtsbesparing
  • Lage rolweerstand
  • Goed bestand tegen stootlekken
  • Zeer hoge bandendruk mogelijk

Nadelen tubes:

  • Lastiger monteren
  • Een lek is niet zo snel te repareren

Tubeless

tubeless

Waar je vroeger kon kiezen tussen tubes of draadbanden, daar heb je tegenwoordig ook de keuze voor tubeless. Een binnenband is bij dit type niet langer nodig. Wel heb je een speciale velg nodig, die geschikt is voor tubeless banden. 

In de band zit een afdichtvloeistof (sealant in het Engels), die kleine gaatjes kan dichten als je lek rijdt. Heb je een groter gat, dan kun je die repareren met een plug. 

Je begrijpt dat deze afdichtvloeistof een groot voordeel is van tubeless. Je hoeft minder vaak te stoppen, want een klein gat repareert zich vanzelf. Tubeless heeft daarnaast ook een lagere rolweerstand dan de klassieke draadband. Ook is dit type erg geschikt om met een lagere bandendruk te rijden. 

Helaas zitten er ook wat nadelen aan tubeless. Heb je een groter gat, dan is het repareren van je band (met een plug) soms wat minder eenvoudig. Daarnaast is het monteren van tubeless banden aardig wat werk. En de afdichtvloeistof kan ook aardig wat rommel geven als je lek rijdt.

Voordelen tubeless:

  • De afdichtvloeistof (sealant) dicht kleine gaten
  • Lagere rolweerstand
  • Lagere bandendruk is geen probleem
  • Goed bestand tegen een stootlek

Nadelen tubeless:

  • Band monteren is lastiger
  • Lastig controleren hoeveel afdichtvloeistof er nog in de band zit
  • Afdichtvloeistof kan een rommeltje geven bij een lek
  • De afdichtvloeistof gaat maar zo’n 6 tot 9 maanden mee
  • Repareren (met een plug) is niet altijd eenvoudig

Je begrijpt inmiddels dat er voor ieder type wat te zeggen valt. En dat is ook de reden dat je draadbanden, tubes en tubeless alledrie nog veelvuldig voorbij ziet komen. 

De tubeless band wint weliswaar terrein, maar desondanks blijven ook veel wielrenners de voorkeur houden voor de klassieke draadband. De hoofdreden hiervoor: draadbanden zijn erg praktisch en eenvoudig in gebruik. Terwijl de nadelen (wat extra gewicht en wat meer rolweerstand) vooral voor toerrenners te overzien zijn.

Wat voor type renner je bent en wat je persoonlijke voorkeuren zijn, zullen uiteindelijk bepalend zijn voor je keuze.

Ga je voor draadbanden, en wil je graag meer weten over binnenbanden? Lees dan ook dit artikel over de verschillen tussen binnenbanden van butyl, latex en TPU.

Beelden: Pavel Daniljuk (Unsplash), Vittoria