Spuiten of wrappen: een nieuwe look voor je fiets

Ben jij wel toe aan een nieuwe look voor je racefiets? Dan kun je natuurlijk voor een flitsend stuurlint kiezen, en een bijpassend nieuw zadel. Maar het kan ook heel wat rigoureuzer: door je complete fiets te over te spuiten, of te wrappen.

Stel je eens voor. Jouw fiets in nieuwe kleuren, en in een prachtig ontwerp waarvan er maar een ter wereld is. Wellicht zelfs in je eigen ontwerp…

Klinkt goed? Dan moet je weten dat het heel goed mogelijk is. Zelfs al heb je een wat beperkter budget. De vraag is alleen, ga je voor een paint job, of laat je je fiets wrappen? Want die twee technieken zijn allebei mogelijk.

Over het algemeen is wrappen wat goedkoper. Maar alles hangt af natuurlijk van wat je precies wenst. Goed dus om beide technieken eens met elkaar te vergelijken.

Je fiets overspuiten

Je fietsframe spuiten, dat kun je uiteraard ook zelf doen. Maar wat spuit-skills en een vaste hand zijn dan wel meegenomen. Maar ook al heb je die, dan nog is de kans groot dat je het graag overlaat aan vakmensen. 

Met een geverfd frame ben je er vaak nog niet namelijk. Logo’s en andere details maken het ontwerp helemaal compleet, en daarvoor gebruikt men sjablonen en stickers die op maat zijn gesneden.

Ga je voor het overspuiten van je racefiets, dan zijn je mogelijkheden eigenlijk eindeloos. Of je nu gaat voor speciale glimmende verfsoorten, kleurverloopjes of stripings. Vrijwel alles is mogelijk. Al betaal je voor al die extra’s wel wat meer.

Qua kosten moet je ongeveer uitgaan van zo’n 500 euro, voor een heel simpel ontwerp. En die prijs loopt snel op wanneer je veel details wilt toevoegen, en kiest voor een bijzondere verf, of een verloop.

Het ontwerp voor je fiets mag je zelf bedenken. Maar heb je geen inspiratie? Dan is het ook mogelijk om een ontwerp te laten maken. Desgewenst krijg je zelfs meerdere opties waaruit je kunt kiezen.

Tenslotte moet je een frame en voorvork vaak gedemonteerd (dus kaal) aanleveren, zodat men de fiets goed kan spuiten. Ook zelf moet je dus wat voor- en nawerk doen. Tenzij je dat door een fietsenmaker laat doen.

Je fiets wrappen

Naast het verven van je frame, heb je ook nog de mogelijkheid om je fiets te voorzien van een wrap. En wanneer je dat goed laat doen, dan zal het je nog verbazen hoe strak het eindresultaat oogt. 

Ook in het wrappen van je racefiets gaat de nodige tijd zitten. Kijk er dus niet van op als je je fiets een weekje kwijt bent. Hoe meer details je ontwerp bevat, des te langer is men er uiteraard mee bezig. 

Voor alle moeilijke hoekjes wordt een föhn gebruikt, zodat de folie gemakkelijker rekt en goed op zijn plek komt te zitten.

Hoe lang een gewrapte fiets mooi blijft valt moeilijk te zeggen. Gemiddeld spreekt men over zo’n vijf tot tien jaar. Maar uiteraard is dat afhankelijk van de weersomstandigheden waarin je fietst. Net als van het zweet dat op je frame terecht komt. Je frame na het fietsen goed droog maken met een doek verlengt in ieder geval de levensduur.

Je racefiets wordt daarnaast ook ietsje zwaarder met een wrap. Ongeveer zo’n 100 tot 150 gram.

Het wrappen van je racefiets is zoals gezegd meestal wat goedkoper dan verven. Minstens moet je ongeveer uitgaan van een paar honderd euro. Heb je een specifiek ontwerp in gedachte met logo’s en andere details, dan ben je gemakkelijk zo’n vijfhonderd euro kwijt. 

Dit zijn grove richtprijzen uiteraard, dus pin je er niet op vast. Het beste kun je zelf een prijs opvragen bij een gespecialiseerd bedrijf, zodra je in grote lijnen weet wat je van plan bent. 

De afbeeldingen in dit artikel geven je alvast een kleine indruk van wat er mogelijk is. In de Kopgroep heeft zelf geen ervaring met deze bedrijven, en dus kunnen de werkwijze en prijzen afwijken van wat je hier leest.

Foto bij intro: Unsplash