Dit zijn de nadelen als je niet goed eet onderweg

Je hebt het vast al vaak gehoord: goed eten onderweg, tijdens een lange rit is belangrijk. Uiteraard om die vervelende hongerklop te voorkomen. Maar er zijn meer nadelen die je zult ervaren als je niet goed eet op de fiets. 

Goed blijven eten tijdens een lange tocht is soms knap lastig, weet je vast ook uit eigen ervaring. Het kan namelijk op heel veel manieren misgaan. Je vergeet gewoon te eten, hebt te weinig eten meegenomen, of je hebt simpelweg geen trek door de zware inspanning.

Daarnaast kan het ook nog eens heel verleidelijk zijn om minder te eten onderweg. Omdat je wat kilo’s wilt afvallen, of omdat je er juist naar uitkijkt om allemaal lekkere (en ongezonde) dingen te eten ná het fietsen. 

Niet zo erg als je maar een uurtje fietst, maar wel als je langer gaat. Dan kun je namelijk de volgende nadelen ervaren.

Je herstelt langzamer

Eet je te weinig of niets onderweg, dan zal je herstel ook langer duren. En dat is erg vervelend als je de andere dag weer een stuk wilt fietsen. Maar ook als je de dagen erna niet gaat wielrennen, dan zit je niet te wachten op een langer herstel. De kans is aanwezig namelijk dat je ook langer een moe gevoel houdt.

Je training is minder effectief

Is het je doel om een betere wielrenner te worden? Dan is te weinig eten tijdens je training ook nog eens nadelig voor je progressie. Alleen als je voldoende energie hebt kun je namelijk alles uit je training halen. 

De kans is zelfs aanwezig dat je nog moe bent tijdens je volgende training. Waardoor ook die training minder effectief is. En zo stapelt het effect zich op.

Je hebt kans op een hongerklop

Het meest beruchte effect als je te weinig eet: de man met de hamer, oftewel de hongerklop. Ineens is al je power weg, terwijl je net nog zo lekker ging. Een hongerklop kan zelfs zo heftig zijn, dat je bijna niet meer vooruitkomt. Bijzonder vervelend, en een goede reden om onderweg te blijven eten.

Je hebt meer kans op vreetbuien later op de dag

Dat je weinig trek hebt tijdens het wielrennen, is trouwens een bekend fenomeen. Een zware inspanning onderdrukt namelijk je hongergevoel. Maar ondertussen verbrand je wel heel wat calorieën. 

Het resultaat daarvan kan zijn dat je na het fietsen juist last krijgt van vreetbuien. Dat zo’n vreetbui alles behalve gezond is (zeker wanneer je alles eet waar je zin in hebt) behoeft geen uitleg.

Tips

Goed blijven eten onderweg is dus ontzettend belangrijk, om heel veel redenen. Is het voor jou toch lastig om dit consequent te doen? Bedenk dan voor het fietsen wat je onderweg nodig hebt, en hou jezelf aan je ‘eetplan’.

Wacht tijdens het fietsen sowieso niet met eten tot je trek krijgt. Op de fiets is dat zoals gezegd een slechte graadmeter. Sporten onderdrukt namelijk je hongergevoel.

Je lichaam verbrandt tijdens het fietsen een grote hoeveelheid koolhydraten. Hoeveel je lichaam per uur weer kan opnemen verschilt per persoon, en heeft ook te maken met hoe getraind je bent.

Een prof eet vaak wel 90 gram koolhydraten per uur of nog meer, maar als amateur zul je eerder mikken op zo’n 30 tot 60 gram per uur. Meer mag natuurlijk, maar het is maar de vraag of je lichaam meer kan opnemen in een uur. En eet je te veel, dan kan je maag juist weer opspelen. 

Gelukkig zijn er heel wat goede koolhydraatbronnen waaruit je de keuze hebt: reepjes, gelletjes, fruit, koek of broodjes… Kies vooral wat er bij jou gemakkelijk ingaat onderweg. Op die manier hou je het ook gemakkelijker vol.

Eet daarnaast de dingen die je altijd eet als je een speciale tocht of uitdaging fietst, om te voorkomen dat je maag of darmen van streek raken.

Foto’s: Unsplash