10 dingen die je graag op zak hebt bij pech

Een heerlijke training of toertocht die eindigt met pech en een belletje naar huis? Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. En daarom is het slim om altijd goed voorbereid op pad te gaan. Een aantal zaken zijn dan erg belangrijk om mee te nemen, tijdens ieder ritje.

Sommige dingen – zoals een reservebandje – spreken natuurlijk voor zich. Maar er zijn vast ook een aantal items waar je niet zo snel aan denkt. Neem een quick link bijvoorbeeld waarmee je een gebroken ketting kunt maken, of wat contant geld. Die kunnen op een onverwacht moment zomaar eens je dag redden.

Natuurlijk kan het zo zijn dat je twijfelt over een aantal items. Waarom zou je bijvoorbeeld een derailleurpad meenemen, als je er geen raad mee weet? Toch is dat geen reden om zoiets dan maar thuis te laten. Meestal vind je wel een persoon namelijk die je kan helpen met een pechgeval, zolang jij het noodzakelijke onderdeeltje of gereedschap maar bij je hebt.

Bovendien is het een hele geruststellende gedachte dat je in heel veel situaties een oplossing op zak hebt, mocht er iets vervelends gebeuren. Zeker wanneer je verder van huis gaat, of een meerdaagse trip maakt. Want dan bel je niet zomaar even een bekende voor een lift naar huis.

Neem je de volgende items mee, dan ben je goed voorbereid op heel wat onverwachte situaties.

Binnenbandje

Een wielrenner gaat natuurlijk nooit op pad zonder een reservebinnenbandje. En voor een lange tocht wil je er misschien wel twee op zak hebben. Kijk daarbij goed of de maat van het bandje overeenkomt met wat je nodig hebt. Een 700-23C bandje is bijvoorbeeld geschikt voor banden met een breedte van 23 millimeter, en 700 is de standaard diameter van een racefietsband.

Heb je hoge velgen, dan moet je er natuurlijk aan denken dat het ventiel extra lang is. Anders wordt het lastig pompen… Check ook of het ventiel van het type Presta is, ook wel een Frans ventiel genoemd.

Pompje

Over pompen gesproken, een fietspompje steek je natuurlijk ook als eerste in je binnenzak wanneer je op pad gaat. Sommigen kiezen liever voor een CO2-pompje met patronen, maar met een ouderwets pompje weet je zeker dat je altijd over lucht beschikt. 

Waar moet je verder nog op letten bij de aanschaf van een pompje? In eerste instantie lijken fietspompjes allemaal hetzelfde, maar kwalitatief verschillen ze nog al eens. Met een heel goedkoop pompje is het meestal moeilijker om je band weer voldoende hard op te pompen. Voor wat meer kwaliteit gaan loont dus de moeite.

Plaksetje

Een plaksetje lijkt misschien wat overdreven, als je toch al een binnenbandje hebt. Toch kan het je redden op dagen dat het goed tegenzit. Een tubetje lijm, een schuurpapiertje en een paar plakkers nemen bovendien nauwelijks ruimte in. Altijd bij je dragen dus.  

Pinpas

Een pinpas wil je natuurlijk ook altijd op zak te hebben, mocht je ineens voor een onverwachte uitgave staan. Vanwege een ontzettende hongeraanval bijvoorbeeld, of omdat er iets afbreekt en je direct een fietsenmaker nodig hebt. En wie weet zelfs een taxiritje, als alle spullen die je op zak hebt je zelfs niet meer kunnen redden.

Contant geld

Met een pinpas kun je tegenwoordig op bijna alle plaatsen betalen, en dat is geweldig natuurlijk. Daarnaast is ook wat contant geld altijd handig om mee te nemen. Een briefje van twintig euro bijvoorbeeld. Weegt niks, maar geeft je wel weer extra opties, mocht je iets kleins contant moeten afrekenen.

Medische gegevens en identificatie

Je wil er vermoedelijk niet aan denken, maar toch kan er zich wat ernstigs voordoen waardoor je tijdelijk het bewustzijn verliest. Als dat zo is, dan is het erg voornaam dat omstanders en medici adequaat kunnen handelen. Een kaartje of armbandje met belangrijke gegevens helpt dan enorm. Vermeld daarop bijvoorbeeld je naam, een contactnummer, je bloedgroep (als je die weet), eventueel of je een speciale aandoening hebt en welke medicijnen je mogelijkerwijs gebruikt.

Wellicht zal het nooit nodig zijn. Maar als dat wel zo is, dan kunnen die gegevens een belangrijk verschil maken. 

Telefoon

Wellicht overbodig om te zeggen, want wie laat zijn telefoon tegenwoordig nog thuis liggen. Heel misschien doe je dat, omdat je juist even onbereikbaar wilt zijn. En misschien ben je wel bang dat je dure telefoon sneuvelt. In dat laatste geval kun je ook gewoon een oud mobieltje meenemen. Dan kun je toch iemand bellen wanneer het ineens nodig is.

Quick link en kettingpons

De kans dat je ketting breekt is gelukkig niet zo groot. Maar als het je overkomt, dan is het enorm fijn als je een quick link op zak hebt. Zeker wanneer je ver van huis bent en niemand je even kan oppikken. Met een quick link kun je de twee gebroken einden van een ketting weer aan elkaar vast maken. Koop je deze schakeltjes, dan moet je wel even checken of die geschikt zijn voor het aantal versnellingen van je fiets. 

Om die quick link op zijn plek te krijgen heb je een kettingpons nodig. Die zit vaak in een multitool voor fietsers. Geen idee hoe dat werkt? Hoe je een quick link precies vastmaakt zie je in bijgaande handige filmpje van de NTFU.

Multitool

Met een kleine multitool op zak ben je voorbereid op allerlei kleine reparaties. Gelukkig weegt zo’n ding niet superveel, en is hij meestal heel erg compact. Uiterst handig dus, alleen al vanwege die eerder genoemde kettingpons die eraan zit. Natuurlijk zul je een multitool maar weinig nodig hebben. De vraag is alleen, krijg je spijt als je hem thuislaat?

Derailleurpad

Tot slot nog een essentieel onderdeeltje van je fiets, dat voor een hoop ellende kan zorgen mocht-ie stuk gaan. De kans dat een derailleurpad (ook wel derailleurhanger genoemd) afbreekt mag dan heel klein zijn, toch weten heel wat fietsers uit eigen ervaring hoe vervelend dat is. Zeker wanneer je ver van huis bent, of van plan bent om dagen achtereen te fietsen. 

Het grootste probleem is namelijk dat je een derailleurpad in heel veel soorten en maten hebt. Niet alleen per merk, maar zelfs per type fiets. Alleen Canyon heeft er bijvoorbeeld al tientallen in gebruik. De kans is dus groot dat de plaatselijke fietsenmaker jou niet zo maar even kan helpen aan precies het juiste onderdeel.

Gelukkig neemt ook een derailleurpad niet veel ruimte in beslag.

Natuurlijk ben je met deze items niet voorbereid op alle ellende die je onderweg kan overkomen, maar je hebt er wel een hoop pechgevallen mee gecoverd. En dat is een hele geruststellende gedachte. 

De laatste vraag is tenslotte: waar laat je dat alles? Je kunt voor een (zadel)tasje kiezen, maar er zijn ook handige toolcans of gereedschapsbidons die in je bidonhouder passen. Misschien kun je er niet alles in kwijt, maar toch scheelt dat flink wat ruimte in je achterzakken. Op die manier kun je die vooral gebruiken om wat eten of een jasje te bewaren. 

Alles compleet? Dan ben je klaar voor vertrek!