3 aandachtspunten voor als je langere afstanden fietst

Fiets je al wat langer en heb je de smaak te pakken gekregen? Dan is de kans groot dat je ook steeds verder gaat fietsen, omdat je fitheid met sprongen vooruit gaat. Ben jij in dat stadium beland, dan zijn hier een aantal belangrijke tips om die ritten zo comfortabel mogelijk te maken.

Dat je steeds verder fietst, naarmate je langer aan wielrennen doet is trouwens geen must. Het is maar net welk doel je met fietsen voor ogen hebt en wat jou de grootste kick geeft. 

Krijg jij de meeste voldoening uit een korte intense workout van een uur? Dan ben je uiteraard net zo goed bezig dan iemand die graag drie uur of langer achtereen op zijn fiets zit. 

Ga je echter langere ritten maken, dan komt het wel steeds meer aan op de details als je comfortabel wilt blijven fietsen. En dan gaat het over je houding bijvoorbeeld, je kleding én het optimaliseren van je energievoorraad. 

Je houding

De meeste klachten die je op de fiets kunt hebben, zul je doorgaans ervaren tijdens een langere rit. Rugproblemen, dove of tintelende handen, en zere voeten zijn daar bekende voorbeelden van. 

Natuurlijk kan een deel van die klachten ontstaan omdat je nog moet wennen aan het feit dat je langer op je fiets zit. Maar het kan ook wijzen op een verkeerde houding.

Als je denkt dat dat laatste het geval is, dan doe je er natuurlijk goed aan om je houding op de fiets eens te laten nakijken door een expert.

Is vermoeidheid de oorzaak, dan zullen die ongemakken meestal vanzelf verdwijnen op de wat langere termijn. Wat verder heel belangrijk is, is een ontspannen houding. Verander daarbij regelmatig de positie van je handen, om dove handen en stramme spieren te voorkomen.

Daarnaast helpt het uiteraard ook om af en toe even op je pedalen te gaan staan voor een andere houding. Of om een korte pauze in te lassen, zodat je je lichaam even kunt strekken.

Een goede fietsbroek

De kwaliteit van je fietskleding speelt uiteraard een nog grotere rol wanneer je uren achtereen op de fiets zit. En het allerbelangrijkste item is in dat opzicht je fietsbroek. 

Ben je van plan om extra te investeren in je kleding, doe dat dus als eerste in een goede fietsbroek. Let daarbij met name op de zeem, want die bepaalt het meest je comfort.

Natuurlijk zegt het prijskaartje niet alles, maar gemiddeld genomen is de prijs wel een goede graadmeter van de kwaliteit van een fietsbroek. Daarbij is het zeker geen noodzaak om voor de allerduurste broek te gaan. Met een fietsbroek uit het middensegment ben je meestal heel goed af. Maar hoe meer je uitgeeft aan een fietsbroek, des te meer je meestal profiteert van die investering. 

Is een merk je maar matig bevallen? Aarzel dan niet om eens een ander merk uit te proberen. Ieder mens is anders gebouwd, en wat voor de een geweldig zit, is voor de ander een oncomfortabel kledingstuk.

Je energievoorraad

Fiets je doorgaans een tot twee uurtjes? Dan zal je lichaam weinig te kort komen in die relatief korte tijd. Maar hoe verder je gaat, des te belangrijker wordt het om je energiepeil in de gaten te houden. 

Op tijd blijven eten voorkomt namelijk dat je diep in je reserves moet tasten, of zelfs de bekende ‘man met de hamer’ tegenkomt. 

Niks of weinig eten omdat je met fietsen probeert af te vallen werkt in dit geval vaak averechts. Je voelt je waarschijnlijk belabberd aan het einde van je rit terwijl je vervolgens een gigantische honger (en vreetbui) ervaart ná het fietsen.

Fiets je ook nog eens meerdere dagen achtereen? Dan is het extra belangrijk om goed te blijven eten. Doe je dat niet dan zal je lichaam veel meer tijd nodig hebben om te herstellen namelijk.

Je lichaam kan zo’n 60 tot 80 gram koolhydraten per uur opnemen. Hoe je die het beste tot je neemt is uiteraard een persoonlijke smaak. Reepjes, koek en gelletjes zijn populair, maar ook een paar simpele boterhammen (met jam bijvoorbeeld) geven je weer de energie om verder te gaan.

Telkens weer verder gaan om jezelf uit te blijven dagen is ontzettend leuk. Maar je geniet er pas echt van wanneer je een onnodige slijtageslag weet te voorkomen. Blijf dus letten op alle details wanneer je er weer eens flink wat kilometers gaat maken, en verbeter jezelf stap voor stap. 

Foto: Victor Xok