Dit maakt je zo prikkelbaar als je niet kunt sporten

Ineens kun je niet meer sporten, terwijl dat zo’n beetje je dagelijkse gewoonte is. Door een blessure, door ziekte, of gewoon omdat je hard toe bent aan rust. Er zit niks anders op dan het rustig aan te doen. Maar waarom maakt je dat soms zo prikkelbaar?

Hoe gezond je ook leeft en hoe goed je ook zorgt voor jezelf, vroeg of laat komt er een moment waarop je helaas even een pas op de plaats moet maken. Soms na lange tijd, en als je pech hebt gebeurt het vaker. 

Als dat een weekje rust betekent, dan is dat nog geen ramp natuurlijk. Een rustpauze kan je zelfs goed doen. Maar waarom krijg je dan zo snel een onrustig gevoel, en hoe komt het dat je na enkele dagen soms al niet meer te genieten bent? 

Als jij daar ook last van hebt, dan zou het zo maar kunnen dat een van deze redenen de oorzaak is.

Je mist de routine en kan je energie niet kwijt

Je mist datgene waar je normaal voor opstaat. Sporten zit in je systeem gebakken en je kijkt er normaal gesproken naar uit om weer te gaan trainen. Geen wonder dat die leegte je achterlaat met een onrustig gevoel. Je mist de routine die je zo gewend bent en je kunt geen kant op met je energie.

De angst dat alle moeite voor niks is geweest

Als fanatieke sporter zul je ook al snel het gevoel hebben dat je moet inleveren op je fitheid. Stilstand is achteruitgang toch? Natuurlijk valt de schade wel mee als je het maar één of twee weken rustig aan doet, maar toch kun je dat gevoel soms maar moeilijk loslaten.

Je mist de endorfines

Een periode lang niet kunnen sporten kan geestelijk zwaar zijn, maar lichamelijk ook. Het is niet gek namelijk dat je al snel de endorfines mist die normaal gesproken vrijkomen tijdens het sporten. 

Niet voor niks noemen we endorfine een gelukshormoon. Het stofje zorgt er normaal gesproken voor dat je minder pijn en angst ervaart, en ook minder stress. Logisch dus dat die endorfines ook super verslavend zijn. En zoals bij iedere verslaving wil je eigenlijk niet zonder dat fijne gevoel.

Je kunt moeilijker ontspannen

Als je niet kunt sporten, dan mis je soms ook nog eens een uitlaatklep. Sporten is de perfecte manier namelijk om je hoofd leeg te maken en te ontspannen na een drukke, stressvolle dag. Tijdens je training is er bovendien weer ruimte voor nieuwe ideeën, en een ander perspectief. En dat is ook precies wat je soms mist zodra je niet kan sporten. Waardoor je soms langer blijft malen over van alles en nog wat.

Natuurlijk neem je dat gevoel niet zomaar weg. Maar kun je een tijdje niet sporten, dan kun je wel proberen om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Hier zijn een aantal tips hoe je dat doet:

  • Focus op de lange termijn. Dit is slechts een kink in de kabel, maar hoeft je er niet van te weerhouden om je doelen te bereiken. Zolang je de draad maar weer oppakt.
  • Bedenk wat je wel kunt doen. Ieder vorm van beweging is goed voor lichaam en geest. Zelfs van een wandeling kun je al opknappen. 
  • Zie het als een tijdelijke terugslag, die niet desastreus hoeft te zijn en blijf goed voor jezelf zorgen. Des te sneller zul je weer terug zijn op je oude niveau.
  • Maak nuttig gebruik van de extra tijd die je nu overhebt, en maak alvast plannen voor de toekomst. Dat maakt het ook gemakkelijker om je te focussen op de lange termijn.

Foto: Kelly Sikkema