Koop je een binnenband, dan heb je tegenwoordig de keuze tussen butyl, latex en TPU. Drie materialen die behoorlijk verschillen van elkaar. In welke opzichten lees je in dit artikel.
Tubeless banden (zonder binnenband) mogen dan de trend zijn, toch kiezen veel wielrenners nog voor de oude vertrouwde fietsband met binnenband. Om goed te begrijpen redenen. Vanwege de eenvoud bijvoorbeeld, omdat tubeless niet per se sneller is, maar ook omdat overstappen de nodige kosten meebrengt.
De ene binnenband is echter de andere niet, zoals je wellicht ook weet. Je hebt tegenwoordig zelfs de keuze uit drie materialen: butyl, latex of TPU. Maar wat zijn de verschillen eigenlijk?
Butyl: goedkoper, degelijk, maar ook meer rolweerstand
Een binnenband van butyl is nog steeds de standaard, en de lage prijs en de betrouwbaarheid heeft daar veel mee te maken. Vaak heb je al een bandje voor vijf euro.
Het nadeel van binnenbanden van butyl is echter dat ze het zwaarst zijn, en de meeste ruimte innemen. Daarnaast hebben ze ook de hoogste rolweerstand van allemaal. Wat betekent dat je wat minder snel en soepel over de weg rolt.
Binnenbanden van butyl zijn daarentegen wel heel degelijk. Je plakt ze eenvoudig, en ze zijn minder kwetsbaar dan latex.
Latex: lichter, soepeler, maar ook kwetsbaarder
Een van de voordelen van een binnenbandje van latex, is dat je er wat gewicht mee bespaart. Niet onbelangrijk voor veel wielrenners. In het geval van een latex binnenband gaat het al snel om enkele tientallen grammen. Ze nemen daarnaast ook minder ruimte in, wanneer je ze los meeneemt.
Een latex binnenband is ook soepeler, en heeft daardoor minder rolweerstand. Een latex bandje rolt dus beter, en is wat comfortabeler.
Een nadeel van latex is dat het wel een stukje kwetsbaarder is dan butyl. Blootstelling aan zonlicht, olie of schoonmaakmiddelen kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat latex ongelijk gaat uitzetten.
Daarnaast moet je ook voorzichtiger zijn wanneer je een buitenband monteert. Vooral wanneer je buitenband wat stijf is en moeilijk op de velg gaat.
Nog een nadeeltje van latex is dat het minder luchtdicht is dan butyl. Daardoor zul je voor iedere rit je banden weer wat op moeten pompen.
Voor binnenbandjes van latex betaal je al snel twee à drie keer meer dan bandjes van butyl.
TPU: licht en heel compact, maar ook duurder
Binnenbandjes van TPU – een soort plastic – zijn de nieuwste technologie. Ze zijn ook vaak het duurst van allemaal: soms twee keer zo duur dan latex binnenbandjes. Maar je krijgt dan wel een superlicht bandje, dat soms maar 25 gram weegt. Een groot verschil met butyl bandjes, die soms wel 100 gram meer wegen.
Het voordeel van TPU is verder de lagere rolweerstand. Die is vergelijkbaar met latex. Binnenbandjes van TPU zijn daarnaast het kleinst van allemaal. Je neemt ze dus erg gemakkelijk mee als reservebandje.
In tegenstelling tot latex hoef je bandjes van TPU ook niet ieder ritje op te pompen. Ze houden lucht erg goed vast.
De keuze: butyl, latex of TPU?
Je begrijpt inmiddels dat zowel butyl, als latex en TPU bandjes zo hun voor- en nadelen hebben. De keuze waar je voor gaat is dus heel persoonlijk.
Is gewicht besparen het allerbelangrijkst voor je, dan kom je al snel terecht bij TPU. Gaat het je vooral om snelheid (en vind je het niet erg om je bandjes vaak op te pompen), dan is latex een logische keuze. Heb je liever een degelijke binnenband en bespaar je graag wat euro’s, Dan is er niks mis met een butyl binnenband.
Foto’s: In de Kopgroep