Zo fiets je probleemloos je eerste rit van 100 km

Meer dan 100 kilometer fietsen in één rit? Meestal is dat een flinke uitdaging de eerste keer. Maar een slijtageslag hoeft het niet te zijn, zolang je het slim aanpakt. 

Volg je deze tips, dan fiets je die 100 kilometer waarschijnlijk zonder problemen, terwijl je er nog plezier aan beleeft ook.

Fiets met anderen

Met anderen fietsen is altijd een goed idee natuurlijk. Maar als je ook nog eens verder fietst dan je ooit gedaan hebt, dan is de mentale steun die je voelt ook heel erg meegenomen. Door de afleiding ben je bovendien veel minder met de afstand bezig. Voor je het weet ben je al een heel eind onderweg!

Deel je tocht in

Wanneer je je fietstocht opbreekt, dan lijkt die 100 kilometer ineens al een stuk minder intimiderend. 

Plus je geniet er waarschijnlijk ook nog meer van, wanneer je halverwege een lekkere lunch of fijne koffiepauze plant. 

Eet en drink voldoende

Je hebt het al vaak gehoord waarschijnlijk. Maar goed blijven eten en drinken is ontzettend belangrijk wanneer je zo lang op de fiets zit. Drink daarom minstens een halve liter per uur (één bidon), met water of een sportdrank.

Zorg daarnaast dat je ieder uur wat eet zodat je lichaam beschikt over voldoende brandstof. Je lichaam kan ongeveer 1 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht opnemen per uur.

Go easy

Een beetje zuinig zijn met je energie helpt je enorm wanneer je urenlang fietst, en je profiteert daar vooral van tijdens de tweede helft van je rit. Wat je dus vooral niet moet doen: flink aanzetten na iedere bocht en een zo hoog mogelijk tempo fietsen. 

Valt het mee en komt het einde al in zicht? Dan kun je altijd je tempo nog wat opvoeren.

Kies een mooie dag

Een flink eind in de regen en kou fietsen klinkt heel heroïsch misschien. Maar genieten zul je weinig waarschijnlijk, en het maakt je tocht onnodig zwaar.

Kies daarom een mooie dag en durf je rit ook uit te stellen als het weer plotseling bar en boos lijkt. 

Werk toe naar die 100 kilometer

Grote kans dat je die magische rit van 100 kilometer graag wilt fietsen, maar neem er vooral de tijd voor, voor je er aan begint. Wanneer je consistent je ritjes maakt en de afstanden daarbij langzaam verlengt, dan komt het er vanzelf een keertje van.

Kies een mooie, bijzondere route

Een mooie, afwisselende route zorgt voor meer afleiding, waardoor je minder op de kilometers let. Neem dus de tijd om een mooie, afwisselende route te kiezen, of maak er zelf één.

Bijkomend voordeel van een zorgvuldig geplande route: je zult niet snel de weg kwijtraken, of geconfronteerd worden met extra kilometers. En dat is erg fijn wanneer je voor het eerst 100 kilometer fietst.

Wissel zoveel mogelijk van houding 

Je lichaam moet nog wennen aan zo’n lange afstand, en dat zul je waarschijnlijk gaan voelen aan het einde van je tocht. 

Je kunt dat deels voorkomen door je bovenlichaam te ontspannen. Wissel daarnaast regelmatig de positie van je handen en kom af en toe uit het zadel om te strekken. Wondermiddeltjes zijn het niet, maar het voelt waarschijnlijk al een heel stuk beter.

Tip: fiets een toertocht

Je eerste 100 kilometer kun je natuurlijk ook tijdens een mooie toertocht fietsen. Dat maakt je rit niet alleen extra bijzonder, het heeft ook een aantal andere voordelen. De begeleiding is goed, je hoeft niet na te denken over de route, en je hebt onderweg contact met andere deelnemers. Wat mentaal uitaard ook fijn is.

Vrijwel alle toertochten vind je in dit handige overzicht van Fietssport, het platform van de NTFU. Het mooie is dat je daar ook meteen kunt filteren op onder meer de afstand en de locatie.

Foto’s: Unsplash