Misselijkheid op de fiets: dit zijn 4 mogelijke oorzaken

Als je soms een misselijk gevoel krijgt van je training, dan ben je zeker niet de enige. Gelukkig is het meestal niets om je zorgen over te maken, en doorgaans duurt het niet lang. Maar als het even kan wil je dat gevoel liever vermijden natuurlijk. 

Misselijkheid bij duursporters mag dan veelvoorkomend zijn, de oorzaak is niet altijd even duidelijk. Behalve dan dat je lichaam je een seintje wil geven dat het allemaal iets te veel van het goede was.

Gelukkig doet rust vaak wonderen. Maar nog fijner is het uiteraard om dat gevoel helemaal niet te krijgen. Een goed idee dus om eens naar de mogelijke oorzaken te kijken.

Je bent tot het uiterste gegaan

De misselijkheid die je voelt na het sporten is in veel gevallen te verklaren door het feit dat je tot het absolute uiterste bent gegaan. Doe je zo’n inspanning namelijk, dan maakt je lichaam daar automatisch de hoogste prioriteit van. Met als gevolg dat het bloed vooral naar je spieren stroomt, om ze te voorzien van voldoende zuurstof en energie.

Dat bloed komt uit andere delen van je lichaam, en daardoor kan het in extreme gevallen zijn dat er tot wel tachtig procent minder bloed naar je maag stroomt. Met als resultaat dat je maag geen voedsel meer verteert. Misselijkheid is dan het logische gevolg. 

Die misselijkheid kan soms heel acuut optreden, bijvoorbeeld nadat je een paar sprintjes hebt getrokken, of wanneer je een tijdje boven je limiet fietst. Door een gebrek aan zuurstof en energie maakt je lichaam dan melkzuur aan, als alternatieve brandstof. En dat melkzuur hoopt zich ook op in je bloed. Het gevolg: een duizelig gevoel, vaak gepaard met misselijkheid, en soms zelfs braakneigingen.

Gelukkig trekt die misselijkheid meestal snel wel weg zodra je het rustig aan doet.

Warmte eist zijn tol

Is het erg warm, dan is de kans op misselijkheid nog wat groter. In dat geval zijn uitdroging en oververhitting samen vaak de boosdoener. Als dat zo is, dan moet je extra oppassen, want een zonnesteek is erg gevaarlijk, en kan zelfs tot flauwvallen leiden.

Een zonnesteek gaat naast misselijkheid vaak gepaard met duizeligheid, kramp en hoofdpijn. Wanneer je daar last van hebt, dan is het uiteraard een noodzaak om onmiddellijk verkoeling te zoeken en om goed te drinken. Blijf vooral niet doorfietsen dus, en schakel hulp in als dat nodig is.

Slecht gegeten en gedronken

Verschillende hormonen in je lichaam zorgen er normaal gesproken voor dat er voldoende glucose aanwezig is in je bloed. Maar eet je te weinig onderweg, dan kun je last krijgen van een een te lage bloedsuikerspiegel. Een slap gevoel is het gevolg, en dat kan zelfs overgaan in misselijkheid. 

Bij het wielrennen noemen we dit fenomeen natuurlijk een hongerklop, of de man met de hamer tegenkomen. En bijna iedere wielrenner heeft wel eens zo’n momentje meegemaakt. 

Zodra je wat drinkt en wat snelle suikers eet en het even rustig aan doet, dan zal je doorgaans snel weer opknappen van zo’n hongerklop. Gelukkig maar, want meestal overkomt het je ergens halverwege, en ben je nog ver van huis.

Teveel gegeten vlak voor je vertrek

Een gebrek aan voedsel kan je dus misselijk maken op de fiets. Maar ook het omgekeerde is mogelijk. Eet je vlak voordat je gaat sporten nog een hele maaltijd, dan is de kans groot dat je daar last van krijgt. Vooral wanneer dat ook nog eens een vette of vezelrijke maaltijd is, want daar heeft je maag nog meer werk aan.

De reden daarvoor is simpel, want tijdens het sporten vertraagt je vertering. Met als gevolg dat een volle maag al snel begint op te spelen. En in het ergste geval kan dat beteken dat je lichaam besluit dat het voedsel eruit moet.

Een goede timing is dus noodzakelijk als je gaat sporten. Het meest ideaal is het om drie uur van te voren een maaltijd te eten, waarna je vlak voor het trainen nog wat kleins kunt eten als je trek hebt. Dan weet je zeker dat je eten niet in de weg zit.

Misselijk zijn komt zoals gezegd veel voor onder duursporters. En ook al is de reden niet altijd zorgwekkend, als het je vaak overkomt dan is het verstandig om de intensiteit van je training wat bij te stellen.

Gelukkig gaat die misselijkheid zoals gezegd met wat rust meestal snel over. Is dat niet het geval, of zij de symptomen heftiger? Dan is het natuurlijk verstandig om medische hulp in te schakelen.