Overtraining: 6 signalen en wat je er tegen doet

Sport je veel en ben je constant druk met van alles en nog wat? Dan is het belangrijk om op te passen voor overtraining. Dat kan je zomaar overkomen namelijk, en het begint vaak zonder dat je het door hebt.

Overtraining is zeker niet alleen iets waar topsporters mee te kampen hebben. Ook wanneer je heel wat minder uurtjes aan het sporten bent dan kan het je helaas al overkomen. Overtraining ontstaat namelijk wanneer je constant teveel eist van je lichaam, waarbij je te weinig rust neemt. En ook een drukke, stressvolle baan of een chronisch slaapgebrek kunnen daar aan bijdragen.

Ben je overtraind, dan kan zich dat op heel veel manieren uiten. Ieder lichaam reageert tenslotte anders op teveel prikkels en te weinig herstel. Maar in veel gevallen zou je het kunnen herkennen aan de volgende signalen. 

Constant moe zijn

Ben je al tijden niet vooruit te branden op school of op je werk, en is je training telkens weer een zware opgave? Zwaarder dan in het verleden? Dan kan dat er op wijzen dat je overtraind bent. Dat je af en toe moe bent is een heel normaal verschijnsel, maar wanneer het een constant gevoel is, dan is er meer aan de hand. 

Minder presteren

Je bent het waarschijnlijk gewend om alles te geven in een training of een wedstrijd. Voldoende rust zorgt er dan voor dat je de volgende keer weer precies hetzelfde kunt doen. Maar zijn je prestaties duidelijk minder, en lukt het je niet meer om je trainingsdoelen te halen, dan is dat een teken dat je lichaam te weinig tijd krijgt om te herstellen.

Een lusteloos gevoel hebben

Overtraind zijn kan zich ook uiten in een lusteloos gevoel, waarbij je maar weinig zin hebt om dingen te ondernemen. Het gevolg is dat je jezelf overal naartoe moet slepen en dat de inspiratie ver te zoeken is. Alles kost tonnen energie voor je gevoel, en zelfs je eetlust kan daardoor afnemen.

Constant spierpijn ervaren

Zoals je weet is rust essentieel voor je spieren om goed te herstellen. Ervaar je constant spierpijn, dan is dat dus een slecht signaal. Je prestaties nemen daardoor niet alleen af, maar de kans op (kleine) slepende blessures neemt ook toe. 

Moeite hebben met slapen

Je zou denken dat slapen geen probleem is, wanneer je overtraind bent. Maar juist wanneer je te veel van je lichaam vraagt dan kan dat er soms voor zorgen dat je rusteloos bent. Waardoor je moeilijk in slaap valt, onrustig slaapt, en nog meer vermoeid raakt als gevolg.  

Geïrriteerd zijn

Overtraining kan ten slotte ook zijn effect hebben op je humeur. De kans is groot dat je in dat geval geïrriteerd raakt om iedere kleine tegenvaller, en dat je alles behalve het zonnetje bent in huis. Iedereen is wel eens chagrijnig natuurlijk, maar wanneer dat een constant gevoel is, dan is er meer aan de hand. En het zou zomaar kunnen dat je te weinig rust krijgt. 

Wat te doen bij overtraining

Ervaar jij de eerder genoemde signalen? Luister dan vooral goed naar je lichaam. Neem de tijd om volledig te herstellen en vermijd trainingen met een te hoge intensiteit. 

Rust en ontspanning zijn essentieel om je weer beter te voelen. Hoe lang je rust moet nemen, hangt af van de situatie. Probeer in ieder geval gas terug te nemen bij alles wat je doet. Dus ook in je werk bijvoorbeeld, en neem net zoveel tijd voor je herstel als nodig is. 

Voorkomen

Uiteraard wil je het liefst voorkomen dat je overtraind raakt. Plan daarom bewust je rustmomenten, wanneer je voelt dat je daar aan toe bent. Wissel zware trainingen vaker af met (actieve) rustdagen, eet vaker gezond, en zorg dat je voldoende slaap krijgt. Zo’n acht uur per dag is een goed uitgangspunt.

Rust en herstel zijn zoals je weet essentieel. Geef het dus ook net zoveel prioriteit als je training, om de kans op overtraining zo klein mogelijk te maken.

Foto: Mel Elias