Last van pijnlijke voeten op de fiets? Dit kan de reden zijn

Heb jij regelmatig last van pijnlijke voeten na een paar uur fietsen? Dan heb je te maken met een veelvoorkomende kwaal onder wielrenners, waar gelukkig vaak een oplossing voor is.

Een beetje afzien, daar ben je als wielrenner waarschijnlijk niet vies van. Toch is de pijn die je na een paar uur fietsen in de bal van je voeten kunt ervaren niet het soort pijn om te negeren. 

Wanneer je last hebt van geïrriteerde voeten, dan ervaar je dat doorgaans na een aantal uren fietsen. Vaak gaat het dan om een brandende sensatie in de bal van de voeten, soms in combinatie met tintelingen of een verdoofd gevoel. Waarbij de pijn nog heviger wordt als je even stevig op de pedalen gaan staan. 

Dat je op die plek last krijgt van je voeten, is niet zo gek. Alle kracht die je uitoefent op je pedalen komt immers samen in de bal van je voet. En het is die constante druk op je middenvoetbeentjes, waardoor zenuwen in de verdrukking kunnen komen en weefsel geïrriteerd raakt. 

Helaas is er niet één simpele truc om die pijn in je voeten te voorkomen. Je doet er meestal dan ook goed aan om er door een expert naar te laten kijken. Je klachten kunnen namelijk ontstaan door een slecht afgestelde fiets, of omdat je traptechniek te wensen overlaat. 

Soms heeft deze pijn tijdens het fietsen zelfs meerdere oorzaken, waardoor je er nog wat lastiger vanaf komt. Wat je zelf in ieder geval kunt proberen om van het probleem af te komen is het volgende.  

Voorkom dat je schoenen te nauw of te ruim zijn

Zorg dat je fietsschoenen ruim genoeg zijn, zodat je voeten nog wat kunnen uitzetten onderweg. Dan gaat het niet alleen om de lengtemaat, maar ook om de juiste breedte en het hebben van voldoende teenruimte.

Je schoenen niet te hard aansnoeren helpt uiteraard ook om de klachten te verminderen. 

Om nog meer ruimte te creëren in je schoenen, zijn dunnere binnenzolen daarnaast ook de overweging waard, met als dunnere sokken.

Pas wel op, want té ruime schoenen geven vaak ook problemen. Zeker wanneer je voeten kunnen schuiven. De juiste schoenmaat kiezen is dus erg belangrijk om klachten te voorkomen.

Verplaats je schoenplaatjes wat naar achteren 

Door je schoenplaatjes wat verder naar achteren te schuiven, verplaats je ook het drukpunt op je voeten. Het is een aanpassing die je vrij gemakkelijk kunt testen, en waar veel fietsers baat bij hebben. Heb je nog niet zoveel ervaring als fietser, dan helpt het natuurlijk als je een specialist laat meekijken.

Kies pedalen met een groter oppervlak

Fiets je met mountainbikepedalen op de weg? Dan ligt de oplossing mogelijkerwijs in het switchen naar een ander type pedalen met een groter oppervlak. Een groter oppervlak betekent namelijk dat de kracht die je overbrengt zich beter verdeelt over je voeten. 

Stijvere schoenen

Heb je op dit moment schoenen met vrij flexibele kunststof zolen? Dan kan het helpen als je schoenen kiest met zolen van carbon. Het stijve carbon helpt namelijk ook om de druk op je voeten beter te verspreiden.

Laat een expert meekijken

Ondanks het nut van bovenstaande tips, is het zoals gezegd in de eerste plaats van belang dat je goed op je fiets zit, en dat je trapbeweging juist is. Een te hoog of laag zadel kan bijvoorbeeld de grootste oorzaak zijn van die pijn in je voeten. En misschien duw je te hard op je pedalen, terwijl je de trapbeweging niet goed afmaakt. Aspecten die je zelf meestal lastig kunt inschatten. 

Wil je weer voluit kunnen genieten van het fietsen, dan doe je er dus goed aan om iemand met kennis te laten meekijken naar je probleem.