Eind vorig jaar kwam Giro met een update van de populaire fietshelm Synthe: de Giro Synthe MIPS II. En ook al lijkt deze helm als twee druppels water op zijn voorganger, toch zijn er de nodige verschillen. In deze review lees je hoe deze nieuwe helm bevalt ten opzichte van het origineel.
Als je er op let, dan zie je de Synthe waarschijnlijk heel vaak voorbijkomen. Zelfs nu de helm al heel wat jaren op de markt is. Dat hij zo populair is, heeft uiteraard niet alleen te maken met zijn strakke vormgeving.
De helm is namelijk heel allround: aerodynamisch scoort hij goed, terwijl de helm ook bekend staat om zijn goede ventilatie en pasvorm.
Jaren geleden zag je hem zelfs veelvuldig in het profpeloton, maar inmiddels is hij daar ingehaald door nog meer geavanceerde modellen. Onder meer door de Giro Aether en de Eclipse.
Wat is er nieuw aan de Synthe II?
Het enige verschil dat je ziet aan de buitenzijde, is dat de Synthe MIPS II nog wat meer is opengewerkt. De twee zwarte panels aan de zijkant (waar het logo opstond) zijn verdwenen, waardoor je in principe op nog meer verkoeling kunt rekenen. Het logo is daardoor verplaatst, en wat subtieler leesbaar nu.
Of de extra gaten nadelig zijn in aerodynamisch opzicht? Je zou het denken, maar wellicht valt dat mee in de praktijk. Anders had Giro vermoedelijk deze keuze niet gemaakt.
Goedkoper
Wat je verder onmiddellijk zal opvallen, is dat de Synthe MIPS II wat goedkoper is geworden, ten opzichte van zijn origineel. Gek, denk je misschien in eerste instantie. Toch is dat ook wel weer logisch, als je nagaat dat de helm niet langer het paradepaardje is van Giro.
Bovendien is de fietshelm voorzien van een (inmiddels) oudere versie van MIPS. De technologie die je hersenen beschermt, wanneer er bij een val rotatiekrachten vrijkomen.
Deze versie wordt inmiddels ook vaak ‘entry level MIPS’ genoemd. Terwijl veel duurdere helmen tegenwoordig gebruik maken van Spherical MIPS. In deze geavanceerde versie is het MIPS-systeem helemaal geïntegreerd helm.
Lichter?
De Synthe II zou verder ook lichter moeten zijn dan zijn voorganger. Althans, dat claimt Giro. Gek genoeg is mijn nieuw Synthe MIPS II juist 22 gram zwaarder. (Beide in maat M.) De oude weegt 253 gram, en de nieuwe 275 gram.
Nog steeds geen raar gewicht natuurlijk, vergelijkbaar met de duurdere Eclipse en Aether. En die 22 gram extra ga je zeker niet voelen. Maar een extreem lichte helm is de Synthe MIPS II niet.
Wat aan de binnenzijde meteen opvalt, is dat het Roc Loc 5 sluitsysteem nu echt is geïntegreerd met het MIPS-systeem. Het zijn niet langer twee afzonderlijke lagen dus.
In de praktijk
De nieuwe Synthe MIPS II zit gelukkig net zo goed als zijn voorganger merk ik, als ik er mee ga fietsen. Ook na een lange rit zit de helm nog comfortabel. Het sluitsysteem mag dan vernieuwd zijn, alles voelt ouderwets, inclusief het eenvoudig afstellen van de pasvorm. Dat doe je nog steeds eenvoudig met het draaiknopje achterop de helm.
Alleen de bandjes van de helm lijken net iets dunner dan bij zijn voorganger. Dat voel je alleen als je het bandje beet pakt, verder zit het bandje strak zoals het hoort.
De plek waar de helm is opengewerkt, is ook de plek waar je je fietsbril kunt bewaren op de momenten dat je deze niet nodig hebt. Dit gat is nu wat ruimer, maar dankzij het gebruik van een stukje rubber past je bril nog steeds als gegoten in deze sleuven.
Al met zijn de verschillen dus subtiel, en vooral visueel. Het draagcomfort van de nieuwe Synthe is voor mijn gevoel zo goed als bij de oude.
Weer een Synthe
Mijn persoonlijke afweging om weer te kiezen voor een Synthe was ook een eenvoudige trouwens. In de eerste plaats is dat vanwege de looks. Nog altijd ben ik niet uitgekeken op zijn fraaie belijning en compacte uiterlijk. Daarnaast heb ik graag een helm die uitstekend ventileert, zodat je hem zomers en ’s winters comfortabel kunt dragen.
Ook qua veiligheid doet de Synthe MIPS II het goed, en dat is een fijne gedachte: hij scoort de maximale vijf sterren bij het onafhankelijke Virginia Tech. De universiteit die al jaren fietshelmen test.
Tenslotte koos ik wederom voor de Synthe, omdat hij prijstechnisch interessant is. Zoals al gezegd is dit nieuwe type zelfs goedkoper dan zijn voorganger.
Niet voor niks wordt hij ook wel eens de ‘Ultegra’ genoemd. Kwalitatief is het een prima helm, zonder dat je de absolute hoofdprijs betaalt. Voor mij (nog steeds) een uitstekende keuze daarom.
De Giro Synthe MIPS II is er in maat S, M en L, en je betaalt er 160 euro voor op dit moment. Mocht je geïnteresseerd zijn in dit model, dan is hij onder meer hier te koop.
Meer informatie vind je uiteraard ook op de website van Giro.
Foto’s: Giro en In de Kopgroep