Favoriet fruit: alles wat je moet weten over bananen

Een banaan in de achterzak van een wielrenner, een klassieker beeld bestaat er bijna niet. Maar waarom zijn bananen zo populair onder wielrenners en wat is er zo goed aan dit lekkere tussendoortje?

De cijfers liegen niet. Ruim 700 miljoen bananen happen we weg per jaar, en daarmee is het een van de meest gegeten fruitsoorten van ons land. Dat komt vooral natuurlijk door z’n smaak, maar ook omdat bananen heel betaalbaar zijn. Maar wat maakt een banaan nog meer zo’n goede keuze voor jou als wielrenner? En is het eigenlijk geen dikmaker? 

Handig op de fiets

Ten eerste is een banaan natuurlijk een hele handige fruitsoort om mee te nemen op de fiets. Hij neemt weinig ruimte in, en hij zit al in z’n natuurlijke verpakking. Het opeten kost je ook nog eens bijzonder weinig tijd, én het is weinig gedoe. Je fietst bijvoorbeeld niet met plakhanden rond achteraf. Allemaal voordelen waaraan maar weinig vruchten aan kunnen tippen.

Boordevol energie

Daar komt nog eens bij dat bananen je direct de nodige energie geven, zonder dat je last zult hebben van een grote piek in je bloedsuikerspiegel. De combinatie van simpele en complexe koolhydraten zorgt daarvoor, net als de aanwezige vezels.

Goed voor lichaam en geest

Een banaan geeft je dus de energie om langer door te gaan, wat fijn is tijdens het sporten. Maar bananen bieden meer voordelen waar je op de lange termijn van profiteert.  

Zo bevat een banaan de nodige vitamine B6: tot wel veertig procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vitamine B6 is onder andere belangrijk voor je zenuwstelsel, je spijsvertering én je weerstand. 

Daarnaast hebben bananen ook nog eens invloed op je humeur, dankzij de aanwezige tryptofaan. Tryptofaan heeft je lichaam namelijk nodig om serotonine aan te maken. En serotonine is een van de geluksstofjes die eventuele pijn verzacht en die je stemming verbetert. 

Bron van kalium, vezels en antioxidanten

Eet je een banaan, dan krijg je ook nog eens kalium binnen, en dat heeft een positief effect op je bloeddruk. Bovendien is dit mineraal nodig voor een goede functie van je hart, nieren en hersenen. 

En de voordelen houden daar nog niet mee op. De vezels in bananen helpen je ook nog eens bij een gezonde stoelgang, terwijl de aanwezige antioxidanten goed zijn voor je nieren.

Allemaal zaken waar je als sporter op de korte en lange termijn van profiteert dus, als je goed wilt presteren. 

Beste moment

Een banaan is dus een gezonde keuze, én de perfecte snack voor onderweg. Ideaal voor tijdens je training, of tijdens een toertocht. 

Heb je een wedstrijd? Dan kun je een banaan beter voor of na de wedstrijd eten, omdat een banaan niet alleen maar uit snelle suikers bestaat. Een uur voor de wedstrijd werkt een banaan bijvoorbeeld uitstekend om nog even wat lichts en voedzaams naar binnen te werken.

En mocht je tot slotte nog denken dat bananen dikmakers zijn, dan kun je gerust zijn. Een banaan bevat gemiddeld slechts zo’n honderd calorieën, terwijl de ruime aanwezigheid vezels helpt om je langer een verzadigd gevoel te geven. Een banaan past dus ook prima in je dieet als je probeert om af te vallen.

Foto: Mike Dorner