De nieuwe Allez van Specialized is zojuist verschenen, en het is een serieuze update van zijn voorganger. Natuurlijk valt er heel veel te vertellen over dit instapmodel van aluminium, maar wat de belangrijkste kenmerken zijn van deze wegfiets lees je hier.
De Specialized Allez is inmiddels al meer dan veertig jaar op de markt. In 1981 was dat nog een stalen fiets, maar sinds 1994 is het frame van de Allez gemaakt van aluminium.
Sinds die tijd is er uiteraard een hoop veranderd aan de fiets. Licht en veelzijdig is hij tegenwoordig, en volgens Specialized is het model van 2023 zelfs de lichtste racefiets in zijn klasse.
Goed om te weten natuurlijk, maar wat zijn de overige kenmerken van deze nieuwe Allez? Hier volgt een overzicht.
1. Afscheid van de velgrem
De nieuwe Allez is alleen maar verkrijgbaar met schijfremmen, in tegenstelling tot het vorige model dat nog voorzien was van velgremmen. Het resultaat is uiteraard dat je krachtiger kunt remmen, vooral in natte omstandigheden.
Let er alleen wel op dat de goedkoopste Allez gebruik maakt van mechanische schijfremmen, terwijl de duurdere Sport beschikt over hydraulische schijfremmen.
2. Ruimte voor bredere banden
De Allez van 2023 maakt ook meer ruimte voor brede banden, tot een breedte van maar liefst 35 millimeter. Handig wanneer je het asfalt soms graag afwisselt met goed begaanbaar gravel.
Dat had nog veel extremer gekund, maar Specialized wil geen verkapte gravelbike maken van de Allez. Het is en blijft dus een echte wegfiets.
Installeer je spatborden op deze nieuwe Allez, dan is de maximale bandenbreedte trouwens 32 millimeter.
3. Een slim ontworpen frame
Aluminium mag dan wat zwaarder zijn dan carbon, Specialized heeft zijn best gedaan om een zo licht mogelijk frame op te leveren voor deze nieuwe Allez.
Om dit te bereiken is het frame daar waar nodig steviger, en op andere punten juist dunner en dus ook lichter. Dat beïnvloedt niet alleen het gewicht in positieve zin, ook het rijgedrag is daardoor beter. Het frame is stijf waar het nodig is, maar geeft op andere punten demping (en dus comfort).
Het enige nadeel: het maken van zo’n frame is een wat duurder proces. Maar het resultaat mag er zijn, want het frame weegt volgens Specialized slechts 1.375 gram (in maat 56). De volledige fiets weegt zo’n 9,5 kilo.
4. Een lichte voorvork van carbon
Om het gewicht laag te houden, is het model van 2023 ook voorzien van een voorvork van carbon. Niet alleen voor het gewicht is dat voordelig, maar ook voor het comfort. Het carbon vangt trillingen beter op namelijk dan aluminium.
5. Gangbare componenten
De Allez van 2023 maakt verder gebruik van hele gangbare onderdelen. Het grote voordeel hiervan is dat je eenvoudiger aanpassingen doet aan de fiets, of upgrades maakt.
Zo heeft de nieuwe Allez een standaard ronde zadelpen, een normaal stuur en een al even gangbare stuurpen. Maar ook de T47 trapas die je terugvindt op de Allez van 2023 is tegenwoordig behoorlijk standaard.
6. Deels interne bekabeling
Kabels die zijn weggewerkt in het frame, dat ziet er mooi uit natuurlijk. De nieuwe Allez maakt daar ook deels gebruik van. De kabels verdwijnen in de voorvork en de onderbuis namelijk, en zijn vanaf de trapas pas weer zichtbaar. Dat ze deels buiten het frame lopen, heeft uiteraard als voordeel dat ze gemakkelijker te vervangen zijn.
7. Bagagedragers en spatborden zijn eenvoudig te monteren
De Allez van 2023 is ook nog eens voorzien van montagepunten in het frame, waardoor je gemakkelijk een bagagedrager of spatborden monteert. Handig als je de nieuwe Allez bijvoorbeeld gebruikt om naar je werk te gaan. Maar die spatborden zijn uiteraard ook fijn als je in de winter niet na iedere rit thuis wilt komen met modder op je rug.
8. Een geometrie die is afgekeken van de Roubaix
Voor de geometrie van de nieuwe Allez nam Specialized zijn Roubaix-fiets als uitgangspunt. De zogenaamde ‘klassiekerfiets’ van Specialized. Dat zorgt er ook voor dat je iets comfortabeler rechtop zit, in vergelijking met bijvoorbeeld de Allez Sprint. Een voordeel wanneer je regelmatig lange tochten maakt.
Desondanks blijft de Allez ook een racer. Wil je zien wat je waard bent in een wedstrijd, dan is dat op de Allez dus ook zeker mogelijk. Ben je echter van plan om veel te gaan racen, dan ben je wellicht meer geïnteresseerd in de Allez Sprint. De geometrie van die fiets is nog meer gericht op het racen.
De nieuwe Allez is er op dit moment in twee varianten. Het instapmodel is daarbij voorzien van een Shimano Claris 8-speed groepset. De Allez Sport op zijn beurt beschikt over een Shimano Tiagra 10-speed groepset.
Het model van 2023 is per direct verkrijgbaar, in zeven maten: van 44 tot 61 cm. Het instapmodel Allez kost op dit moment 1.200 euro, en de Allez Sport 1.750 euro.
Foto’s: Specialized