Deze 8 eetprincipes maken je fitter en gelukkiger

Regelmatig sporten is een belangrijke voorwaarde voor een gezonde levensstijl. Maar goed op je voeding letten is minstens zo belangrijk. Wat je eet bepaalt namelijk in grote mate hoe jij je voelt. Streef jij ernaar om het maximale uit je voeding te halen? Dan zullen deze eetprincipes je daar bij helpen.

Geniet van wat je eet

Genieten van wat je eet; het klinkt waarschijnlijk heel logisch, en toch doen we het niet altijd. Dan kiezen we voor iets omdat het gezond is, en dat is zonde natuurlijk. Ook gezond eten hoeft namelijk niet saai te zijn.  

Ontdek dus welke voedzame maaltijden je lekker vindt, en maak het voortaan klaar op een manier die je lekker vindt. Sla desnoods de groenten over waar je niet van houdt, en zoek naar alternatieven. Op die manier is het geen opgave om gezond te eten.

Eet bewust, en luister naar je lichaam

Als je wilt bijhouden hoeveel je eet, dan kun je natuurlijk het aantal calorieën in je voeding tellen. Maar met het tellen van je calorieën ben je er uiteraard nog niet. Bewuster eten en naar je lichaam luisteren is nog belangrijker. Je lichaam vertelt je namelijk precies wanneer je wat nodig hebt, en ook wanneer je eigenlijk al voldoende op hebt.

Wanneer je bewuster eet, dan komt het resultaat dat je nastreeft vanzelf dichterbij.

Negeer de claims, check de ingrediënten

Je kent ze wel: slogans op de verpakking als ‘nul procent vet’ en ‘bron van vezels’. Al hoewel ze doorgaans waar zijn, vertellen ze niet het hele verhaal. Neem drop als bijvoorbeeld. Daar zit inderdaad geen vet in, maar juist wel heel veel suiker. En een ‘bron van vezels’ wil niet per se zeggen dat iets boordevol vezels zit. 

Laat je dus niet verleiden door eventuele claims, maar check zelf de ingrediënten wanneer je iets koopt.

Eet je calorieën, in plaats van dat je ze drinkt

Drankjes vol met calorieën vullen je nauwelijks, waardoor je ze gemakkelijk drinkt. Tegelijkertijd is de voedingswaarde meestal laag, terwijl je er wel van kunt aankomen. 

Laat de calorierijke drankjes daarom zoveel mogelijk staan, en drink meer water. Tip: hou altijd een glas of een flesje in de buurt, en vul deze regelmatig. Op die manier zul je automatisch meer water drinken.

Denk aan wat voeding je oplevert

Laat datgene wat je eet niet alleen afhangen van hoe het smaakt, en of je daar zin in hebt, maar bedenk je ook wat de gevolgen zijn als je iets eet. Krijg je er energie van, of juist het omgekeerde? 

Wat je eet bepaalt ook je gemoedstoestand, zowel in positieve als in negatieve zin. Wanneer je daar bewust over nadenkt, dan zul je vaker andere keuzes maken.

Zorg dat je niks tekort komt tijdens je training

Wil je serieus vorderingen maken en fitter worden? Dan is je training niet het moment om calorieën te besparen. Plan je een duurtraining van langer dan een uur, neem dan altijd voldoende te eten mee. 

Je lichaam kan maximaal zo’n 60 gram koolhydraten per uur opnemen. Vul je die energievoorraad niet aan, dan kun je ook niet het maximale uit je training halen. Waardoor het effect van je training uiteraard minder groot is.

Je schuldig voelen over wat je eet is zinloos

Voel je niet schuldig als je een keer wat ongezonds eet. Jezelf schuldig voelen voorkomt doorgaans namelijk niet dat je het doet, maar zorgt er wel voor dat je er niet van kunt genieten. Zonde van dat lekkers wat je eet. 

Er is niks mis met af en toe wat ongezonds eten, zeker niet als dat een positieve uitwerking op je heeft. Laat het de beloning zijn van je harde werken.

Supplementen zijn geen vervanging voor een goed eetschema

Met supplementen zoals vitaminen en mineralen help je je lichaam een handje om tekorten aan te vullen. Maar supplementen zijn geen excuus om minder aandacht te besteden aan je voeding. Een gevarieerd eetschema met voldoende groenten en fruit is essentieel voor je gezondheid en je weerstand.

Sommige supplementen kunnen bovendien schadelijk voor je zijn als je er teveel van binnenkrijgt. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’ gaat in dit geval dus zeker niet altijd op. 

Foto: Alex Motoc