Hoe pekel je fiets aantast en wat je er tegen kunt doen

Je zult er als wielrenner gemengde gevoelens bij hebben ieder najaar, als de strooiwagens weer uitrukken. Fijn dat de gladheid bestreden wordt. Maar voor je fiets (of auto) is het zout behoorlijk desastreus. Opletten dus weer de komende maanden, wanneer je zuinig bent je op je fiets.

Met het dalen van de temperatuur deze week, is het strooiseizoen zelfs al weer begonnen. En ook al is Rijkswaterstaat nog niet massaal uitgerukt, de vloot met ruim 500 strooiwagens is in paraatheid en de stooiroutes zijn verkend. 

Zout, pekel en natzout: zo werkt het

Strooizout werkt als een dooimiddel en verlaagt het vriespunt van water. Het zout mengt zich op de weg met water, en zo krijg je pekel. Omdat pekel een lager vriespunt heeft dan water, zal het niet zo snel bevriezen, en voorkom je dat de weg aanvriest.

Gemiddeld strooit Rijkswaterstaat tussen 1 oktober en 1 mei zo’n 90 miljoen kilo zout. En met een voorraad van zo’n 200 miljoen kilo hoeven we niet te vrezen dat het zout snel opraakt. Afgelopen winter was wat dat betreft een mild jaar, met een verbruik van ‘slechts’ 56 miljoen kilo strooizout.

Tegenwoordig gebruikt men trouwens vooral natzout. Dat is een van te voren gemengd klonterig goedje van zout en pekel, wat gemakkelijker hecht en nauwkeuriger te verstooien is. Bovendien is natzout geschikt om preventief te strooien.

Gevolgen voor je fiets

Het zal je niet verbazen dat pekel sterk reageert met metalen. Het onherstelbare gevolg daarvan is corrosie. Maar niet alleen voor je fiets of auto is pekel desastreus, ook het milieu lijdt eronder. Het zout blijft in de bermen achter en tast zo het leefmilieu aan van de bodem.

Pekel is extra vernietigend voor je fiets omdat het vloeibaar blijft. Het komt zo op plekken terecht die lastig schoon te maken zijn. De meest kwetsbare delen van je fiets zijn de ketting, je cassette, het balhoofd, de trapas, en de velgrand van je wielen. Fiets je de hele winter door, dan zullen die onderdelen er onder lijden, hoe goed je de fiets ook schoonmaakt.

Binnen op de fietstrainer gaan zitten dus maar de hele winter? Zo ver hoeft het gelukkig niet te komen, als je met beleid omgaat met je materiaal. Met de volgende tips valt de schade uiteindelijk behoorlijk mee. 

Check het weer

Op rijkswaterstaatstrooit.nl krijg je op ieder moment een actueel overzicht van de situatie op de weg. Je ziet per dag hoeveel zout er is gestrooid, en welke wegen dat is gebeurd. De site en het weerbericht kunnen een goede graadmeter voor je zijn, of het een goede dag is om er op uit te gaan voor een rit.

Maak je fiets onmiddellijk schoon

Maak je fiets zo snel mogelijk schoon na het fietsen, om het zout zo min mogelijk kans te geven in te werken. Dat is sowieso handige om te doen, want je krijgt er meestal niet meer zin in, als je gedoucht en al weer op de bank zit.

Spoel de fiets af met koud water en gebruik geen harde straal. Een hogedrukspuit zorgt er namelijk voor dat zout op plekken binnendringt waar het veel schade kan aanrichten. 

Ook kun je beter geen warm water gebruiken voor het schoonmaken. Daarin lost het zout gemakkelijk op, waardoor het mengsel nog gemakkelijker zijn weg vind in de onderdelen van je fiets.

Droog je fiets tenslotte goed, vooral op de meest kwetsbare punten. En sla vooral de moeilijke plekken en randjes niet over.

Kies voor een winterfiets

Heb je de luxe dat je na verloop van tijd een oudere fiets kunt doorschuiven om er je winterfiets van te maken? Dan is dat een groot voordeel. Ook kun je een tweedehands fiets kopen als pekelfiets, of wellicht heb je nog een oude fiets op de zolder staan. Je dure fiets kun je op deze manier ontzien, totdat de lente weer aanbreekt.

Ga vaker het bos in 

Kies je er liever voor om het strooizout zoveel mogelijk te ontlopen, ga dan het bos in. Niet alleen zijn er flink wat ATB-routes die je kunt volgen, ook het aantal gravelroutes groeit. ’s Winters zijn er bovendien veel veld- en ATB-toertochten waaraan je deel kunt nemen.

Bescherm je fiets

Met de extra aandacht die je ’s winters geeft aan je fiets, kun je een hoop ellende voorkomen. Voor het smeren en beschermen van je ketting gebruik je in natte omstandigheden het beste een wet lube olie.

Daarnaast is het raadzaam om na iedere schoonmaakbeurt alle kwetsbare onderdelen van je fiets voorzien van een beschermend en waterafstotend laagje in de vorm van een siloconenspray.

Laat je vooral niet ontmoedigen om ’s winters buiten te blijven fietsen. Want daarvoor is het buiten sporten veel te fijn, ook als het wat kouder is. Met de nodige aandacht voor je fiets, en door eventueel slim je momenten te kiezen, wegen de nadelen niet op tegen de vele voordelen die je ervaart.

Foto’s: Pexels (intro) en Unsplash