Wanneer je de Tour de France kijkt dan vliegen de cols je regelmatig om de oren. Maar wanneer is iets een col, en wat is het verschil met een berg? Het antwoord is simpel, alleen de praktijk is soms wat ingewikkelder. Sommige cols zijn eigenlijk geen col namelijk…
Als je een trouwe volger bent van de Tour de France of ooit in Frankrijk hebt gefietst, dan weet je dat er aan cols geen gebrek is in Frankrijk. Bij elkaar opgeteld zijn het er wel 8500. Je bent nog dus nog wel even bezig, mocht je ze allemaal eens willen trotseren.
Ondanks dat er zoveel cols zijn, heeft zeker niet iedere berg in Frankrijk die naam. Neem de Mont Ventoux, blijkbaar is dat geen col. Hoe zit dat precies?
De reden hiervoor is gelukkig simpel. Volgens de Franse definitie is een col namelijk een bergpas. Oftewel het hoogste deel van de weg, tussen twee hoger gelegen bergen.
De term col bestaat al sinds de twaalfde eeuw, en het woord schijnt af te stammen van cou, wat nek of hals betekent in het Frans.
Vooral vroeger werden er veel van die cols aangelegd, om valleien met elkaar te verbinden. Tegenwoordig echter zijn tunnels vaak veel praktischer. Vooral omdat een bergpas veel onderhoud vraagt in de winter, als je deze sneeuwvrij wilt houden.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het geweldig blijft om cols te bedwingen op je fiets. Maar is iedere col die je tegenkomt in Frankrijk wel echt een col? Je zou denken van wel, wanneer er een officieel bordje langs de kant van de weg staat. Toch klopt dat niet altijd. De Fransen nemen het in dat opzicht namelijk niet altijd even precies…
Neem nou de Col du Télégraphe. De naam doet vermoeden dat het een col is, en toch is dat officieel niet het geval. De weg ligt namelijk niet tussen twee bergtoppen.
Mocht je ooit (weer) eens in Frankrijk fietsen, dan weet je nu dus precies waarom een beklimming vaak een col heet.
Wist je trouwens dat er ook een 100 Cols Tocht is, waarbij je – de naam zegt het al – honderd cols trotseert? Meer over die gigantische uitdaging lees je hier.
Foto: Thomas Marchand