12 tips voor het scheren van je benen

Het is bijna lente, tijd voor de korte fietsbroek dus! En dat betekent voor veel wielrenners ook dat het weer tijd is om de benen te scheren. Maar doe je dat voor het eerst, dan kun je vast wel wat tips gebruiken.

Of jij als wielrenner je benen scheert is natuurlijk een persoonlijke kwestie. Een noodzaak is het in ieder geval niet. Waarom veel wielrenners het dan toch doen? Vaak omdat het heel gesoigneerd oogt en omdat het een traditie is. Maar het maakt je ook wat sneller is uit onderzoek gebleken. Al gaat het dan om kleine verschillen uiteraard. Daarnaast is het ook nog praktisch, mocht je regelmatig of af en toe een massage krijgen.

Kwestie van bijhouden

Begin je eenmaal aan het scheren van je benen, dan is dat waarschijnlijk wel even wennen. Verder is het vooral ook een kwestie van bijhouden. Hoe vaak je je benen moet scheren? Zo vaak als jij dat nodig vindt uiteraard. Maar hoe vaker je het doet, hoe minder werk het over het algemeen is.

Meestal groeit na enkele dagen het haar weer terug. Hou je niet van stoppels, dan moet je dus regelmatig aan de slag. 

Hoe snel beenhaar exact groeit is voor iedereen anders trouwens. Maar sowieso groeit je haar sneller in de zomer!

Neem even de tijd

Eén waarschuwing als je nog nooit je benen hebt geschoren: het is een behoorlijk tijdrovend klusje. Met name de eerste keer. Neem er dus de tijd voor en maak er geen haastklus van vlak voordat je gaat fietsen.

Geschrokken van hoeveel werk het is? Wees dan gerust, de volgende keren gaat het een stuk sneller, zolang je het maar bijhoudt. 

Als je nog twijfelt of je een scheerapparaat of een scheermesje gebruikt, dan is het goed om te weten dat je met een scheermesje verreweg het beste (meest gladde) resultaat krijgt.

Geen idee hoe je het scheren van je benen het beste aanpakt? Dan zijn hier een aantal handige tips.

Doe eerst het grove werk

Begin eventueel met een tondeuse als je voor het eerst je benen scheert en veel beenhaar hebt. Daarmee kun je eenvoudig veel van het haar al verwijderen, en je voorkomt daarmee dat je scheermesje na iedere beweging vol zit met haren.

Gebruik een scherp en schoon mesje 

Dat is niet alleen hygiënischer, maar maakt je werk ook een stuk efficiënter. Glijdt het scheermesje niet meer zo soepel, of doet hij z’n werk niet meer goed, dan is het tijd voor een nieuw mesje. 

Ga je toch met een te oud mesje aan de slag, dan heb je meer kans op roodheid, puistjes, en zelfs infecties.

Scheer je benen tijdens of na het douchen

Tijdens een douche zijn je beenharen zachter, waardoor het scheren wat eenvoudiger gaat.

Gebruik scheergel of scheerschuim

Met het gebruik van scheergel of scheerschuim voorkom je irritatie. Beide zijn er ook speciaal voor de gevoelige huid. Heb je zoiets niet in huis? Dan kun je desnoods ook een conditioner gebruiken. Die verzacht de huid en haartjes ook.

Scheer je benen tegen de haarrichting in

Scheer tegen de haarrichting in, van beneden naar boven dus, en begin bij je enkels. Weet je van jezelf dat je een gevoelige huid hebt? Dan kun je beter met de haarrichting mee scheren om irritatie te voorkomen. 

Spoel het scheermesje regelmatig

Het mesje spoel je het beste telkens in schoon, heet water. Het warme water zorgt er ook voor dat je poriën gaan openstaan. Wat het nog gemakkelijker maakt om de haren te scheren.

Ga secuur tewerk

Niks zo vervelend dan als je op de fiets nog een strook haar ontdekt op je benen! Ga dus zorgvuldig te werk en check of je geen plekken bent vergeten. Meestal vergeet je de zijkanten van je benen het eerst, en ook je knieën vragen vaak net wat meer aandacht. 

Druk niet te hard met het scheermesje

Druk je te hard tijdens het scheren, dan kun je de huid kapot maken. En daarmee vergroot je ook de kans op ingegroeide haren. Gebruik vooral niet te veel kracht dus.

Besluit waar je stopt met scheren

Natuurlijk kun je precies op de rand van je fietsbroek stoppen met scheren. Maar of dit heel fraai is als je flink wat beenhaar hebt, is wat anders. Wellicht toch niet zo’n gekke gedachte dan om nog wat verder te scheren. Hetzelfde geldt voor je voeten uiteraard. 

Scheer je je voeten, let er dan op dat de huid van je voeten dunner is, en dus wat gevoeliger.

Spoel je benen af met koud water

Vergeet na afloop niet om je benen af te spoelen met koud water. Op die manier sluiten de poriën sneller, waardoor vuil en zweet minder kans hebben om binnen te dringen.

Gebruik een lotion of olie na het scheren

Gebruik na het scheren een hydraterende lotion of olie. Daarmee voorkom je beter dat je last krijgt van een droge huid. Bovendien verminder je de kans op irritatie en rode bultjes.

Bewaar je scheermesje niet in de badkamer 

Als je klaar bent dan spoel je het scheermesje schoon, en droog je hem af. Bewaar je scheermes vervolgens op een droge plek. Niet in de badkamer dus, want daar is het vaak vochtig. Een scheermes kan op die plek eerder gaan roesten. 

Het mesje goed schoonmaken en droog bewaren zorgt er ook voor dat je er langer mee kunt doen.

Zit het scheerwerk erop? Dan is het de hoogste tijd natuurlijk voor een rondje in je korte broek. En vergeet vooral geen zonnebrandcrème als de zon fel schijnt. Zonder beenhaar verbrandt je huid nog sneller namelijk.

Foto: David Dvoracek