Voorkom deze fouten als je lekrijdt

Vroeg of laat overkomt het je weer eens… de lekke band waar je niet op zit te wachten. Even balen natuurlijk, maar geen man over boord. Je binnenband vervangen is een redelijk eenvoudig klusje namelijk, als je weet waar je op moet letten. 

Om te zorgen dat je snel weer kunt genieten van je fietstocht, is het in ieder geval belangrijk om de volgende fouten te voorkomen.

Fout 1: je band niet checken op iets scherps

Een lekke band is vervelend, maar twee lekke banden achter elkaar is helemaal niet leuk. Vooral niet wanneer hetzelfde stukje glas, of dezelfde splinter daar verantwoordelijk voor is. 

Check dus altijd eerst de buitenband als je hebt lekgereden, om te zien of er nog wat scherps in de band is achtergebleven. Het controleren van de binnenzijde is natuurlijk wat lastiger, en daar kun je het beste je vingers voor gebruiken. 

Leg de toppen van je vingers tegen de binnenzijde aan en draai de band rustig rond. Niks gevonden? Dan is het veilig om je nieuwe binnenbandje om de velg te leggen, en je weg te vervolgen.

Fout 2: je band weer op de velg leggen met een bandenlichter

Heb je een stugge buitenband? Dan is het soms even zweten om je band weer op je velg te krijgen. Vooral dat laatste stukje kan een hele beproeving zijn. Wat je ook doet, gebruik in ieder geval niet je bandenlichter om je band er weer op te wippen. Hoe verleidelijk dat ook is. Met die bandenlichter kun je namelijk heel gemakkelijk je binnenband kapot maken. 

Hoe krijg je de binnenband dan wel weer op je velg? Dat doe je door de band in te knijpen op de plek waar hij al in de velg zit, aan de tegenovergestelde kant. En terwijl je de band inknijpt, verplaats je je handen naar het nog uitstekende deel. Je strekt de band op die manier zoveel mogelijk, waardoor hij net wat gemakkelijker weer terug op de velg is te duwen.

Fout 3: je band te ruw oppompen

Rustig blijven terwijl je een binnenband vervangt is soms lastig. Zeker wanneer je vrienden ongeduldig op je staan te wachten. Maar ook zelf kun je ongeduldig zijn op zo’n moment. 

Wat je ook doet, wees niet te ruw bij het weer oppompen van je band. Met een handpompje is het namelijk redelijk eenvoudig om je ventiel te verpoeren. Of op zijn minst te verbuigen. 

Is je ventiel verbogen? Probeer hem dan in ieder geval niet terug te buigen, want de kans is groot dat hij dan afbreekt. En dan ben je uiteraard verder van huis.

Fout 4: je band onvoldoende oppompen

Gebruik je een handpompje in plaats van CO2-patronen om je band weer op te pompen, dan vraagt dat wat geduld. En de grootste valkuil is dan dat je te vroeg stopt met pompen, terwijl je band nog niet goed op spanning is. Het nadeel daarvan is dat het niet heel lekker fietst, maar nog erger is het dat je zo de kans op een stootlek vergroot.

Beter even doorpompen dus, totdat je voelt dat er echt voldoende lucht in je band zit.

Nog beter dan het repareren van een lekke band is uiteraard het voorkomen ervan. En ook al lukt dat niet voor honderd procent, met de tips in dit artikel kun je het risico dat je lekrijdt wel een heel stuk verkleinen.

Foto: Pavel Danilyuk