8 slechte fietstips die je beter snel vergeet

Tips krijgen is fijn, maar dan moeten ze wel bruikbaar zijn. Hoor je een van deze tips voorbij komen? Vergeet het dan maar snel… 

Als je vaak wielrent, dan kun je alles eten

Natuurlijk verbrandt je met een fietsrit flink wat calorieën. Maar vaak overschatten we het effect. 

Zelfs al fiets je veel, dan nog kun je in gewicht aankomen. Zonder er heel veel moeite voor te doen. Vooral wanneer je dénkt dat je alles kan eten en flink gaat bunkeren na ieder fietsritje. 

Blijf kritisch dus over wat je eet, en overdrijf het niet.

Een trainingsschema is noodzakelijk als je beter wilt worden

Effectief? Zeker! Maar een trainingsschema is niet per se noodzakelijk als je beter wilt worden. Volg er dus alleen een als dat je motiveert. 

Natuurlijk is de kans groot dat je zonder goed schema wat minder vooruitgang boekt. Maar ook spelenderwijs kun je sterker worden, als je veel fietst. 

Het allerbelangrijkste is dat je lol hebt in het fietsen. Dan blijf je het namelijk doen!

Een fietshelm is niet noodzakelijk

Nog steeds zijn er wielrenners die denken dat een fietshelm niet noodzakelijk is. Meestal omdat het al heel wat jaren goed gaat. 

Niet iedere wielrenner kan dat zeggen helaas. Jaarlijks zijn er heel wat ongelukken waarbij wielrenners betrokken zijn. En vaak maakt een fietshelm dan een groot verschil.

Zet dus altijd een helm op als je gaat fietsen. Zelfs al doe je het altijd rustig aan, en neem je geen risico’s. Gevaarlijke situaties ontstaan soms ook door anderen. 

Slecht fietsweer bestaat niet

Een beetje wielrenner laat zich niet tegenhouden door wat slecht weer. Maar er zijn ook situaties waarin je beter niet de weg opgaat. Hoe goed je kleren je ook beschermen tegen de kou en regen. Dan gaat het natuurlijk over extreme weersituaties, die gelukkig niet zo vaak voorkomen in ons land. 

Toch doe je er goed aan om alert te zijn als het KNMI een waarschuwing afgeeft. Gladheid, storm of extreme hitte zijn namelijk geen weersituaties om in de wind te slaan.

Als wielrenner hoor je de ongeschreven regels te volgen

Vermakelijk zijn ze zeker, de regels van de Velominatie. Er bestaat zelfs een boek waarin je uitgebreid kunt lezen over deze code. En de regels gaan over van alles en nog wat. Over de lengte van je sokken tot en met de kleur van je zadel. 

Zijn die regels belangrijk? Uiteraard niet. Leuk om eens te lezen als je nieuwsgierig bent, maar ga vervolgens vooral je eigen gang en wees jezelf. Regels zijn er al genoeg in het leven. 

Negeer de pijn

Pijn is fijn? Ja soms wel, wanneer je tijdens een grote inspanning je spieren voelt branden. Maar sommige soorten pijn zijn ook een serieuze waarschuwing van je lichaam om het rustiger aan te doen. 

Negeer je die pijn, dan kun je eindigen met een serieuze blessure. Heel veel sporters kunnen daar helaas over meepraten. 

Luister in alle gevallen dus goed naar je lichaam, dan voorkom je een hoop ellende.

Je hebt niks aan een kort rondje

Korte rondjes zijn wel degelijk de moeite, zelfs als je veel fietst. Zo kan het een fijne uitlaatklep zijn op een drukke dag. Even ontspannen en je hoofd op orde brengen. En daar hoef je geen uren voor op de fiets te zitten. 

Bovendien kan je een kort rondje ook heel intensief en effectief maken. Met sprintjes of blokken. Als je ’s winters binnen fietst dan weet je daar waarschijnlijk alles van.

Daarnaast is een kort rondje ook ideaal voor een herstelritje. Die wil je juist heel kort houden. Anders maak je de inspanning veel te groot.

Korte rondjes zinloos? Onzin dus!

Eet een flinke maaltijd voor je gaat fietsen

Wanneer je een lange tocht gaat fietsen, dan wil je onderweg niet stil komen te staan vanwege een hongerklop. Maar om die reden een flinke maaltijd eten vlak voordat je vertrekt, is een slecht idee.

Grote kans dat je dan met een opgeblazen gevoel op je fiets zit. Misschien zelfs met kramp in je zij, omdat je lichaam die berg eten nog aan het verteren is.

Eet in plaats daarvan zo’n drie uur van te voren een goede maaltijd, en eet nog wat kleins voordat je vertrekt. Daarnaast moet je onderweg natuurlijk goed blijven eten. Op die manier zul je de man met de hamer onderweg niet tegenkomen.

Foto’s: Unsplash