6 effecten op je lichaam als je veel fietst

Dat regelmatig sporten heel gezond is, behoeft geen uitleg. Maar wat doet het met je lichaam als je wekelijks meerdere keren op de fiets zit? Als jij veel fietst, dan zul je deze effecten zeker herkennen.

Je voelt je fit

Slechts zelden raak je in het dagelijks leven nog buiten adem. Niet als je (rustig) de trap neemt, en ook niet als je een kort sprintje trekt op het perron. Je voelt je superfit, en profiteert daar dagelijks van zodra je in beweging komt.

Je hebt een relatief lage hartslag in rust

Als je niet aan het trainen bent, dan is je hartslag meestal relatief laag. Je hart is namelijk zo getraind, dat het in rust nauwelijks moeite hoeft te doen om je bloed rond te pompen. Een sporthart wordt dat ook wel eens genoemd, en het is niks om je zorgen over te maken. Het is een bekend fenomeen onder goedgetrainde duursporters.

Zonder fietskleren heb je nog fietskleren aan

Zonder fietskleren aan – op het strand bijvoorbeeld – ben je eenvoudig te herkennen als wielrenner. Zonder fietskleren heb je eigenlijk nog fietskleren aan namelijk. En dan gaat het natuurlijk over de lijntjes op je armen en benen.

Je slaapt heel goed

’s Avonds val je doorgaans als een blok in slaap. Waarom dat zo is, daar zijn verschillende verklaringen voor. Waarschijnlijk ben je extra moe door je inspanningen, maar sporten helpt je ook om te ontspannen en je hoofd leeg te maken. En dat helpt uiteraard om in slaap te vallen.

Je voelt je onrustig als je langere tijd niks doet

Als je door een blessure of door tijdgebrek ineens minder kunt sporten, dan maakt je dat onrustig, druk of zelfs humeurig. Logisch, want je bent uit je dagelijkse ritme. Daarnaast mis je de endorfines die je lichaam normaal gesproken aanmaakt tijdens het sporten: de hormonen die je een goed gevoel geven tijdens en na je inspanning.

Je hebt regelmatig vermoeide benen

Wanneer je zoveel fietst, dan voel je dat uiteraard. Ook al ben je in je beste vorm. Of juist daarom… Je geeft regelmatig alles namelijk in je trainingsrondjes, en voelt achteraf – bijvoorbeeld als je de trap oploopt – hoe zwaar die inspanning was. Gelukkig is dat van tijdelijke aard als je voldoende rust.

Foto: Unsplash