Levertijden van een half jaar soms, of nog langer… Wie de afgelopen tijd een nieuwe fiets kocht, moest vaak heel veel geduld hebben. Óf niet zo kieskeurig zijn. Gaat 2022 wat dat betreft een beter jaar worden?
Er was eens een tijd dat je in het voorjaar naar de fietsbeurs ging, om de nieuwste modellen te bekijken. En had je wat moois gezien, dan hoefde het doorgaans niet lang te duren, of je zat ook op die fiets. Precies volgens de specificaties zoals je had bedacht.
De coronacrisis bracht abrupt een einde aan die luxe, want inmiddels moet je vaak behoorlijk geluk hebben als je snel een nieuwe fiets op de kop wilt tikken. Laat staan dat je even een fietsbeurs bezoekt…
De grote vraag die iedereen bezighoudt is natuurlijk: zit er verbetering aan te komen dit jaar?
Waardoor het tekort ontstond
Om die vraag te beantwoorden is het goed om te kijken hoe het probleem ook alweer ontstond. Dat fietsen ineens niet meer zijn aan te slepen, heeft meerdere oorzaken namelijk.
Zo werd de productie vaak vertraagd door coronamaatregelen in fabrieken, terwijl er tegelijk ook een enorme vraag naar fietsen kwam. En dat laatste kwam niet alleen omdat buiten sporten vaak als enigste nog wél mocht, maar ook omdat mensen het openbaar vervoer gingen vermijden.
Het transport van fietsen en onderdelen liep op zijn beurt ook nog eens vertraging op. Er was (en is soms nog steeds) een tekort aan schepen, containers en dokwerkers. Havensluitingen, een blokkade in het Suezkanaal en stroomtekorten in China maakten dat er ook niet beter op.
Indirecte gevolgen
Een schaarste aan fietsen en fietsonderdelen had ook indirecte gevolgen, waar we nu nog steeds mee te maken hebben. Zo zijn er minder nieuwe trends en innovaties waar te nemen, simpelweg omdat producenten zich meer richten op het produceren van onderdelen waar veel vraag naar is.
Een ander gevolg van de schaarste is dat mensen gemiddeld duurdere fietsen gingen kopen. Die waren vaak nog wel leverbaar namelijk, en dus lieten we ons verleiden om meer uit te geven. Ook fietsen in het duurdere segment zijn daardoor inmiddels moeilijker verkrijgbaar.
Duurdere fietsen
Denk je snel even een nieuwe fiets op de kop te tikken, dan heb je tegenwoordig soms een dubbele tegenvaller te verwerken. Want niet alleen is er vaak die langere wachttijd, fietsen zijn gemiddeld ook flink in prijs gestegen.
Daar zijn minstens twee belangrijke redenen voor. Ten eerste zijn de grondstoffen duurder geworden. Maar ook het transport van fietsen en onderdelen kost tegenwoordig flink wat meer. En daarnaast is er ook nog een inflatie waar we wereldwijd mee te maken hebben.
De voorspelling
De belangrijkste voorspelling is dat er eigenlijk niks te voorspellen valt. Behalve dan dat het nog wel een tijdje gaat duren, voordat alles weer ‘normaal’ is. Misschien wordt het eind dit jaar beter, misschien pas in de zomer van 2023. Niemand kan het met zekerheid zeggen.
Nog steeds hapert de productie en sluiten fietsfabrieken van tijd tot tijd door een corona-uitbraak. Grote merken als Sram en Shimano leveren blijkbaar nog altijd minder bijvoorbeeld, dan ze voor corona deden.
Daardoor komt het nu vaak voor dat fietsen grotendeels afgewerkt kunnen worden, op één of enkele onderdelen na. En op die onderdelen kan zomaar een levertijd zitten van een half jaar of langer.
Ten slotte zijn er ook nog steeds problemen met het transport, en ook die lijken in 2022 nog een tijd aan te houden.
Geduldig en zuinig zijn
Geduld hebben lijkt de enige remedie als je nog een nieuwe fiets zoekt. Al kun je af en toe ook net geluk hebben natuurlijk, als je net op tijd een fiets bestelt die even voorradig is.
Wat je ook doet, je doet er goed aan om vooral ook zuinig aan te doen met je huidige fiets. Niet ieder onderdeel is zomaar op voorraad namelijk. Hopelijk is 2022 het jaar van de ommekeer. En niet alleen op fietsgebied.
Foto: Tom Austin