Zo vind je eenvoudig de juiste binnen- of buitenband

Even een binnen- of buitenband kopen voor je fiets, het lijkt zo’n eenvoudige opgave. Toch is bijna iedere wielrenner wel eens verstrikt geraakt in de wirwar aan cijfers die je op een verpakking leest. Niet zo gek trouwens. Want naast een internationale maataanduiding zijn er ook nog steeds een aantal andere maatsystemen in gebruik.

Goed om te weten dus welke maatsystemen dat zijn en waar die cijfers voor staan. Zodat je de volgende keer snel klaar bent als je een buiten- of binnenband zoekt voor je racefiets. En wees gerust: het is minder complex zodra je het systeem erachter doorhebt. 

Als eerste is het goed om te weten dat er vier verschillende maatsystemen zijn, die je nog steeds afwisselend tegenkomt. Het internationale ETRTO-systeem, een systeem in inches, een Duitse variant daarop, en een Frans systeem. Voor de volledigheid staan al die systemen vaak ook nog op de verpakking, waardoor het je een beetje kan gaan duizelen.

ETRTO-maataanduiding

ETRTO-maten fietsbanden
De ETRTO-maat van een band die 25 millimeter breed is.

Ten eerste is er de internationale maataanduiding: de ETRTO. Die is bedacht om het allemaal een stukje overzichtelijker te maken. ETRTO staat trouwens voor European Tyre and Rim Technical Organization. Een organisatie dus die internationale afspraken maakt over banden, velgen en ventielen.

Deze Europese maataanduiding gaat uit van millimeters en bevat twee getallen. Het eerste getal is de breedte is van de band, 25 millimeter bijvoorbeeld, en het tweede getal de diameter van je velg. Bij een racefiets normaal gesproken 622 millimeter.

De ETRTO-maat is steeds vaker de standaard gelukkig. Maar omdat sommige mensen nog uitgaan van andere maatsystemen, worden ook die getallen doorgaans nog genoemd op de verpakking.

Maataanduiding in inches

maataanduiding in inches
Een voorbeeld van de maataanduiding in inches.

Het maatsysteem in inches is het oudste systeem van de drie, en bestaat al sinds er fietsen zijn. Bij dit systeem is het eerste getal de diameter van de band, het tweede getal de hoogte van de band, en het derde getal de breedte van de band. Alledrie in inches uiteraard, en een inch is 25,4 millimeter. Soms wordt het tweede getal – de hoogte – ook nog weggelaten.

Duitse variant

Ook de Duitse maat is in inches, al draait men hier de hoogte en de breedte om. Alsof het nog niet verwarrend genoeg was… In dit geval krijg je dus eerst de diameter van de band, dan de breedte en als laatste de hoogte. 

Franse maataanduiding

Franse maten fietsbanden
Een voorbeeld van de Franse maataanduiding.

Het Franse maatsysteem tenslotte gaat weer uit van millimeters, en bestaat uit twee getallen. Het eerste getal is de diameter van de band, het tweede getal de breedte van de band. 

Achter dat laatste getal staat ook een C. Die zegt iets over de vorm van je velg, maar het is een aanduiding waar je verder niet op hoeft te letten. C is de enige optie die je hebt voor de racefiets.

Eén standaard

Het zal je inmiddels niet meer verbazen dat de ETRTO de noodzaak zag om een internationaal maatsysteem in te voeren. Men deed dat trouwens niet alleen omdat dat overzichtelijker is, maar ook omdat de andere systemen soms wat onnauwkeurig zijn. Heel vaak werden maten in het verleden bijvoorbeeld afgerond.

Daarnaast is het handiger om de diameter van de velg aan te duiden, dan de diameter van de hele band, die telkens net even anders is.

Die ETRTO-maat is gelukkig steeds vaker de standaard. Goed dus om je op dat systeem te richten wanneer je een fietsband zoekt. Kom je toch eens een Franse maat of een maat in inches tegen, dan weet je nu dus waar die getallen voor staan.

Om te bepalen welke buiten- of binnenband je nodig hebt voor jouw fiets, kun je trouwens het beste je oude fietsband checken. Daar vind je vrijwel altijd op de zijkant de maat, vaak op verschillende manieren aangeduid.