Soms geen zin in eten als je fietst? Hier komt het door

Je zou denken dat je van een stevige inspanning behoorlijk wat trek krijgt. Toch ervaren veel duursporters juist het omgekeerde. Vooral wanneer de inspanning langer duurt. Niet per se heel handig, maar er is wel een duidelijke oorzaak voor.

Dat je goed moet eten onderweg, vooral tijdens een lange training, heb je als wielrenner ongetwijfeld al heel vaak gehoord. Toch bestaat er een grote kans dat je de reepjes of gelletjes wel eens met tegenzin naar binnen hebt gewerkt, aan het einde van je rit. Als je daar nog toe in staat was…

Onderzoek

Hoe kan het dat je hongergevoel afneemt, terwijl je juist veel energie verbruikt? Onderzoekers aan de Universiteit van Loughborough kwamen er achter dat je hormoonhuishouding daar een grote rol in speelt. 

Er blijkt namelijk een duidelijke link te zijn tussen een langdurige inspanning en een afname van het hongerhormoon Ghrelin. Het hormoon dat je normaal gesproken een hongergevoel geeft. 

Verder konden de onderzoekers ook meten dat het hormoon Peptide YY juist toeneemt. En dat hormoon zorgt er voor dat je minder trek hebt.

Uit het uitgebreide onderzoek van de universiteit blijkt ook dat het effect vooral groot is tijdens duurtrainingen, en dus minder groot als je een kortere intervaltraining afwerkt.

Een vervelend verschijnsel natuurlijk. Vooral wanneer je lange training hebt gepland of een lange tocht fietst. Niks eten is dan eigenlijk geen optie. Het effect kan bovendien nog enkele uren aanhouden, na het sporten. En dan is het juist belangrijk om goed aan je herstel te werken, door wat voedzaams te eten. 

Blijven eten

Helemaal niks eten is dus een slecht idee. Probeer daarom toch je energie aan te vullen op de fiets, door regelmatig wat kleins te eten.

En meteen na het sporten? Met flinke tegenzin een maaltijd wegwerken? Ook niet zo’n fijne gedachte. Als oplossing kun je er wel voor kiezen om eerst een recovery shake nemen, of bijvoorbeeld een glas chocolademelk. Waardoor je herstel wel meteen goed begint, en je wat langer de tijd kunt nemen voor je aan een maaltijd begint.

Het kan heel goed zijn trouwens dat je hongergevoel de andere dag juist extra sterk is. Niet zo gek, want dan zijn je hormonen weer op hun normale niveau. En wellicht signaleert je lichaam dan dat je te weinig hebt gegeten de dag ervoor.

Foto: Unsplash