Go aero: 5 manieren om jezelf te stroomlijnen

Go aero: 5 manieren om jezelf te stroomlijnen

Is snelheid op de fiets zaligmakend? Voor een wedstrijdrenner een simpele vraag. Maar ook als liefhebber geeft het soms een kick om je maximale snelheid op te zoeken. Let je daarbij goed op aerodynamica, dan kun je een hoop aan snelheid winnen zonder je extra in te spannen. In dit artikel lees je op welke punten je dat maximale aerodynamische voordeel kunt behalen.

Alhoewel er meerdere factoren in het spel zijn wanneer je beweegt, valt aerodynamica niet te onderschatten. Want wanneer je fietst, dan gaat maar liefst zeventig tot tachtig procent van je energie op aan het overwinnen van de luchtweerstand. 

Wat bepaalt nu hoe snel je door die lucht boort, vraag je je af? Voor zo’n vijftig tot tachtig procent ben jij dat zelf. Dan gaat het over je positie, je kleding, je schoenen en je helm. Voor de overige twintig tot vijftig procent zijn dat je frame en je wielen.

Wanneer je op al die punten je aerodynamica verbetert, dan zou dat je zomaar een besparing kunnen opleveren van wel honderd watt. Let je vaker op vermogens, dan weet je wat een enorm voordeel dat is.

Leuk, al die constateringen, zul je denken. Maar hoe pak ik dat concreet aan? Laten we daarom eens stap voor stap de belangrijkste punten langslopen, waarmee je een hoop energie kunt besparen.

1. De ideale positie

Rij je meestal met je handen op het stuur, dan zul je het enorme voordeel voelen wanneer je jezelf aanleert om vaker te fietsen met je handen in de beugels. Dat vergt wel enige gewenning voor je lichaam, want comfortabel is het in de eerste plaats niet. 

In het begin kan het zelfs voelen alsof je kracht afneemt. Wat je kunt doen om aan deze nieuwe positie te wennen, is uiteraard… vaak oefenen. Maak het jezelf daarbij niet te moeilijk in het begin, en oefen bijvoorbeeld op je houding als je wind mee hebt. 

Wil je er alles uithalen? Dan kun je natuurlijk ook een expert naar jouw ideale positie op de fiets laten kijken. In eerste instantie valt er namelijk redelijk eenvoudig terreinwinst te boeken als het aankomt op je houding, maar het schaven aan je houding op detailniveau is nog knap lastig.

Zoek je naar aerodynamisch voordeel, dan is je positie op de fiets sowieso de meest kostenefficiënte manier om daar aan te werken. Je fietskleding hoort daar ook bij.

2. Het effect van kleding

Meet je de luchtweerstand op de fiets, dan is ook de rol van kleding niet te onderschatten. Een simpel voorbeeld? Doe de rits van je regen- of windjack maar eens open terwijl je wind tegen hebt en voel hoe je jas je afremt als een parachute.

Maar niet alleen een openstaande rits, ook een iets te ruim shirt gaat je al afremmen op de fiets. Kies dus liever voor een shirt met een aero race-fit, dan een casual shirt wat losjes om je lijf hangt. Het verschil dat je daar al mee maakt is waarschijnlijk groter dan je denkt.

Je kunt natuurlijk nog een stap verder gaan door een skinsuit te dragen. Een skinsuit is een nauwsluitend pak dat uit één stuk bestaat. Bij een dure skinsuit is ook nog eens gebruik gemaakt van stoffen die zorgen voor de minst mogelijke luchtweerstand, en van de beste stiksels en ritsen.

Uiteraard geldt het voordeel van strakke en gestroomlijnde kleding ook voor je sokken en schoenen. Daarvoor zijn er speciale aero-sokken en overschoenen op de markt. Die aero sokken zijn vaak gemaakt van dezelfde stof als een skinsuit. Overschoenen zorgen voor minder luchtweerstand, door de ribbels, gaten en sluitingen van je schoenen te effenen.

3. De keuze voor een helm

Aerohelm

Minder kostenefficiënt, maar een net zo grote factor, is de keuze voor een aerodynamische helm. Om het belang daarvan te benadrukken testte het merk Specialized zijn eigen helmen in de windtunnel, en de verschillen waren aanzienlijk. De proefpersoon was maar liefst zestig seconden sneller met een gestroomlijnde S-Works TT helm, ten opzichte van een standaard S-Works Prevail, over een afstand van veertig kilometer.

Uiteraard is ventilatie ook een factor om mee te wegen bij je helmkeuze. Niet voor niks kiezen veel wielrenners daarom voor het compromis tussen een standaard helm en een tijdrithelm. Een aero-helm voor op de weg scoort op beide terreinen goed.

Nog een kenmerk – en voordeel – van een helm met goede aerodynamische eigenschappen, is dat hij meestal stiller is in de rijwind.

4. De upgrade van je fiets en wielen

Ben je bereid om flink wat euro’s te spenderen, dan is ook je fiets een punt om op te focussen. Maar niet in alle gevallen hoef je gelukkig meteen je bankrekening te plunderen. Zo kan een simpel en redelijk goedkoop opzetstuurtje je al flink wat tijdwinst opleveren ten opzichte van een standaard racepositie in de beugels.

Het zal je ook niet zijn ontgaan dat aero-fietsen populair zijn in het peloton. Neem de S-Works Venge, de Canyon Aeroad of de BMC Timemachine als voorbeeld. Racemonsters die alleen al een lust zijn voor het oog. En aan alle details is gedacht. Een strakke belijning en een aero-stuur zorgen ervoor dat de fietsen door de wind splijten. Lichte aero-wielen met een hogere velg maken het voordeel compleet.

Ook op het vlak van frames en wielen geldt dat je in eerste instantie redelijk eenvoudig meer aerodynamisch voordeel kunt behalen, door logische upgrades te doen. Maar aangezien je zelf geen windtunnel bezit, blijft het daarna vaak gissen naar de ideale settings op detailniveau. 

Blijf ook altijd kritisch wanneer je de claims van merken leest over de aerodynamische voordelen van een bepaald product. Een windtunneltest laat zich niet altijd vergelijken met iedere situatie in de praktijk en er zijn veel variabelen.

5. Het scheren van je benen

Waarom wielrenners hun benen scheren, kon je al lezen in dit artikel. De belangrijkste reden? Het maakt je aanzienlijk sneller op de fiets. De onderzoekers die de test deden in de windtunnel waren zelf verbaasd over het grote verschil. 

Hoe zit dat met armhaar en baarden dan, denk je misschien? Grappig genoeg laten de tests in de windtunnel zien dat je ook met geschoren armen sneller bent. Opvallend genoeg laat de gemiddelde wielrenner die kennis nog voor wat het is. Het wel of niet hebben van een baard bleek gek genoeg niks uit te maken voor je snelheid. 

De conclusie? Aerodynamica is voor wielrenners niet te onderschatten. Een boeiend onderwerp waarbij het uiteindelijk over allerlei details kan gaan. Van het effect van een flapperend rugnummer tot aan de positie van je fietscomputer of bidons. Wil je er meer over te weten komen? Check dan ook eens deze filmpjes die het merk Specialized maakt vanuit hun ‘Win Tunnel’.